۰ نفر

نکاتی که درباره تربیت جنسی کودکان باید بدانید

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۴۲
کد خبر: 681592
نکاتی که درباره تربیت جنسی کودکان باید بدانید

تربیت جنسی کودکان یکی از مسائلیست که در دنیای امروز اهمیت زیادی پیدا کرده است. پدر و مادرها نسبت به تربیت جنسی فرزندان خود این روزها بسیار حساس‌تر و البته آگاه‌ترند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جامعه ۲۴، اگر شما هم پدر و مادر هستید حتما فرزندتان تاکنون درباره اندام جنسی خود یا زن و مرد و یا این‌که چگونه به دنیا آمده از شما پرسش‌هایی کرده است. در این‌گونه مواقع پاسخ شما چیست؟ دربرابر این‌گونه پرسش‌ها چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟

شما به‌عنوان پدر و مادر باید بدانید امروز تربیت جنسی کودکان از مهم‌ترین بعد‌ها و جنبه‌های فرزندپروریست و اهمیت بسیار زیادی دارد. باید بدانید پرسیدن درباره مسائل جنسی یکی از مراحل رشد کودک است و اگر به درستی و به صورت علمی به آن پاسخ داده نشود می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن‌ها بزند آسیب‌هایی که شاید هرگز درمان نشوند.

با تمام اهمیتی که این موضوع دارد شوربختانه باز هم والدینی هستند که نسبت به این موضوع آگاهی‌های لازم را ندارند و یا آن‌گونه‌که باید به آن اهمیت نمی‌دهند.

در کشور ما متاسفانه آموزش و گفت‌وگو درباره روابط جنسی و به‌طورکلی این حوزه با مشکلاتی روبه‌روست. فرهنگ ما از این سو سبب می‌شود پدر و مادر آن‌گونه‌که باید وارد این حوزه‌ها نشوند و از این واهمه دارند که سخن‌گفتن در این زمینه سبب شود به‌اصطلاح چشم و گوش آن‌ها باز شود بنابراین از این موضوع می‌ترسند از سوی دیگر چیزی با نام حجب و حیا سبب شرم و وارد نشدن به این حوزه می‌شود.

از چه سنی به تربیت جنسی کودکان بپردازیم؟

در این مطلب می‌خواهیم درباره تربیت جنسی کودکان و اهمیت آن سخن بگوییم. با ما همراه باشید.

تربیت جنسی چیست؟

باید دید تربیت جنسی چه معنایی دارد. تربیت به‌طورکلی به معنای رشد تدریجی و متناسب با استعداد افراد است. هنگامی‌که از تربیت جنسی سخن می‌گوییم درواقع می‌خواهیم رشد کودک را متناسب با توانایی‌ها و فهم او در حوزه مسائل جنسی هدفمند کرده و او را در این زمینه آگاه‌تر کنیم.

در تربیت جنسی کودک، ما باید او را نسبت به مسائل جنسی و موضوعات در این زمینه آگاه کنیم و شناخت و اطلاعات درست و علمی به او دهیم، اطلاعاتی که اگر ما به‌عنوان پدر و مادر به او ندهیم ممکن است به‌زودی از بیرون از دوست و یا هر شخص دیگر به شکلی غیرمسئولانه و نادرست دریافت کند.

تربیت جنسی در کودکان

این طبیعی و البته مسلم است که تربیت جنسی هر فرد با دیگری براساس فرهنگ، قوم، نژاد، مذهب و حتی باور‌ها متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت دو فرد تربیت‌هایی مشابه داشته باشند. جالب این‌جاست که حتی دو برادر یا دو خواهر هم فرزندان خود را به یک شکل تربیت نمی‌کنند چراکه هر یک از آن‌ها ممکن است باور‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند.

برخی از خانواده‌ها گفتن درباره مسائل و موضوعات جنسی و تربیت جنسی کودکان را ناپسند می‌دانند بنابراین به‌کلی آن را انکار می‌کنند و ترجیح می‌دهند در این زمینه با فرزندان خود صحبتی نکنند. این رفتار و برخورد سبب می‌شود فرزندان از همان کودکی دریابند مسائل جنسی چیزیست که نباید و نمی‌توان درباره آن به‌آسانی فکر و گفت‌وگو کرد.

مسائل جنسی برای چنین کودکی تبدیل به تابو می‌شود بنابراین او نمی‌تواند درباره آن با نزدیک‌ترین افراد زندگی خود یعنی پدر و مادر گفتگو کند و چون چیزی هم نیست که بتوان آن را نادیده گرفت هر کسی از فضای خارج از خانواده درباره آن می‌گوید او می‌پذیرد و به آن دل می‌دهد. می‌توان گفت چنین شخصی اصلا تربیت جنسی نداشته است و هر چه شنیده و یا دیده است را به‌عنوان موضوعات جنسی پذیرفته است و تلاش می‌کند با آزمون و خطا به درک خود از این موضوع برسد.

همه چیز درباره تربیت جنسی کودکان

برخی دیگر از خانواده‌ها به کودک درباره مسائل جنسی چیزی نمی‌گویند، چون می‌ترسند او به انحراف کشیده شود و یا خودشان نتوانند داستان را به صورت درست و علمی برای او توضیح دهند. اگرچه پدر و مادر آموزش‌دیده بهتر عمل می‌کنند، اما باز هم اگر پدرومادر اطلاعات درستی به کودک ندهند بسیار بهتر از آن است که کودک در این مورد از تلویزیون و دوست و هم‌کلاسی چیزی ببیند و بشنود.

همه چیزی که باید درباره تربیت جنسی کودکان بدانید

زمان تربیت جنسی کودکان

شاید برای شما هم این پرسش پیش بیاید که چه زمانی برای تربیت جنسی کودکان مناسب است. ما در هر سن باید چه موضوعاتی را با فرزندان خود مطرح کنیم و این اطلاعات باید در چه سطحی باشند.

باید بدانید هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و ما اطلاعات را براساس نوع و زمان پرسش آن‌ها باید ارائه دهیم. هنگامی‌که کودک شروع به پرسیدن درباره اندامش می‌کند و درباره این‌که از کجا و چگونه آمده است می‌پرسد هنگام آن رسیده است که تربیت جنسی او را آغاز کنید.

نوزادی تا دو سالگی؛ دوره ای مهم در تربیت جنسی

در دوران نوزادی تا دو سالگی کودک اندام جنسی خود را لمس می‌کند و حتی گاه خودارضایی می‌کند و جالب این‌جاست که از لخت‌ بودن لذت می‌برد و دربرابر دیگران هم این کار را انجام می‌دهد. در این‌جا شما باید وارد عمل شوید و در راستای تربیت جنسی کودک به او بگویید که دربرابر دیگران نباید لخت شود یا اندام جنسی خود را لمس کند. دقت داشته باشید نباید کودک را شرمنده کنید یا احساسی به او دهید تا خجالت بکشد.

در سنی که کودک متوجه است باید به او از اندام خصوصی‌اش بگویید و به او بفهمانید که این اندام باید از افرادی جز پدر و مادر و پزشک پنهان بمانند، چون اندام خصوصی او هستند، اما هر اندام جای خود را دارند.

چرا تربیت جنسی کودکان مهم است؟

تربیت جنیسی کودکان؛ دو تا پنج‌ سالگی

در این سنین کودک می‌تواند از نوع بچه‌دار شدن بداند این‌که زن و مرد با هم صاحب فرزند می‌شوند و فرزند در رحم زن رشد می‌کند و به دنیا می‌آید. به فرزند خود اندام خصوصی را توضیح دهید و به او بگویید که بدن او تنها متعلق به خودش است و کسی اجازه ندارد به بدن او به‌ویژه اندام خصوصی‌اش دست بزند. حتی به فرزند خود آموزش دهید که اگر کسی به اندام خصوصی او دست زد او باید از دیگری کمک بخواهد و فریاد بزند و از این کار احساس خجالت نکند.

هنگام تربیت جنسی کودکان دقت داشته باشید که در این سنین بچه‌ها با هم به منظور رفع کنجکاوی دکتر بازی می‌کنند تا بدن و اندام یکدیگر را ببینند و لمس و تفاوت‌ها را درک کنند. این رفتار‌ها به‌هیچ روی نباید فعالیت جنسی دانسته شود. اگر این‌گونه رفتار‌ها را در فرزند خود مشاهده کردید بدون این‌که حساسیت نشان دهید و به او احساس شرم دهید به آن‌ها توضیح دهید که اندام خصوصی آن‌ها را کسی جز پدر و مادر و پزشک نباید ببیند. سپس بحث و موقعیت را تغییر دهید و حواسشان را پرت کنید و از آن فضا دور شوید.