۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهرها تسهیل شد

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبر: 702861
ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهرها تسهیل شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: با بخشنامه‌ای که اخیرا به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است، روند ساخت و ساز و نوسازی در بافت‌های فرسوده آسان‌تر شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مهراد بذرپاش روز پنجشنبه در حاشیه بهره‌برداری از پروژه های وزارت راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات دولت برای تسهیل ساخت و ساز و نوسازی در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: با صدور بخشنامه‌ای به تمام استان‌های کشور روند ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهرها تسهیل شده است.

وی افزود: با این بخشنامه در سال آینده میزان صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهرها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بذرپاش ضمن ابراز خرسندی از افزایش درخواست‌های صدور پروانه برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده گفت: امیدواریم سال آینده ، سال خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی احیای بافت فرسوده در محیط شهرها را از اولویت‌های وزارتخانه متبوع خود ذکر کرد و افزود: هر قدر بتوانیم در حوزه بافت فرسوده و بناهای ناپایدار شهرها سرمایه‌گذاری کنیم به همان میزان مشکلات دولت و مردم در حوزه مسکن کمتر خواهد شد.

بذرپاش گفت: بافت‌های فرسوده شهرها خدمات روبنایی و زیربنایی به میزان کافی دارند ولی نیاز است تا حدودی این امکانات ارتقا یابد.

وی یادآورشد: در مناطقی که در محدوده و بافت شهر قرار دارند،خیلی مشکل نداریم زیرا سرانه فضای خدماتی کافی دارند ولی سرانه فضای خدماتی در شهرهای جدید دچار مشکل است زیرا هم خدمات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز، فاضلاب و شبکه‌های مختلف باید به میزان کافی تامین شود و هم خدمات روبنایی از جمله سرانه‌های فرهنگی ، خدماتی ، هنری ، ورزشی ، مدرسه ، مسجد و سایر خدمات باید مد نظر قرار گیرد.

قول مساعد برای بازنگری در تسهیلات نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه یکی از مشکلات پروژه‌های نهضت ملی را بالا بودن نرخ تسهیلات و مشکلات متقاضیان در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی دانست و افزود: اخیرا رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان نسبت به بازنگری و کاهش نرخ تسهیلات نهضت ملی قول مساعد دادند.

وی خاطرنشان کرد: قرار است از روش‌های مختلفی که نظام بانکی اجازه دهد نرخ تسهیلات تا حدودی کاهش یابد که فشار کمتری به مردم تحمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: روش‌های مختلفی برای سرعت بخشی به پروژه‌ها در نشست‌های مختلف با انبوه‌سازان پروژه‌های بزرگ و نیز استانداران مطالبه و پیگیری می‌شود تا سرعت اجرای پروژه‌ها بالا رفته و مشکلات متقاضیان در پرداخت و تامین تسهیلات مربوطه کمتر شود.

بذرپاش ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ از طریق تامین زمین و مشارکت با انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان حقیقی اجرای پروژه‌های مسکن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی گفت: هر جا امکان تامین زمین وجود داشته باشد، اولویت ما تقدیم زمین در کنار وام به متقاضیان است، در بخشی از شهرها هم که اجازه واگذاری زمین با مقیاس بالا به متقاضیان داده نمی‌شود مدل‌های آپارتمان‌سازی دنبال خواهد شد تا در این شرایط قیمتی متقاضیان با حداقل قیمت صاحب خانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به افتتاح ۱۸۰ واحد از پروژه‌های نهضت ملی در اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: کارگزار این پروژه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که آن را تکمیل کرده و واحدها امروز تحویل متقاضیان شد.

بذرپاش امروز همچنین از مجموعه ۴۶۰ واحدی بازدید خواهد کرد. این مجموعه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته بذرپاش در جلسه شورای عالی مسکن هم قرار است زمین به اندازه یکهزار هکتاری به محدوده شهری اردبیل الحاق شود تا عملیات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در این استان سرعت بیشتری بگیرد.