۰ نفر

هشدار به این مسافران؛

اگر مسافر ترکیه و ارمنستان هستید بخوانید

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۴۹
کد خبر: 622687
اگر مسافر ترکیه و ارمنستان هستید بخوانید

به دنبال اختلال در مرزهای زمینی ارمنستان و ترکیه با توجه به بارش برف و برودت هوا، ستاد مرکزی خدمات سفر از مسافران درخواست کرد تا برطرف شدن محدودیت‌ها، ملاحظات سفر زمینی به این کشورها را درنظر بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این ستاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به کولاک و برف شدید در راه‌های مواصلاتی منتهی به مرزهای ارمنستان و ترکیه که باعث ایجاد اختلال در مرزهای زمینی و بازگشت تعدادی از مسافران شده، خواهشمند است تا برطرف شدن محدودیت ایجادشده، ملاحظات لازم را در نظر بگیرد.

جواد هدایتی ـ مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری ـ نیز از مسافران نوروزی که به صورت تور گردشگری زمینی یا با خودرو شخصی قصد سفر به ارمنستان را دارند، خواسته با توجه به مسدود بودن مسیر، به مرز نوردوز (مشترک با ارمنستان) مراجعه نکنند.

او در اولین روز فروردین‌ماه از مسدود شدن جاده نوردوز به ایروان خبر داده و گفته بود: حتی کامیون‌ها که در این مسیر تردد می‌کردند، امکان تردد ندارند و متوقف شده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در روز اول فروردین‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عبور و مرور از مسیر زمینی ایران به ارمنستان، به‌ویژه در محدوده استان سیونیک، مختل شده و مقامات ارمنستان وادار شده‌اند تدابیری را برای امدادرسانی و اسکان موقت در راه‌ماندگان اتخاذ کنند. همچنین با توجه به پیش‌بینی ادامه بارش برف در ارمنستان، برودت شدید هوا و غیر قابل پیش‌بینی بودن وضعیت راه در روزهای آینده، به هموطنان عزیز اکیدا توصیه می‌شود تا زمان روشن شدن وضعیت جاده و رفع اختلال کنونی، از استفاده از مسیر زمینی کشورمان به ارمنستان خودداری کنند.

در روزهای گذشته بسیاری از مسافران که با تور و یا با اتومبیل شخصی از مسیر زمینی و مرز نوردوز قصد سفر به ارمنستان را داشتند، به دنبال بارش برف و بسته شدن راه‌ها، دچار مشکل شده و در مسیر متوقف و گرفتار شده‌اند و برگزارکنندگان تور زمینی ارمنستان نیز پاسخگوی تامین امکانات و اسکان این مسافران نبودند.

وضعیت نامساعد جوی، دشواری تردد در جاده‌های ارمنستان و معطلی مسافران همچنان ادامه دارد؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی روز سه شنبه، دوم فروردین ماه، گفت که بارش سنگین برف در کشور ارمنستان تردد زمینی بین ایران و این کشور را با مشکل مواجه کرده است، چهار اتوبوس با ۲۰۰ مسافر که از مرز نوردوز به سمت ارمنستان حرکت کرده بودند در برف‌های منطقه "قاپان" به "گورسی" گرفتار شدند.

درباره سفر زمینی به ترکیه نیز هشدارها مشابه است؛ با توجه به برودت هوا و بارش برف، تردد مسافران از این محور نیز به کندی صورت می‌گیرد. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری نیز گفته که مرزهای زمینی با کشور ترکیه هم متأثر از موج باران و بارش برف در روزهای گذشته است. هرچند مسیر برف‌روبی شده است، اما تردد مقداری با کندی صورت می‌گیرد ضمن آن‌که در آن منطقه مرزی دما حدود ۱۰ درجه زیر صفر است و شرایط را برای بانوان و بچه‌ها بسیار سخت می‌کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی همچنین اظهار کرد: هموطنانی که قصد سفر از طریق زمینی به کشور ترکیه را دارند، متوجه باشند در آن منطقه شرایط جوی چگونه است، در شهرهایی مانند وان که عمده تردد به صورت زمینی انجام می‌شود همین شرایط جوی حاکم است؛ مسافران‌ بدانند که در این منطقه هوا بسیار سرد است و حتما لباس گرم با خود داشته باشند و پیش‌بینی توقف چندساعته را داشته باشند و اگر با ماشین شخصی تردد می‌کنند به سالم بودن سیستم گرمایشی خودرو خود مطمئن باشند و پیش‌بینی موادغذایی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.