۰ نفر

چطور با پیری کنار بیاییم؟ / کلیدهایی برای زندگی بهتر پس از ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶
کد خبر: 690259
چطور با پیری کنار بیاییم؟ / کلیدهایی برای زندگی بهتر پس از ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی

دیوید استوارت، بنیانگذار AGEIST، اطلاعات به دست آمده از مصاحبه با برخی اقوام را در مورد چگونگی زندگی سالم تر، طولانی تر و شادتر به اشتراک گذاشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دیوید استوارت ، بنیانگذار AGEIST درباره تحقیقات خودتوضیح می دهد: با بسیاری از افراد 50، 60 و 70 ساله مصاحبه کردم که "پیری" را واقعیتی تلخ برای پذیرش نمی دانند.  آنها برنامه هایی برای مراقبت از خود داشتند؛ به شدت ورزش می کردند، در مسابقات دوچرخه سواری، بلند کردن وزنه های سنگین، تمرینات قدرتی فعال بودند و  بدن و ذهن خود را به چالش می کشیدند.

 ما انسان ها طوری طراحی شده ایم که سخت کار کنیم. اگر خیلی آسان بگیریم در آستانه فروپاشی قرار خواهیم گرفت. 300 سال پیش از میلاد، زمانی که اسکندر مقدونی در حال لشکر کشی به آسیا بود، رئیس گارد شخصی او 65 سال داشت . او یک سپر و یک شمشیر حمل می کرد و به مبارزه می پرداخت، در 65 سالگی مردی عادی، سالم و سخت کوش بود. 

حال فکر می کنید پیری و بازنشستگی در 300 سال قبل از میلاد چگونه بود؟ ترک جنگ و رفتن به کار در مزرعه؟ بدون صندلی یا تلویزیون؟ البته در آن زمان چالش های بهداشتی نیز وجود داشت و اینگونه بود که کسی می توانست از کمبود های بهداشتی و بیماری ها جان سالم به در ببرد و دیگری خیر.

ما عمر طولانی تری داریم و بیشتر به پیری می رسیم، اما برای اینکه هم زندگی طولانی و سالم تری داشته باشیم، باید تصمیمات خوبی اتخاذ کنیم. حتی اگر این ایده درست باشد که با افزایش سن با موانع خاصی روبرو خواهیم شد، آنچه واقعی تر به نظر می رسد این است که اگر "آرامش بگیریم" خواهیم مرد. ما باید به توانایی های خود ایمان داشته و انتظار نداشته باشیم که بیش از حد به دلیل سن محدود شویم.

وقتی هنرهای رزمی خواندم، سرسخت ترین رقبای من بالای 70 سال بودند. معماران اصلی معمولا بالای 65 سال سن دارند. کیم گوردون 66 ساله است و تونی هاوک 51 ساله . اینها انسان هایی با اندام متناسب، درگیر و فعالی هستند که زندگی بر اساس سنشان تعریف نشده است. پس رازهای غلبه بر دیدگاه منفی جامعه در مورد پیری و زندگی بهتر و طولانی تر چیست؟

به چند مورد اشاره کرده ایم که می خوانید:

1. تغذیه

تغذیه یکی از مهمترین روش های کنترل سلامت نه تنها در پیری که بلکه در تمام طول عمر است. غذا سوخت بدن ماست. دارو هم هست، اساسا بیایید هر چیزی را که به بدنمان می دهیم دارای نکات مثبت و منفی در نظر بگیریم. وقتی چیزی می خوریم، می توانیم به تأثیر آن فکر کنیم. شاید آن کیک ارزش تأثیر منفی را داشته باشد، یا نه. ما چیزهای پیچیده زیادی را در زندگی خود درک می کنیم، اما تعداد کمی از ما واقعاً چیزی را که زنده نگهمان می دارد درک می کنیم؛ غذایمان.

تنها مهم ترین چیزی که در مورد غذا باید درک کرد، بار گلیسمی است: عددی که تخمین می زند غذا بعد از خوردن آن چقدر سطح گلوکز خون فرد را افزایش می دهد. وقتی چیزی شیرین می خوریم، بدن آن را به سرعت متابولیزه می کند، مگر اینکه بخواهیم فوراً 5 مایل بدویم، بدن قند را به چربی تبدیل می کند. اگر می‌خواهید درباره بار گلیسمی بیشتر بدانید، کتاب سفر شگفت‌انگیز ری کورزویل "به اندازه کافی طولانی زندگی کنید تا برای همیشه زنده باشید" را بخوانید ، جایی که این مفهوم را به زیبایی توضیح می‌دهد.

اگر می‌خواهید خودتان را بترسانید، آماری را که ماموران بیمه عمر درباره آنچه که فکر می‌کنند یک BMI (شاخص توده بدن) سالم و نرمال است،جمع‌آوری کرده‌اند،مطالعه کنید. عددی حدود ۲۲، که بسیار مناسب است. اما اکثر آمریکایی ها با این شرایط زندگی نمی کنند. به این فکر می کنیم که چقدر به سطح چاقی نزدیک هستیم، نه اینکه چقدر به تناسب اندام مطلوب برای سلامتی خود!

2. ورزش کنید

با افرادی صحبت کرده ام که می گویند ورزش آنها باغبانی است. من شاهد باغبانی آنها بوده ام، حفاری و بیل زدن کار سختی است. همه بدن ما باید به طور منظم و درست به چالش کشیده می شود. اگر نمی‌خواهیم در پیری استخوان‌هایمان شکننده شود، باید سختی هایی را به بدن خود وارد کنیم. ماهیچه‌، تاندون‌ها و هر چیزی که بدن را احاطه می‌کند قوی‌تر می‌شوند و ما  احساس بهتری خواهیم داشت.

 وقتی بدن محکم‌تر است، ماهیچه‌های ما انعطاف‌پذیر هستند و BMI عددی که باید را نشان می دهد، می‌توانیم راحت‌تر و با انعطاف بیشتر در فضا حرکت کنیم. این ذهنیت ما را به کلی تغییر می دهد، دیگر در پیری احساس ناتوانی و ضعف نخواهیم کرد. عجیب است اما، فقط یک چیز کوچک مانند احساس قوی هنگام باز کردن در می تواند تفاوت روانی فوق العاده ای در روزگار ما ایجاد کند.

3. حالت و انعطاف پذیری

یوگا

با افزایش سن، ماهیچه های ما بیشتر به هم می چسبند. گرانش زمین تمایل دارد ما را خم کرده و به سمت خود بکشد اما درست مانند هر چیز دیگری در مورد پیری، این یک نتیجه است که می توان از آن اجتناب کرد. نیاز به تلاش دارد، اما شرایط اختیاری است. 

می توانیم روزانه ماهیچه هایمان را تکان دهید. از کسی بخواهید که روش های صحیح حرکات کششی را به شما آموزش دهد. با استفاده از حرکات کششی و انجام ورزشی مانند یوگا زیر نظر مربی متخصص، می توانید طریقه صحیح ایستادن به صورتی که همه عضلات درگیر شوند را بیاموزید آن زمان متوجه می شوید رهایی از کمردردی که در پیری سال ها با آن دست و پنجه نرم می کردید چقدر آسان خواهد شد.

4. بازنشسته نشوید

اگر «بازنشستگی به اضافه مرگ» را در گوگل جستجو کنید، خواهید دید که یکی از سریع‌ترین راه‌های مردن، بازنشستگی است.  در این مورد با کارشناسان و دانشمندان صحبت کرده ام. یکی از آنها دکتر کانی ماریانو، رئیس پزشکی کاخ سفید در دوره کلینتون و بوش بود. از او پرسیدم که چرا روسای جمهور این همه طولانی، بسیار بیشتر از افراد عادی عمر و به پیری می رسند می کنند. چگونه است که افرادی که  در پر استرس ترین شغل دنیا هستند بیشتر از حد متوسط ​​عمر می کنند؟ 

او گفت راز این است: همه آنها یک هدف دارند، متوقف و مطمئناً بازنشسته نمی شوند. ما به این حس هدف نیاز داریم این طبیعت انسان است.

اضطراب شماره 1:

اضطرابی که ما در پیری درباره افراد هم سن و سال خود پیدا کرده ایم، مرگ و میر نیست، بی فایده بودن برای جهان است ، ترس از بی ربط بودن. توصیه کلیدی این است، همیشه مشغول کاری معنادار باشید. اگر مجبور به ترک شغل شویم، و این اتفاق بیفتد، باید فوراً مشغول کار مفیدی  شویم تا هر جا که بتوانیم کار دیگری انجام دهیم.

خانواده، کلیسا، گروه های اجتماعی، داوطلب شدن، یا آموزش برای یک شغل جدید. به حرکت ادامه دهید، تقویم را پر نگه دارید، حس عاملیت را در زندگی حفظ کنید.

5. در کار خود عالی باشید

احتمالاً بهترین کتابی که تا به حال در مورد میانسالی و پیری خوانده ام، کتاب Life Reimagined: The Science, Art, and Opportunity of Midlife اثر باربارا بردلی هاگرتی است. 

او درباره یک نقطه خاص در دهه 50 زندگی ما صحبت می کند، کم و بیش، زمانی که دوباره خود را ارزیابی و تنظیم می کنیم و به گذشته نگاهی خواهیم داشت که چه کارایی کرده ایم و کدامیک کارساز بوده اند. باید از شر چیزهایی که مفید نیستند خلاص شویم و کارهای بیشتری را انجام دهیم که جواب می دهد. این در مورد گروه های دوستانمان نیز صدق می کند. با افرادی بمانید که برایتان بهتر هستند.

هاگرتی همچنین از تمرکز بر روی چیزی که در آن عالی هستیم به جای چیزی که فقط در آن مهارت داریم صحبت می کند. همانطور که پیتر دراکر، نویسنده مشهور تجارت، می گوید:"ما باید از تلاش برای خوب بودن در همه چیز دست برداریم و در یک چیز عالی باشیم. "اساساً اکنون زندگی دومی داریم. بیایید آن را صرف انجام کاری کنیم که در آن برتری داریم، در محاصره چیزها و افرادی که به وجود ارزش می دهند.

6. ظاهر خود را بپذیرید

اگر مشغول چیزهای دیگری باشیم، مانند عالی بودن در کاری و داشتن حس هدفمندی، سوالات در مورد پیری، چین و چروک صورت و ظاهر از اهمیت کمتری برخوردار می شوند. در آغوش گرفتن ظاهر و مراقبت از آنچه که داریم به بهترین شکل ممکن راه خوبی برای فکر کردن به این موضوع است.

 این به معنای نادیده گرفتن حفظ و نگهداری بدن در پیری نیست، رفتن به سوی کمال پایان خوبی نخواهد داشت. در این مورد به ما اعتماد کنید. چیزی که ممکن است در 50 سالگی شبیه یک مداخله جوانی به نظر برسد، می تواند در 70 سالگی شما را به یک هیولا تبدیل کند.

7. به بهترین شکل ممکن نگاه کنید

منظور ما این نیست که دچار غرور و خود بزرگ بینی شوید، بلکه توجه سالم به شیوه ای است که می خواهیم دنیا ما را ببیند. یک پزشک نسبتاً معروف به من گفت غرور عامل اصلی او برای سوق دادن مردم به سمت سبک زندگی سالم است. تیزبینی به گونه ای که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم نشانه سلامت روان است. در جامعه‌ای متشکل از افرادی زندگی می‌کنیم و این افراد دائماً نظرشان را درباره اهداف کوچکی که انتخاب کرده ایم عنوان می کنند.

در اینجا چند دستورالعمل ساده وجود دارد که ممکن است مفید باشد: به پیری و سن و سال توجه نکنید، یک مدل موی خوب داشته باشید یا هر ظاهری که به شما می آید را آگاهانه انتخاب کنید. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم گاه به گاه از دندان های خود مراقبت کنید، که ممکن است واضح به نظر برسد اما با افزایش سن و شروع پیری اغلب نادیده گرفته می شود. در نهایت، لباسی بپوشید که مناسب باشد، باز هم نسبتاً عیان است، اما به خصوص برای مردان این اغلب نادیده گرفته می شود. این یک حقیقت دیوانه کننده یا بسیار پرهزینه نیست، فقط مراقبت از خود است که ساده به نظر می رسد و می تواند به خود و دیگران بفهماند که احساس می کنید انسان ارزشمندی هستید.

8. اجتماعی باشید: بیرون بروید و با مردم ملاقات کنید

جوامع ما با افزایش سن و پیری به سمت کوچک شدن گرایش دارند. این را با دوران تاسف باری که در کشورهای غربی رایج است ترکیب کنید، و در نهایت با اپیدمی تنهایی مواجه خواهید شد. این فقط یک انتقاد غم انگیز از زندگی مدرن نیست، بلکه پیامدهای سلامتی بسیار زیادی دارد. 

تنها بودن تاثیری مشابه کشیدن 2 پاکت سیگار در روز است. درمان؟ افراد را به زندگی خود اضافه کنید ،منظور افزودن دوستان فیس بوک نیست، بلکه منظور افراد زنده و واقعی است. عاشق شوید؛ این برای زنان راحت تر از مردان است.به باشگاه دوچرخه سواری، باشگاه کتاب، هر چیز تیمی دیگر بپیوندید. عادت کنید که به همه دعوت‌ها بله بگویید. تنها نشستن و پرخوری مقابل تلویزیون دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که ما فکر می‌کنیم؛ اتلاف وقت. آیا این همان چیزی است که اکنون از زندگی می خواهیم؟

9. تشخیص دهید که در زمان حال هستید

 هرگز نمی دانیم که زندگی قرار است کی به پایان برسد. ممکن است مقدار مشخصی بر طول عمر و پیری خود کنترل داشته باشیم، از خود مراقبت و به پزشکان خوب مراجعه می کنیم و ... اما، حقیقت این است که کنترل کامل بر همه چیز و اتفاقاتی که می افتد نداریم. 

زمان "حال" را دریابید. کاری را که می خواستید انجام دهید ، بیایید.اگر از انجام کاری که انجام می دهید راضی هستید،  دو برابرش کنید و اگر چیزی را درباره شرایط فعلی خود دوست ندارید، آن را تغییر دهید .صبر نکنید، حل و فصل کنید، این زندگی ماست، فقط یک بار آن را به دست می آوریم و اکنون زمان آن رسیده که از زندگی نهایت استفاده را ببریم.

10. همه چیز خوب است

9 مورد اول کاری هستند؛ نیازمند تلاش و انتخاب های آگاهانه .

 گاهی اوقات این کارها واقعاً  در پیری سخت است، بسیار سخت تر از زمانی که  جوانتر بودیم. از سوی دیگر، زندگی بسیار عالی است. تا به حال همه ما افرادی را از دست داده ایم، خانواده و دوستان خود را بیمار دیده ایم، شاید برخی از بحران های سلامتی ترسناک را پشت سر گذاشته باشیم.

 بخش اعظم یک سال را در بیمارستانی گذراندم که به یک IV پر از مواد شیمیایی که مرا زنده نگه می‌داشت متصل بودم . به شکلی سطحی که بهترین سال من نبود اما چیزی که در آن سال برای من باقی ماند، بچه‌های بخش مبتلا به لنفوم و لوسمی دوران کودکی بودند. آنها نه ترسیده بودند و نه حتی غمگین به نظر می رسیدند. انتخاب کردند که شادی را در چیزهای ساده روزمره اطراف خود بیابند.

هر روز انتخابی داریم که به  چیزی نگاه کنیم و احساسی را انتخاب. می‌توانیم به آسمان نگاه کنیم و ابرها را شگفت‌زده ، یا موپینگ را انتخاب کنیم و پاهایمان را بکشیم. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ما بر مهمترین بخش زندگی خود کنترل داریم: آنچه را که بر روی آن تمرکز می کنیم. شخصا دریافته ام که مدیتیشن روزانه برای سلامت روحی در پیری بسیار مفید است. می توانیم قدردان باشیم ، به خاطر آنچه داریم. می‌توانیم خودپذیری را انتخاب کنیم و اقداماتی را انجام دهیم که به ما اعتماد به نفس می‌دهد .شاید  روی چیزهای زیادی در دنیا کنترل نداشته باشیم، اما کاملاً بر آنچه که تصمیم داریم روی آن تمرکز کنیم، کنترل داریم.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان