۰ نفر

خبر مهم از افزایش کرایه ها؛

کرایه ها کی زیاد می شود؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۸
کد خبر: 629515
کرایه ها کی زیاد می شود؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اعمال افزایش میانگین ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی، بلیت مترو و اتوبوس از روز پنجشنبه (۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ و همچنین ابلاغیه فرمانداری تهران در راستای اعمال افزایش میانگین ۲۵ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی، نرخ کرایه تاکسی و بلیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی از فردا (یکم اردیبهشت ۱۴۰۱) افزایش پیدا می کند.

نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا می کند؛ البته به نحوی که در هیچ خطی افزایش کرایه بیش از ۳۵ درصد اعمال نشود؛ نرخ کرایه خطوط مینی ‌بوسرانی هم برابر ۱/۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی (بر مبنای طول خطوط) تعیین شده است.

افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی، به‌طور متوسط ۲۵ درصد و تا ۳۵ درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد. همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران با راه اندازی سامانه هوشمندسازی تاکسیرانی، رانندگان مجاز هستند تا ۳۰ درصد در زمان اوج ترافیک و بارندگی کرایه بیشتری از مسافران دریافت کنند. نرخ بلیت مترو تهران هم برای سال ۱۴۰۱ با ۲۵درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است.

درهمین رابطه؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) از روز پنجشنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۱، بیان کرد: نرخ کرایه حمل و نقل عمومی هرساله براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اصلاح می‌شود. باتوجه به افزایش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، نیاز مالی هر ناوگان برای افزایش خدمات حمل و نقلی بیشتر از رقم‌هایی است که به عنوان مصوبه درنظر گرفته شده است.

سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه حداکثر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد و میانگین ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده، افزود: همزمان با افزایش نرخ تورم، هزینه‌های نگهداری و نگهداشت هر مد حمل و نقلی، حقوق رانندگان و هزینه‌های جاری افزایش پیدا می کند اما باتوجه به سیاست حمایتی شهردار تهران، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی به صورت میانگین ۲۵ درصد به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: مابه‌التفاوتی که بین نرخ کرایه مصوب و قیمت واقعی خدمات دهی هر ناوگان وجود دارد توسط شهرداری تهران جبران می‌شود تا هزینه مازادی بر شهروندان تهرانی تحمیل نشود.

جزئیاتی از نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در پایتخت

افزایش نرخ کرایه های تاکسی از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، زمان اعمال افزایش نرخ کرایه های تاکسی در سال جدید را نخستین روز اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: فرآیند توزیع و الصاق برچسب های تعبیه شده ویژه افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در سال جاری (که با توجه به ویژگی های خاص طراحی شده در آن مقدمه آغاز اجرای طرح پرداخت الکترونیک نیز محسوب می شود)، در حال انجام است و از نخستین روز اردیبهشت ماه در معرض دید شهروندان تهرانی قرار می گیرد.

مهدی اسماعیل بگی، با بیان این مطلب افزود: این افزایش براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، افزایش متوسط ۲۵ درصد به طور معمول و ۳۵ درصد بر اساس شرایط برخی خطوط و کاربری ها را شامل خواهد شد و مسافران می توانند با اسکن بارکد دوبعدی برچسب تعبیه شده، علاوه بر اطلاع از میزان کرایه، به خدمات دیگری نظیر امکان ثبت پیام تقدیر و تشکر، انتقاد و پیشنهاد و دیگر موضوعات در نظر گرفته شده به این منظور نیز دسترسی داشته باشند ضمن اینکه عملیات الصاق برچسب تاکسی های تلفنی و گردشی نیز طی هفته آتی انجام می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بار دیگر بر ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان زمان در نظر گرفته شده برای اعمال افزایش نرخ کرایه تاکسی ها تاکیدکرد و گفت: شهروندان تهرانی در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفته، مراتب را به دست اندرکاران امر درسازمان تاکسیرانی شهر تهران اطلاع دهند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی در پایتخت به طور میانگین در سال ۱۴۰۱ موافقت کردند و این مصوبه از فردا (پنجشنبه) قابل اجرا است.