۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درآمد ناچیز ۲۳میلیاردی دولت از مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس / هر جلسه صحن علنی مجلس بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰
کد خبر: 704034
درآمد ناچیز ۲۳میلیاردی دولت از مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس / هر جلسه صحن علنی مجلس بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد

نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در اقدامی غیرمنتظره به معافیت مالیاتی صاحبان واحدهای مسکونی لوکس رای موافق دادند که پس از بررسی در کمیسیون تلفیق، نمایندگان به موارد اصلاحی این کمیسیون رای مثبت دادند و مالیات از خانه‌های لوکس در بودجه سال آینده تصویب شد. اما آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که درآمد دولت از اخذ مالیات واحدهای مسکونی و ویلاهای لوکس در ۱۰ ماه ابتدایی امسال فقط ۲۳ میلیارد تومان بوده است. رقمی ناچیز برای تحقق هدف دولت یعنی اخذ مالیات بیشتر از دهک‌‎های بالای درآمدی جامعه!

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم این دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی این مساله بار دیگر در دستور کار دولت قرار گرفته و همانطور که می‌بینیم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز برای تحقق بخشیدن به این هدف اقداماتی صورت گرفته است. طبق روال سال‌های گذشته، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت واحدهای مسکونی و ویلاهای گران‌قیمت را مشمول مالیات کرد. در بند «ذ» تبصره ۶ این لایحه آمده است که واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از دویست میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند و این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور باشد. علت این مالیات ستانی افزایش عدالت مالیاتی و گرفتن مالیات بیشتر از دهک‌های درآمدی بالای جامعه است. اما داستان از جایی شروع می‌شود که نمایندگان در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه خواستار حذف این بند از لایحه بودجه شدند که بدین ترتیب مالکان واحدهای مسکونی و ویلاهای لوکس از پرداخت مالیات در سال آینده معاف می‌شدند.

اما رییس مجلس این ردیف را برای بررسی بیشتر به کمسیسون تلفیق ارجاع داده داد که در نهایت این بند از لایحه بودجه در این کمیسیون تصویب شد و خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری که ارزش روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

درآمد مالیاتی دولت از واحدهای مسکونی گران‌قیمت چقدر است؟

اما طبق آمار منتشر شده درآمد مالیاتی دولت از "مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت (با احتساب عرصه و عیان)" در شش ماهه نخست سال جاری تنها ۱۲ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان و در ۱۰ ماه نیز ۲۳ میلیارد تومان بوده است. این رقم نشان می‌دهد که درآمد اخذ شده دولت از مالیات این واحدهای مسکونی گران قیمت بسیار ناچیز بوده و این امر نمی‌تواند هدف دولت برای اخذ مالیات بیشتر از دهک‌های بالای درآمدی جامعه را محقق کند. از طرفی باید به این نکته نیز توجه داشت که مالیات بر خانه‌های لوکس نیز، خود دارای هزینه‌های جانبی و اجرایی دیگری است که همین امر می‌تواند درآمد دولت را از ستاندن این مالیات کمتر کند.

هزینه هر صحن علنی مجلس بیش از ۳۰ میلیارد تومان!

طبق گفته‌های ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال ۱۴۰۰، هر یک دقیقه وقت مجلس بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر ابنیه و امکانات و سود و سرمایه را حساب کنیم این رقم بیش از این خواهد بود که احتساب تورم بیش از ۵۰ درصدی هزینه هر ۴ ساعت صحن علنی مجلس (به طور میانگین ۴ ساعت) بیش از ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود. البته این فقط بخشی از هزینه‌های این نوع مالیات‌ستانی است و سایر هزینه‎‌ها از قبیل هزینه‌های اجرایی برای وصول این مالیات هم اعداد قابل توجهی است.

با توجه به بحث‌های مکرری که در این رابطه صورت گرفته به نظر می‌رسد هزینه تصویب این طرح در صحن مجلس بسیار بالا بوده و درآمد دولت نیز از اخذ این مالیات با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی حال حاضر بسیار ناچیز است و برای دولت و کشور سودآور و کارآمد نخواهد بود و انتظار می‌رود که نمایندگان به جای  ارجاع این بند از لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق و صرف هزینه و زمان بر روی موضوعی که سهم ناچیزی از درآمد دولت دارد، به موضوعاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد دولت بپردازند که کارآمدتر باشد.