۰ نفر

هزینه حمل خودرو با قطار (۱۴۰۲) + شرایط حمل و خرید بلیط

۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبر: 717426
هزینه حمل خودرو با قطار (۱۴۰۲) + شرایط حمل و خرید بلیط

عده زیادی از مردم به دلیل دوری مسافت سفرشان تصمیم میگرند به جای استفاده از ماشین شخصی، از قطار استفاده کنند. اما زمانی که به شهر مورد نظر خود می‌رسند، نیاز بیشتری به ماشین احساس می‌کنند. در اینجاست که داشتن اطلاعات مفید در خصوص خرید بلیط حمل خودرو با قطار می‌تواند به کمک شما بیاید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از مزایای قطار امکان حمل بار است. می‌توانید با این روش با کمترین هزینه و با ایمنی بیشتر بار خود را به مقصد ارسال کنید. ارسال بار با قطار توسط انبار توشه راه آهن انجام می‌شود و فقط می‌توانید از طریق راه‌آهن برای ارسال بار اقدام کنید.

هزینه حمل خودرو با قطار

در جدول زیر، هزینه بلیط حمل خودرو با قطار را مشاهده می‌کنید. این قیمت‌ها  ممکن است در سایر ایام سال، تغییراتی داشته باشد.

هزینه حمل و نقل با قطار

چه عواملی بر قیمت حمل خودرو با قطار تأثیر گذار است؟

زمان بندی خرید بلیط قطار

بلیط قطارهایی که به صورت پیش فروش از مدتی قبل فروخته شده‌اند در مقایسه با بلیط هایی که فقط چند روز تا تاریخ حرکت قطار آنها مانده است قیمت پایین تری دارند و به صرفه تر هستند.

    از این رو اگر قصد سفر با قطار را دارید به شما توصیه می‌کنیم که از مدتی قبل برای رزرو بلیط قطار اقدام نمایید.

هزینه سوخت قطار

از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط قطار میزان مصرف و قیمت سوخت قطار و همچنین فاصله مبدا و مقصد است که رابطه مستقیمی با قیمت نهایی بلیط قطار دارد. هر چقدر که مسافت طولانی‌تر باشد قیمت بلیط قطار آن نیز بیشتر است.

بیمه و خدمات

نوع بیمه‌ای که شرکت حمل و نقل ریلی برای مسافران قطارهای خود با آن قرار داد بسته است و مسائلی را که تحت پوشش قرار می‌دهد و همچنین خدماتی که پرسنل در طول مسیر ارائه می‌دهند نیز بر قیمت بلیط موثر است.

کوپه‌های قطارها دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند و معمولا ۴ نفره و ۶ نفره هستند و کوپه‌هایی که ظرفیت کمتری دارند دارای قیمت بالاتری هستند و معمولا به صورت خانوادگی رزرو می‌شوند. توجه داشته باشید تعداد تخت ها و امکانات داخل کوپه‌ها نیز تاثیر گذار هستند بر قیمت نهایی بلیط.

روز حرکت قطار

روز و تاریخ حرکت قطار بر قیمت بلیط قطار موثر است. در برخی از ایام سال مانند تعطیلات عید نوروز، ایام شهادت و مناسبت‌ها تقاضا برای بلیط قطار بیشتر می‌شود در نتیجه قیمت بلیط آن نیز تا حدودی افزایش می‌یابد. همچنین قطارهایی که در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل مانند پنج شنبه و جمعه حرکت دارند در مقایسه با قطارهایی که در طول هفته حرکت دارند دارای بلیط هایی با قیمت بالاتری هستند.

هزینه‌های جانبی

علاوه بر این هزینه‌ها شرکت ارائه دهنده قطار برای هرمسیری که قطار طی می‌کند و مسافران و کالاها را به مقصد می‌رساند مبلغی از هزینه بلیط قطار را برای پرسنل بخش پشتیبانی و خدمات آنها و خرابی‌های که ممکن است برای قطار اتفاق بیوفتد اختصاص می‌دهد.

نحوه خرید بلیط حمل خودرو با قطار

برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار، لازم است به صفحه اصلی سایت رجا مراجعه کرده و وارد حساب کاربری شوید و در غیر اینصورت بعنوان کاربر جدید، ثبت نام کنید و در پنل خرید بلیت قطار، وارد قسمت خرید بلیت حمل خودرو شوید.

لازم است مطالب مندرج زیر دقیقا مد نظر قرار گرفته و اطلاعات و قوانین مربوط به خرید بلیت در این قسمت نیز کاملا مطالعه شود.  سپس اطلاعات مورد نیاز در خصوص مالک، نوع خودرو، شماره پلاک، شماره تلفن و ... را بطور کامل و صحیح و با دقت در فیلدهای مربوطه وارد و نهایتا خرید خود را تکمیل نمایید.

حمل و نقل با قطار

شرایط حمل خودرو با قطار

اگر قصد دارید خودروی خود را با قطار به شهر دیگری بفرستید، باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

اسناد و مدارک تحویل خودرو درمبدا و  مقصد

الف - هنگام تحویل دادن خودرو در مبدا: ارائه اوراق شناسایی و مشخصات مالک، ترجیحا سند و یا کارت مالکیت خودرو، الزامی است. همچنین تحویل‌دهنده خودرو، نام تحویل گیرنده را در بارنامه قید می نماید.

ب - هنگام تحویل گرفتن خودرو در مقصد:  تحویل خودرو به تحویل گیرنده (مشخص شده در بارنامه) با ارائه کارت ملی  انجام می گیرد. در صورتی که تحویل گیرنده مشخص شده، فرد دیگری را معرفی نماید، باید به او وکالت نامه رسمی داده باشد.

ج - زمان تحویل خودرو در مقصد: پس از رسیدن قطار به مقصد، تحویل فوری خودرو به دلیل انجام امور مربوط به تخلیه خودرو از واگن امکان پذیر نبوده و تحویل خودرو در ساعات اداری و با فاصله زمانی انجام می شود. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، با ایستگاه مقصد تماس گرفته و در زمان اعلام شده توسط ایشان، نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک عنوان شده (کارت شناسایی و مدارک معتبر) اقدام شود، در غیر این صورت نگهداری خودرو از زمان ورود تا 24 ساعت رایگان، بعد از 24 ساعت اولیه تا روز چهارم و از روز پنجم به بعد بابت حق توقف و هزینه پارکینگ مبالغی به نرخ روز و تعرفه پارکینگ مربوطه محاسبه و دریافت می‌شود.

د -  تحویل گیرنده  خودرو در مقصد: برای تحویل خودرو ارائه کارت شناسایی معتبر شخص معرفی شده در بارنامه حمل خودرو که در مبدأ تکمیل شده، الزامی است و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری می‌شود.

ه -  جریمه تاخیر در تحویل خودرو توسط حمل کننده: در صورت تأخیر در تحویل خودرو توسط شرکت در مقصد، پس از 24 ساعت تأخیر در تحویل خودرو، 50 درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد 100درصد کرایه برگشت داده می‌شود. برای دریافت خسارت تاخیر، متقاضیان محترم تا یک ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره 1539 و یا مراجعه به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیت شرکت رجا با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر، نسبت به دریافت خسارت اقدام فرمایند

زمان تحویل

الف- ساعت حرکت درج شده روی بلیت حمل خودرو، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدأ حرکت بوده و شروع پذیرش خودرو از ساعت 8 صبح روز حرکت قطار تعیین می‌شود. مسافرین محترم لازم است خودروی خود را در ساعات اداری و ترجیحا در ساعات اولیه معین شده تحویل دهند.

حمل و نقل با قطار

 

ب- در صورت حرکت قطار در ساعات اولیه صبح، خودرو باید روز قبل از حرکت تحویل داده شود. لطفا جهت اطمینان بیشتر، این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری فرمایید.

عبور خودرو از ایستگاه تهران

 جهت خودروهای عبوری از ایستگاه تهران، لازم است بلیت حمل خودرو در مسیر دوم با یک روز فاصله از روز ورود قطار حمل خودرو به تهران صادر شود ( به‌عنوان مثال در مسیر تبریز-کرمان، در صورتی‌که ورود قطار حمل خودرو از تبریز به تهران، بامداد روز دوشنبه باشد، باید بلیت تهران- کرمان برای روز سه‌شنبه صادر شود). با رفع محدودیت ایستگاه تهران، این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت.

مقدار بنزین یا گاز خودرو

 برای دستیابی به سطح ایمنی بیشتر، میزان بنزین موجود در باک خودروهای بنزینی هنگام تحویل (در هنگام تحویل به انبارتوشه جهت بارگیری به واگن‌های خودروبر)، مطلقا نباید بیشتر از یک چهارم حجم باک باشد. همینطورگاز خودروهای دوگانه سوز باید کاملا خالی باشد.

حمل خودروهای دوگاه سوز فاقد تاییدیه معاینه فنی ازمراکز معتبر سیستم CNG/LPG ممنوع بوده و از بارگیری خودروهای با کپسول گاز دفرمه و ضربه شدید ممانعت به عمل می آید.

جداسازی سرباتری

 به لحاظ ضرورت رعایت موارد ایمنی خودروها، و بنا به دستور العمل های موجود ایمنی،  «سرباتری» در مبدأ جدا می‌شود و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.

طول و عرض خودرو

الف - امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از 158سانتی متر و عرض بیش از 180سانتی متر (اکسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعایت این بند در هنگام خرید بلیت حمل خودرو، کاملاً ضروری است.

 ب  - در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و ... به خودرو نصب شده باشد ملاک عمل ابعاد نهایی خودرو بوده و مسئولیت عدم پذیرش احتمالی بدلیل افزایش ابعاد با وسایل جانبی بعهده مالک خودرو می باشد.

برداشتن وسایل اضافی از داخل خودرو

 از پذیرش هرگونه وسائل و لوازم اضافی (غیر از جک و زاپاس) و همینطور چمدان، مواد غذایی و هر گونه موارد مشابه در داخل خودرو خودداری می‌شود و هیچ‌گونه ادعایی در این خصوص در هنگام تحویل خودرو به مالک پذیرفته نمی‌شود.

بررسی نقص فنی و آسیب دیدگی خودرو

الف – نقص فنی و آسیب دیدگی: از صاحبان خودروهای اعزامی تقاضا می‌شود در خصوص وجود هر گونه نقص یا آسیب‌دیدگی قبلی و یا کسری لوازم خودروهای اعزامی با مسئولان اعزام، همکاری و هماهنگی لازم را معمول دارند تا در مقصد با مشکلات عدیده مواجه نشوند.

 ب - خودروهای معیوب و تصادفی: پذیرش خودروهای خاموش، معیوب و تصادفی امکان‌پذیر نبوده و فقط خودروهای روشن پذیرفته می‌شود.

ج -  باتری: لازم است باتری خودرو کاملا سالم باشد تا بهنگام تخلیه از واگن در ایستگاه مقصد براحتی روشن شود.

حق بیمه حمل خودرو

 حق بیمه خودرو،  برمبنای درصدی از ارزش اظهار شده آن توسط تحویل دهنده به صورت جداگانه محاسبه و در زمان پذیرش خودرو ( مستقل از هزینه بلیت)،  نقدا از مسافر/ مالک خودرو دریافت می‌شود.

شرایط تحویل گرفتن خودرو در مقصد

بلیط قطار حمل خودروحالا که پس از طی مسیر در قطار، به مقصد رسیده‌اید، باید خودروی خود را تحویل بگیرید. فقط به یاد داشته باشید بعد از رسیدن خودرو به مقصد باید ظرف ۲۴ ساعت خودروی‌تان را بگیرید.

در زمان تحویل حتما باید ارائه کارت ماشین و کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشید. اگر زمان حضور شما برای دریافت خودرو از ۲۴ ساعت بگذرد باید هزینه توقف و انبارداری را پرداخت کنید.

هزینه نگهداری خودرو بعد از ۲۴ ساعت اول تا ۶ روز روزانه ۱۵۰۰۰ ریال است. از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود.

خودرو را فقط شخصی می‌تواند تحویل بگیرد که در بارنامه حمل خودرو به عنوان تحویل گیرنده معرفی شده است. در غیر این صورت خودرو تحویل داده نمی‌شود. طبیعتا فرد معرفی شده برای تحویل گرفتن خودرو باید کارت شناسایی معتبر ارائه دهد.

شرایط استرداد بلیت حمل خودرو

 - استرداد 90 درصد بهای بلیت تا ساعت 12روز قبل از حرکت

- استرداد 70درصد بهای بلیت از ساعت 12روزقبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت

- استرداد 50 درصد بهای بلیت از 3 ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت

- بعد از حرکت بهای درج شده روی بلیت حمل خودرو قابل استرداد نمی‌باشد.

شرایط حمل خودروهای خاص

خودروهای سازمانی و صفر کیلومتر

برای ارسال خودروهای سازمانی، باید از سازمان مربوطه معرفی‌نامه داشته باشید. برای خودروهای «صفر کیلومتر» که هنوز شماره نشده‌اند، باید «۶ رقم آخر شماره شاسی» به‌جای شماره پلاک در بلیط درج ‌شود؛ همچنین ارائه برگه فروش نیز هنگام تحویل خودرو ضروری است.

خودروهای گذرموقت

برای خودروهای گذر موقت و عبوری، صدور بلیط (با شماره پلاک گذر موقت) فقط تا قبل از به اتمام رسیدن زمان مجوز عبور، مجاز است.

برگ سبز گمرکی

برای خودروهای خارجی، داشتن اصل برگ سبز گمرگی الزامی است.

خودرو سیاسی

برای خودروهای سیاسی، داشتن معرفی‌نامه از سفارت مربوط یا سازمان دولتی الزامی است. توجه داشته باشید که برای حمل این خودروها باید مجوزهای لازم را به‌صورت کتبی از سازمان‌های مربوطه دریافت و به هنگام تحویل خودرو، به متصدیان ارائه کنید.

حمل موتور سیکلت با قطار

شرایط حمل موتور سیکلت با قطار شبیه به شرایط حمل خودرو و البته ارزان‌تر از آن است. مسافران برای حمل موتور سیکلت با قطار، باید بلیط قطار بخرند. مسیرها نیز مانند مسیرهای ماشین است.

پرسش‌های متداول

حمل خودرو با قطار برای کدام شهرها امکان‌پذیر است؟

امکان حمل خودرو از تهران به اهواز، بندر عباس، مشهد، تبریز، شیراز، یزد، کرمان و زاهدان و در مسیرهای بالعکس وجود دارد. شما همچنین می‌توانید ماشین خود را از شهر مشهد به شهرهای ذکر شده با قطار حمل کنید. امکان حمل ماشین از اصفهان به بندر عباس نیز مهیا است.

بلیت حمل خودرو با قطار را چگونه باید خرید؟

سایت رجا (به‌صورت آنلاین)، مراجعه حضوری به دفاتر فروش رجا یا خرید تلفنی از طریق شماره ۱۵۳۹، روش هایی هستند که برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار استفاده می‌شوند.

بهترین زمان برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار چیست؟

تعرفه‌های بلیط حمل خودرو با قطار در هر بازه اعلام شده توسط شرکت‌های حمل و نقل ثابت است؛ به‌طور مثال، هزینه حمل خودرو از تهران به مشهد و بالعکس در تابستان ۱۴۰۱، ۵۷۸,۲۰۰ است و خرید زودهنگام بلیط، تخفیفی به‌همراه ندارد.

بهتر است که بلیط خود را از حداقل چند هفته (دو تا سه هفته) زودتر خریداری کنید؛ زیرا ظرفیت قطارها محدود است و ممکن است جای خالی برای خودروی خود پیدا نکنید. اگر قصد سفر در تعطیلات را دارید، بهتر است بلیط را از حداقل یک ماه قبل بخرید.