۰ نفر

پاسخ به مشکلات روابط زناشویی؛

همسرم با زن سابقش دیدار داشته / باید تو این موقعیت چیکار کنم؟ / پاسخ روانشناس به رابطه با همسر سابق

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 677346
همسرم با زن سابقش دیدار داشته / باید تو این موقعیت چیکار کنم؟ / پاسخ روانشناس به رابطه با همسر سابق

آیا رابطه با همسر سابق پس از طلاق کار درستی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، برای بسیاری از افراد رابطه با همسر سابق ، مسئله ای قابل قبول است. اما اگر شوهر شما با زن سابقش برخورد داشته باشد واکنش شما به این مساله چیست؟

پرسش: سلام. من یک ساله ازدواج کردم، ما تو یه شهر کوچک زندگی می‌کنیم، شوهرم قبلا یک بار جدا شده و همسر سابقش هم کلا از ایران رفته بود. حالا الان چند وقته که برگشته، یه خونه دقیقا رو به روی ما خریده و ظاهرا چند باری هم با همسرم برخورد داشتن. نمی‌دونم من باید تو این موقعیت چیکار کنم؟ ما فعلا مستاجر هستیم و به زودی قراره خونه‌ای که توش ساکن هستیمو بخریم، اما به نظرتون بهتر نیست که کلا به محله دیگه‌ای بریم؟

پاسخ: دوست خوبم، زمانیکه این دو با هم زن و شوهر بودن، شما هیچ ارتباطی با همسر فعلی‌ (و سابق ایشون) نداشتید، درسته؟ یعنی آغاز آشنایی شما به بعد از جدایی همسرت از زن‌ سابقش بر‌می‌گرده، صحیح؟ اگه در مدتی که اینها رسما زن و شوهر بودن، شما هم‌ اون وسط بودید، پس بهتره بحث رو الکی کشش ندیم و شما و همسرتون، مسئولیت زخمی که در وجود اون زن حک کردید رو بپذیرید و بدونید این تازه آغاز یه داستان پر پیچ و خمه!

بهرحال، من ترجیح میدم اینطور به قضیه نگاه کنم که همه چی بعد از طلاق بین شماها کلید خورده، با این پیش فرض، باید سه تا نکته مهم رو خدمتتون بگم:

یک) در حال حاضر، با توجه به توصیف شما از ماجرا، هیچ شواهدی مبنی بر رفتار خارج از چارچوب، از هیچ کدوم از طرفین، یعنی نه همسر شما و نه این خانم، وجود نداره. یک برخورد کوتاه، حتی یک سلام علیک دوستانه، با شخصی که روزی بخش مهمی از زندگی ما بوده، می‌تونه طبیعی باشه و لزوما به معنای رخداد یک فاجعه نیست.

دو) این خانم کاملا آزاده که به کشور و شهر خودش برگرده و هرجا که دلش می‌خواد خونه بگیره.

سه) همین‌ جا، موضوع همسر سابق و تحلیل ما در مورد رفتار ایشون به پایان میرسه! یعنی چی؟

یعنی هیچ اهمیتی نداره که قصد همسر سابق شوهر شما، از برگشتن به ایران چیه، چرا نزدیک شما خونه خریده؟ آیا عمدی در کار بوده؟ آیا اتفاقی شده؟‌ آیا هدفی در پیشه؟ هیچ کدوم هیچ اهمیتی نداره. چرا؟ چون بقیه ماجرا، فقط و فقط به شما، همسرتون و نحوه‌ای که این موقعیت رو مدیریت می‌کنید برمی‌گرده.

اول از همه، اگر شوهرتون با همسر سابقش مکالمه‌ای داشته و شما از این بابت آزرده شدید، حتما در این مورد باهاش حرف بزنید، اگر مکالمه‌ای در کار نبوده و صرفا یک برخورد بی‌کلام داشتن و به طور کلی، احتمال مواجهه اتفاقی با این شخص برای شما موضوع استرس آفرینی‌ست، باز هم احساس‌تون رو با همسرتون در میون بذارید. هیچ اشکالی نداره که شما از همسرتون بخواید که چارچوب مشخصی رو با پارتنر سابقش رعایت کنه. پس رک و راست، کاملا شفاف و صادقانه، بدون اینکه اتهامی به همسرتون وارد کنید، صرفا در مورد احساس و نیازتون با ایشون صحبت کنید.

در ضمن، با توجه به اینکه فرمودید تو شهر کوچیکی زندگی می‌کنید، احتمالا به هر حال، ممکنه هرازگاهی با این خانم رو به رو بشید، پس عوض کردن خونه و محله، راهکار جالبی نیست، مهم اینه که شما و همسرتون، صمیمانه و همدلانه، این قضیه رو حل و فصل کنید و به هم احساس امنیت و اطمینان بدید. یادتون باشه، تا وقتی شما دو نفر به هم متعهد باشید، هیچ همسر سابقی، بغل گوش‌تون هم که زندگی کنه، نمی‌تونه بین شما قرار بگیره.

پس اگر از این نزدیکی مکانی احساس خطر می‌کنید، حتما علت و ریشه این احساس رو در خودتون حسابی شخم بزنید؛‌ بررسی کنید که آیا میتونه ناشی از عدم اعتماد به همسرتون باشه؟ اگر بله، آیا این بی‌اعتمادی، بر مبنای دلایل منطقی شکل گرفته؟ یعنی همسرتون در گذشته رفتاری داشته که اعتماد شما رو خدشه‌دار کرده باشه؟ یا خیر، ناامنی‌هایی، ناشی از زخم‌های قدیمی، «بی‌ارتباط به این زندگی مشترک»، در وجود خود شما هست که باید برای برطرف کردن‌شون تلاش کنید.

اینها همه‌شون سوال‌های مهمی هستن که فقط خود شما می‌تونید برای رسیدن به تصیمی درست درباره چگونگی برخورد به مساله رابطه با همسر سابق شوهرتون بهشون پاسخ بدید.