۰ نفر

وزیر راه در سوریه چه اسنادی امضا کرد؟

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
کد خبر: 599363
وزیر راه در سوریه چه اسنادی امضا کرد؟

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اراده تهران و دمشق برای دستیابی به مشارکت‌های واقعی اقتصادی دو کشور، گفت: پایان جنگ در سوریه سرآغاز دوره جدید روابط اقتصادی تهران و دمشق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی از توافق برای ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و سوریه خبر داد.

وی در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در سوریه، گفت: در ملاقات با رییس جمهور سوریه به موضوعات اقتصادی این کشور و همچنین موانع و مشکلات کنونی در روابط اقتصادی ایران و سوریه پرداخته شد.

قاسمی با اظهار اینکه در جلسات برگزار شده، تصمیمات خوبی گرفته شده است، افزود:‌ قرار شد کمیته مشترکی بین ایران و سوریه تشکیل شود؛ تفاهم‌نامه‌های زیادی با سوریه داریم اما بخشی از آنها عملیاتی نشده‌اند؛ بنابراین قرار شد در کمیته‌ای مشترک این موضوعات بررسی و سپس اجرایی شوند.

تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه

وی با اشاره به بزگراری جلسه با وزیر امور خارجه سوریه و بررسی موضوعات دیپلماتیک بین دو کشور نیز اظهار داشت: به توافقات خوبی رسیدیم؛ قرار شد بانک مشترک در سوریه ایجاد شود؛ در این راستا بناست بانک‌های ایرانی و سوری در کشورهای یکدیگر شعبه داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر راه سوریه، گفت: حمل ونقل در بخش‌های مختلف یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است؛ در این زمینه تصمیم گرفته شد رئیس سازمان هواپیمایی کشور موضوعات اجرایی را با همکاران خود بررسی کند.

قاسمی با اشاره به یکی از تصمیمات گرفته شده در جلسه با وزیر اقتصاد سوریه به عنوان طرف سوری کمیسیون مشترک اقتصادی، اظهار داشت: درباره موضوعات مختلفی به ویژه ایجاد مناطق آزاد مشترک دو کشور تصمیماتی گرفته شد؛ بناست رئیس منطقه آزاد کشور در سفری به سوریه مساله منطقه آزاد مشترک را بررسی و قرارداد را امضا کند.

به گفته وی افزایش تولیدات ایران در سوریه از جمله تولید تراکتور و ابزار آلات کشاورزی، حذف تعرفه‌ها و افزایش صادرات بین دو کشور و موضوعات گمرکی  از دیگر موارد مطرح شده در این سفر است که در جلسات آینده به جمع‌بندی می رسند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره سفر به سوریه، اظهار کرد: پایان جنگ در سوریه سرآغازی برای دوره جدید روابط اقتصادی دو کشور است، به ویژه اینکه ایران و سوریه طی سال‌های جنگ تروریسم بین‌الملل در کنار یکدیگر بوده‌اند.

وی تاکید کرد: گفت‌وگوها در حوزه‌های متعدد از جمله صنعتی، ساختمان و تاسیسات زیر ساختی خواهد بود.

سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه نیز با اشاره به پیوندهای ناگسستنی دو ملت و جانفشانی جوانان غیور ایرانی در خاک کشورش گفت: ما در سوریه خواهان همکاری گسترده‌ای با ایران هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که دیدارهای وزیر راه و شهرسازی ایران و هیات همراه با مقامات سوری منجر به توافقاتی برای رسیدن به شراکت‌های اقتصادی و تجاری میان دو طرف شود.