۰ نفر

نشست خبری وزارت راه و شهر سازی:

ایران ظرفیت زیادی برای حمل و نقل بین‌الملل دارد / تلاش وزارت راه برای فعال کردن کریدور شمال به جنوب / زائران اربعین به بیش از پنج میلیون نفر می رسد

۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۴
کد خبر: 663640
ایران ظرفیت زیادی برای حمل و نقل بین‌الملل دارد / تلاش وزارت راه برای فعال کردن کریدور شمال به جنوب / زائران اربعین به بیش از پنج میلیون نفر می رسد

افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری با بیان اینکه بحث ترانزیت یکی از اهداف مهم و تاثیرگذار در کشور بوده که مورد توجه مسئولین است، گفت: بحث کریدورها شمال به جنوب و شرق و غرب امروزه به شدت مطرح و حاکی از آن است که اگر از این فرصت استفاده کنیم پیامدهای مثبتی خواهد داشت. همچنین امانی، معاون وزیر راه در این نشست بیان کرد که براساس برآوردهای ستاد اربعین امسال بیش از پنج میلیون زائر خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه سعی کرده با فعالیتی که در بحث ترانزیت انجام می‌دهد، برای کشور گام‌های موثری بردارد. ایران در چهارراه ترانزیت قرار دارد. در کریدور شمال جنوبی، روسیه، ایران و هندوستان موسس هستند. در سال‌های گذشته ما رشد آنچنانی در این کریدورها نداشتیم.

وی افزود: در سال ٩٣ حدود ١٢.۵میلیون تن کالا در کشور جابه جا می‌شد. اما در سال ٩٩ این رقم ۵.۵میلیون تن شد. در سال ١۴٠٠ این رقم به ١١.۵میلیون تن رسید و هدف امسال ٢٠میلیون تن است. 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: کریدور شمال جنوب مهم‌ترین نقش را در روسیه و هندوستان دارد. وزارت راه تلاش کرد با تفاهمنامه‌های مشترک بتواند کریدور شمال به جنوب را فعال کند. در این کریدور سه شبکه ریلی مهم، سیستم‌های جاده‌ای و بنادر را داریم.

افندی زاده افزود: در پروژه بندرعباس آستارا، رشت حلقه مفقوده بوده که جز اولویت‌های وزارت راه است.  اگر این اتفاق بیافتد ما یک شبکه ریلی به روسیه و شمال اروپا خواهیم داشت.

وی گفت: در تفاهمنامه اخیر بین ایران و روسیه، ١٠میلیون تن کالای ترانزیت بین این دو کشور به تفاهم رسید و قرار است به ٣٠میلیون تن برسد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: شبکه ریلی ترکمنستان به بندرعباس، شبکه دیگر است. پروژه مهم دیگر ما، پروژه ریلی چابهار به زاهدان، مشهد و سرخس است. چابهار ما را به آب‌های آزاد وصل می‌کند و می‌تواند کشورهای زیادی را تغذیه کند. بنابراین دولت تلاش زیادی در ایجاد زیرساخت‌های شبکه ریلی خواهد کرد.

افندی زاده اظهار کرد: ما بیش از ۶٠هزار کیلومتر راه‌های اصلی داریم و تلاش داریم موانع مرزها را کاهش دهیم. تفاهمنامه‌های خوبی با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در دست انعقاد است که موانع را برداریم. ما با تلاش به سمتی می‌رویم که عبور کامیون‌ها از مرزها را به حداقل زمان برسانیم.

وی گفت: اما در شرق به غرب چین ۶٠میلیون تن کالا به اروپا صادر می‌کند. تفاهم‌های انجام و سعی شده با فعال کردن کریدور شرق به غرب این کار هم صورت بگیرد. علاوه بر شبکه جاده‌ای ما در شرف و غرب هم شبکه ریلی را توسعه می‌دهیم. ما بنادر بسیار پرظرفیتی داریم و با حمل و نقل ترکیبی به راحتی می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم. 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم ایران می‌تواند نقش زیادی در حمل و نقل بین‌اللملی داشته باشد. در حمل و نقل داخل هم تلاش می‌شود با جذب سرمایه بخش خصوصی، فعالیت‌هایی انجام د

نشست خبری

پیش بینی می‌شود اربعین بیش از پنج میلیون زائر داشته باشیم

همچنین امانی، معاون وزیر راه در این نشست بیان کرد که راه‌ها میراثی هستند که ما سعی داریم آنها را حفظ کنیم. بیش از ٨۵درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده اتفاق می‌افتد. همچنین تردد ناوگان شخصی. ما از ابتدای سال یک میلیارد و ٧دهم پلاک خودرو خوانده شده داریم که نشان‌دهنده حجم تردد است و ما هر روزه باید این جاده‌ها را شناسایی و مشکلات آنها را بررسی کنیم.

وی گفت: سیاستگذاری در حمل و نقل جاده‌ای مساله دیگری است که باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تشکر کرد که ٩٩درصد حمل و نقل جاده‌ای از بخش خصوصی است. در حال حاضر هر هشتاد کیلومتر یک مجتمع داریم و قرار است به ۴٠ کیلومتر برسد. در بخش پایانه‌های مرزی، تعامل با کشورهای همسایه یکی از برنامه‌هاست. 

معاون وزیر راه افزود: بیش از ١٢١میلیون جابه‌جایی مسافر داشتیم که نسبت به زمان کرونا صد درصد افزایش داشته است. اربعین یکی از ماموریت‌های بزرگ ماست و براساس برآوردهای ستاد اربعین امسال بیش از پنج میلیون زائر خواهیم داشت.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: حدود ١۴هزار کیلومتر ریل داریم و ٣٣٠٠کیلومتر مسیر ریلی جدید قرار داریم و نزدیک به ۶٣٠٠کیلومتر هم در حال مطالعه داریم. در بخش آزادراه ٢٧۶١کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است.

وی گفت: دولت ۵٠درصد هزینه ساخت آزاد راه و بخش خصوصی هم ۵٠درصد دیگر را پرداخت می‌کند. در بخش راه اصلی و بزرگراه هم ۴۵هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور داریم. بزرگراه‌های ما قرار است به حدود ٣۵هزار کیلومتر در کشور برسد تا تعادلی در کشور داشته باشیم.

خادمی اظهار کرد: در سال گذشته در بخش‌های ریلی، جاده‌ای و آزادراه فعالیت‌های خوبی صورت گرفت و نزدیک به ١۴٢کیلومتر در بخش ریلی کار توسعه‌ای انجام شده و ١۵٨کیلومتر تنظیم خط و ریل‌گذاری داشته‌ایم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم همین روزها راه‌آهن زاهدان به خاش برای بهره‌برداری آماده شود. در بخش آزادراهی ١٢٩کیلومتر آزادراه را آماده کردیم. البته بهره‌برداری انجام نشده است.

وی گفت: در بخش آزادراهی در یک سال آینده پنج پروژه برنامه افتتاحیه داریم. یکی شیراز اصفهان به طول ٢١٠کیلومتر که به بهره برداری برسد. آزادراه منجیل به رودبار به طول هشت کیلومتر، منطقه دو آزاد راه تهران به شمال به طول ٢٢کیلومتر از برنامه‌های ماست.

خادمی افزود: برنامه ما آن است که سال آینده ٧٣٠کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را به اتمام برسانیم که به ده هزار میلیارد بودجه نیاز دارد.