۰ نفر

آغاز ثبت نام برای سفرهای نوروزی زیارتی

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۵
کد خبر: 610732
آغاز ثبت نام برای سفرهای نوروزی زیارتی

رییس سازمان حج و زیارت، از آغاز سفرهای نوروزی عتبات از ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سیدمحمدصادق حسینی، در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان حج و زیارت که امروز یکشنبه ۲۴ بهمن در تالار اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد، به اهمیت اعتماد مردم به سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: ما متولی هستیم و سرمایه ما سرمایه اجتماعی است که باید از آن حمایت و صیانت کرد. گاهی شاید ما راضی نیستیم ناموس خود را با برادرمان به سفر ۱۰ روزه بفرستیم، اما مردم ناموس خود را یک ماه به کارگزاران ما در حج می‌سپارند. بنابراین، باید از این سرمایه صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه ارتقای فرهنگ زیارت هم مهم است، افزود: ملت ما، ملتی مذهبی است و در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌های ظالمانه ارزش پول ملی بسیار کاهش یافته است، اما به محض برقراری سفر عتبات بسیاری ثبت‌نام کردند. این امر در حالی است که شرط کربلا استطاعت نیست و عشق است. یکی طلا و دیگری فرش زیر پایش را می‌فروشد تا بتواند به زیارت عتبات برود. ما سالانه بیش از ۲ میلیون زائر عتبات به غیر از ایام اربعین داشتیم که باید به آن توجه کنیم و در حفظ این سرمایه بکوشیم. ما هم وظیفه خود می‌دانیم که از این سرمایه صیانت کرده و فرهنگ زیارت را توسعه دهیم.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زیارت بخشی از قدرت نرم به شمار می‌رود، تصریح کرد: بر اساس گزارش و آمارها، ناهنجاری اجتماعی در برخی استان‌ها که به معنویت توجه بیشتری دارند، بسیار محدود است. بر همین اساس، اگر به فرهنگ زیارت و ارتقای معنویت کمک کنیم، از قدرت نرم و تأثیری ایران در داخل و خارج کشور هم صیانت کرده‌ایم‌.

هزینه‌های سفر زیارتی را کاهش می‌دهیم

وی با اشاره به جایگاه فرهنگ حسینی برای رسیدن به معنویت بیشتر در جامعه گفت: یکی از دانشمندان قرن بیستم می‌گوید امپراطوری غرب با قدرت تسلیحاتی سرنگون نمی‌شود، اما فرهنگی که در خاورمیانه شکل گرفته و کربلا و شهادت حسینی محور آن است، می‌تواند فرهنگ غرب را شکست دهد.

حسینی با اشاره به اینکه در فرهنگ حسینی ایثار و شهادت طلبی وجود دارد، تصریح کرد: کشوری که فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام در آن نهادینه شود، شکست ناپذیر می‌شود. حس عدالت‌طلبی و خداجویی مردم و توجه رهبری به تعالی فرهنگ اسلامی و اهل بیت علیهم‌السلام، کار را برای ما آسان‌تر کرده است.

رییس سازمان حج‌و زیارت با بیان اینکه نقشه راه ما بیانات رهبر معظم انقلاب در این عرصه است، افزود: ما منشوری به عنوان نقطه راه خود از بیانات رهبری در این عرصه تدوین و آن را دنبال می‌کنیم.

وی به عرصه حج تمتع و عمره مفرده نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حج ما قدرت مانور نداریم؛ چرا که پذیرش دست طرف سعودی است. اما در عرصه عتبات دست ما بازتر است. بنابراین سعی می‌کنیم تا زیارت را برای همه آسان کنیم.

حسینی با اشاره به تاکید رییس جمهور به سفر آسان خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم تا هزینه سفر نصف شود. با آغاز سفر زمینی عتبات که البته اعلام شده از ابتدای ماه شعبان محقق می‌شود، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

رییس سازمان حج و زیارت به پیش‌بینی تنوع سفرهای زیارتی عتبات اشاره کرد و افزود: ما سفر کوتاه و ارزان را اجرایی خواهیم کرد تا هر کسی با هر سلیقه بتواند به این سفر مشرف شود. علاوه بر این، سفر سوریه هم گسترش خواهیم داد. اکنون در هفته حدود سه کاروان با ظرفیت‌های ۲۵ و ۵۰ نفره اعزام می‌شوند که در مجموع ۱۰۰ نفر در هفته به سوریه سفر می‌کنند. اما ما سعی می‌کنیم تا قبل ماه رمضان همه متقاضیان به این سفر که پیش ثبت نام کرده‌اند، به زیارت حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها مشرف شوند.

آغاز سفرهای نوروزی عتبات از ۲۴ اسفند

وی با بیان اینکه ۳۰ بهمن هم ثبت‌نام سفر نوروزی عتبات آغاز می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا به بهترین نحو این سفرها اجرایی شود تا دیگر مشتاقی نباشد که نتواند به این سفر معنوی مشرف شود. طبق برنامه‌ریزی سفرهای نورزی از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد که در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اعزام‌حداکثری به عتبات و سوریه داشته باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به سفر حج تمتع تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا با وجود اینکه طرف سعودی درباره وضعیت حج تمتع اطلاع‌رسانی نکرده است، سناریوهای مختلف را بررسی و آمادگی لازم را برای این سفر معنوی کسب کنیم.