۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مسکن حمایتی با مسکن مهر چه تفاوتی دارد؟/ تحرکات دلالان چین در مسکن حمایتی

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۰
کد خبر: 610302
مسکن حمایتی با مسکن مهر چه تفاوتی دارد؟/ تحرکات دلالان چین در مسکن حمایتی

مسکن مهر در ذهن بسیاری از ایرانی ها با مسکن بی کیفیت مترادف شده و حالا دولت رییسی پروژه دیگری برای ساخت مسکن دولتی کلید زده است. اطلاعات منتشر شده، تاکنون نشان می دهد که مسکن حمایتی در همان سایت های مسکونی مهر ساخته می شود؛ اما آیا کیفیت این واحدها هم با مسکن مهر یکسان است؟

اقتصاد آنلاین- پریسا شاکری؛ سال‌ها نام بزرگترین پروژه مسکن دولتی ایران با بی کیفیتی مترادف شد و

گزارش های متعددی درباره وضعیت ساخت و ساز این واحدهای مسکونی منتشر شد. شاید مهم ترین این گزارش ها درباره مسکن مهر کرمانشاه باشد. آن هم زمانی که زلزله سال ۹۶ رخ داد و ویرانه های بلوک های نوساز مسکن مهر عکس یک بسیاری از رسانه های ایران شد.

حالا دولت، پروژه بزرگ دیگری برای ساخت مسکن دولتی کلید زده است. نهضت ملی مسکن یا مسکن حمایتی نام طرح ابراهیم رییسی برای ساخت مسکن دولتی است. او گفته که بنا دارد تا پایان دولت سیزدهم چهار میلیون مسکن دولتی بسازد و به مردم تحویل بدهد.

هرچند که محقق شدن وعده او مورد تردید است و پرونده مسکن مهر محمود احمدی نژاد، رییس دولت های نهم و دهم هنوز بسته نشده اما درباره کیفیت مسکن حمایتی هم به نظر نمی رسد که تفاوت چندانی با کیفیت مسکن مهر داشته باشد.

با این حال وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم تاکید دارد که مسکن حمایتی را با کیفیت ممتازتری نسبت به مسکن مهر می سازد.

پیگیری های اقتصاد آنلاین از وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که یک دلیل اصرار دولت برای حضور چینی ها و ترکیه ای ها در پروژه مسکن حمایتی انتقال فناوری ساخت مسکن و بالا رفتن کیفیت این واحدهاست.

آنها به تجربه حضور ترکیه در مسکن مهر اشاره کرده و معتقد هستند که واحدهای مسکن مهر کوزو که توسط ترکیه ای ها ساخته شده است، کیفیت بالایی دارد و در حالی که این واحدهای مسکونی با تمام امکانات رفاهی تحویل داده شده، برخی واحدهای مسکن مهر زمان تحویل فاقد امکاناتی مانند کابینت و آبگرمکن بوده اند.

رد پای دلالان چین در مسکن حمایتی

 با این حال ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران این ادعا را قبول ندارد و به اقتصاد آنلاین می گوید که تصور نمی کند کیفیت مسکن حمایتی بالاتر از مسکن مهر باشد.

او توضیح می دهد: در پروژه مسکن مهر امتیازات عجیبی به ترکیه اعطا شد و در حالی که انبوه سازان ایرانی حق واردات ماشین آلات به کشور را نداشتند، انبوه سازان ترکیه می توانستند با معافیت گمرکی ماشین آلات خود را وارد ایران کنند و در پایان پروژه هم آن را در بازار ما بفروشند.

رهبر ادامه می دهد: علاوه بر این قراردادی که با ترکیه بسته شد به صورت دلاری بود و آنها اعلام کرده بودند که هر مترمربع مسکن مهر را با نرخ ۳۵۰ دلار می سازند اما قرارداد مسکن مهر پیمانکاران ایرانی ریالی بود و با نرخ روز دلار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار می شد. بنابراین پیمانکاران ایرانی تقریبا کمتر از نصف پیمانکاران ترکیه پول پرفتند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید می کند: به جز این، زمانی که دلار هزار تومانی به سه هزار تومان رسید، پیمانکاران ترکیه زیر بار نوسانات قیمت دلار نرفتند و دستمزد خود را با نرخ روز دلار طلب کردند و همین مساله باعث شکایت آنها به دادگاه های بین المللی شد اما پیمانکاران ایرانی به خاطر قرارداد ریالی متضرر شدند. با این شرایط چگونه توقع داشتند که پیمانکاران ترکیه کابینت و آبگرمکن و شوفاژ را هم از پروژه خود حذف کنند؟!

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید می کند: چینی ها و ترکیه ای ها در الجزایر و سوریه ۸ سال پیش هر متر مربع مسکن را با نرخ ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار ساختند و در حال حاضر هم اگر به ایران بیایند نرخ ارزانی نخواهند داشت. ضمن اینکه کیفیت کار چینی ها در سایر پروژه های عمرانی مانند آزادراه تهران- شمال محرز است.

رهبر با اشاره به احتمال تحرکات دلالان قراردادهای خارجی در پروژه مسکن حمایتی ادامه می دهد: برای پروژه های عمرانی دلالان قراردادهای خارجی به ویژه چین وعده هایی دادند که در عمل طرف خارجی به آن پایبند نبود.

او همچنین می گوید: کیفیت مسکن مهر با حضور شتابزده برخی شرکت های درجه چندم به ناحق زیر سوال رفت و برخی واحدهای مسکن مهر با بهترین درجات کیفی ساخته شده اند. به عنوان مثال سازه واحدهای مسکونی مهر در پردیس تهران تمام بتنی است و به جرات می توانم بگویم که چنین سازه ای در گران قیمت ترین مناطق تهران وجود ندارد.

 نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه اضافه می کند: دولت بر پروژه های مسکن دولتی نظارت سختگیرانه ای دارد و در حال حاضر دو شرکت ساخت ۵۰۰ واحد مسکن حمایتی را در شهریار آغاز کرده اند و در تمام مراحل ملزم به ارائه گزارش کیفیت به نهادهای ناظر هستند. در این فرآیند بتن و میلگرد و سایر مصالح ساختمانی از نظر کیفیت آزمایش می شوند و اجرای تمام قوانین ساخت و ساز با نظارت سختگیرانه دنبال می شود.

رهبر تاکید می کند: با این حساب باید گفت که اگر درصد کوچکی از واحدهای مسکونی مهر را فاکتور بگیریم، کیفیت واحدهای مسکونی مهر اگر از سایر ساختمان های تهران بالاتر نباشند، کمتر نیستند و این روال در ساخت مسکن حمایتی هم دنبال می شود.