۰ نفر

احتمال تغییر دوباره بلیت اتوبوس

۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۰۵
کد خبر: 711141
احتمال تغییر دوباره بلیت اتوبوس

در حالی که امسال، سال رشد تولید و مهار تورم است اما بسیاری از شرکت های حمل و نقلی با توجه به افزایش قابل توجه هزینه ها، چشم انتظار تغییر نرخ های بلیت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از اواخر سال گذشته بسیاری از  بخش های مختلف حمل و نقلی زمزمه های افزایش یافتن نرخ بلیت را مطرح کردند که در همان زمان برای مدتی برخی از بخش های حمل و نقلی نرخ های خود را افزایش دادند، البته با ورود تعزیرات و دادستانی و همچنین ستاد تنظیم بازار این قیمت ها دوباره به نرخ سابق خود بازگشت.

در سال گذشته تنها حوزه ای که افزایش نرخ بلیت داشت، ناوگان اتوبوس های برون شهری بود که برای ۲۵ روز قیمت کرایه آنها ۲۰ درصد افزایش یافت، اما از روز گذشته با دستور ستاد تنظیم بازار و سازمان راهداری نرخ کرایه ها در این بخش کاهش یافت و  قیمت ها به روال قبل بازگشت.

نرخ بلیت اتوبوس ها برای رانندگان به صرفه نیست

 احمد رضا عامری، مدیرعامل شرکت حمل ونقلی  گفت: کرایه ها با هزینه های اتوبوس ها برابری نمی کند و در حال حاضر نرخ بلیت برای رانندگان و مالکان اتوبوس ها به صرفه نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر ۸ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری فعال در کشور داریم که در سال آینده بخش عمده ای از آنها از رده خارج می شود بنابراین باید در این حوزه دستگاه ها همکاری لازم را برای  تعدیل قیمت ها در نرخ های بلیت اتوبوس انجام دهند.

همچنین داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری هم  گفت: درحال حاضر نرخ بلیت اتوبوس در شهرهای مختلف ۲۵ درصد کاهش یافته است و تصمیم گیری برای نرخ جدید بلیت اتوبوس هم منوط به ستاد تنظیم بازار است.

او ادامه داد: میزان تولید داخل در  خصوص اتوبوس جوابگو نیست و برای بهبود وضعیت حمل ونقل مسافری در کشور باید در خصوص نرخ ها بازنگری شود.

 داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص نرخ بلیت اتوبوس و ناوگان باری گفت: سیاست دولت این بود که افزایش قیمتی در ایام نوروز انجام نشود تمام تلاش این بود که در این راستا بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی گام برداریم. در این خصوص جلساتی تشکیل و مقرر شد تا در ستاد تنظیم بازار موضوع افزایش قیمت‌ها با توجه به تورم ایجاد شده در بخش قطعات، روغن موتور، لاستیک، نگه داشت خودروها، دستمزدها و سایر موارد تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: قطعا در خصوص تعدیل و افزایش قیمت ها در جلسات ستاد تنظیم بازار و بعد از ایام نوروز تصمیم گیری خواهد شد.

تامین بخشی از هزینه‌های رانندگان از طریق تحویل ارزان قطعات

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص تخصیص یارانه به اقلام مورد نیاز رانندگان از مذاکراتی با برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صمت خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم تا سهمیه لاستیک را برای رانندگان در نظر بگیریم. کما اینکه در ایام اربعین نیز این اتفاق افتاد و وزارت صمت همراهی کرد و لاستیک سهمیه ای به سازمان راهداری تخصیص یافت؛ در نظر داریم تا بخشی از هزینه های رانندگان، از طریق ارزان تحویل دادن قطعات خودرو تامین شود.

امانی ادامه داد: هم‌اکنون لاستیک از طریق سامانه وزارت صمت و با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به رانندگان ارائه می‌شود. به دنبال آن هستیم تا تمهیدات مناسب‌تری برای رانندگان در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت‌های حمل و نقل جاده‌ای در بخش مسافر و بار با چه دستورالعملی است؟ گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در بخش مسافری و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش باری باید افزایش قیمت اتفاق بیفتد؛ اما درخواست اصناف افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی است که با توجه به تحلیل‌ها در ستاد تنظیم بازار این اقدام انجام خواهد شد.

امانی تاکید کرد: گزارش کارشناسی آماده شده است و بعد از نوروز در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت‌ها در بخش مسافری و باری تصمیم‌گیری خواهد شد.

در حوزه حمل ونقل هوایی هم  باتوجه به آنکه دو سال است قیمت ها تغییر نکرده و در یک بازه زمانی شرکت های هواپیمایی خود اقدام به افزایش نرخ کردند که بلافاصله سازمان تعزیزات ورود کرد و افزایش نرخ بلیت ها را لغو کرد و اعلام کردند که باید افزایش نرخ توسط ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

قیمت های جدید بلیت هواپیما به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد

در همین رابطه جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور  گفت: نرخ بلیت هواپیما در دو سال گذشته تغییری نکرده است و ایرلاین ها براساس همان نرخ مصوب دو سال گذشته اقدام به فروش بلیت می کنند.

او با بیان اینکه چرخه تعیین نرخ بلیت هواپیما به این گونه است که شورای عالی هواپیمایی کشور با شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور در مورد افزایش نرخ بلیت ها و افزایش هزینه های جاری به تفاهم رسیده و نرخ مصوب شده را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارجاع می دهند و پس از تصویب این نرخ آن را به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌دهند.

یازرلو گفت: طبق مصوبه سران قوا، متولی قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار  است و مجوز افزایش قیمت را باید این ستاد ارائه دهد که در حال حاضر رئیس ستاد تنظیم بازار رئیس جمهور و در غیاب آن معاون اول رئیس جمهور است.

او ادامه داد: تا سال گذشته قیمت پیشنهادی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما ۳۰ درصد بود که در روز گذشته در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد نرخ های به روز شده   اعلام شد چراکه  ایرلاین ها و خدمات فرودگاهی براساس نرخ روز محاسبه می شوند و ما وظیفه خودمان را در این خصوص انجام داده ایم و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نظر خود در مورد نرخ های جدید و افزایش  تعرفه ها اعلام کرده و به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده که در نهایت وزارت راه و شهرسازی نرخ های جدید را به ستاد تنظیم بازار اعلام می کند.

او افزود: احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه نرخ های جدید بلیت هواپیما تعیین تکلیف شده و به ستاد تنظیم بازار ارائه می شود چرا که در روز گذشته نرخ های جدید براساس تعرفه های جدید و قیمت ها روز بررسی و اعلام شد.

در حوزه حمل ونقل ریلی هم تاکنون شرکت های حمل ونقل مسافری چیزی اعلام نکرده اند؛ هرساله قیمت بلیت قطار ها هم در خرداد ماه تغییر می کند بنابراین این بخش از حمل ونقل کشور دو ماه فرصت افزایش قیمت دارد.

براساس این گزارش حال با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه ها در بسیاری از بخش های مختلف حمل ونقلی، شرکت ها چشم انتظار تغییر قیمت ها هستند چرا که  در صورت عدم این تغییر، کیفیت ارائه خدمات به مسافران ممکن است تغییر کند از سوی دیگر با توجه به  سال رشد تولید و مهار تورم باید برنامه ریزی لازم در این خصوص برای ارائه بهترین خدمات با بهترین کیفیت همراه با افزایش تولید و ناوگان همراه باشد.