۰ نفر

هشدار رییس نظام مهندسی درباره پروژه های عمرانی

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 593358
هشدار رییس نظام مهندسی درباره پروژه های عمرانی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب به طراحان و مسئولین گفت: طرح های جامع، تفصیلی و هادی را روی پهنه زلزله خیز طراحی نکنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، احمد خرم پیش از ظهر امروز پنجم دی ماه در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم با یادآوری زلزله بم و خسارات وارده گفت: در پنج ساعت اولیه زلزله در بم حضور پیدا کردم و اولویت اول ما رسیدگی به زخمی ها بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فرودگاه بم در زلزله خسارت دیده بود، ادامه داد: برای انتقال زخمی های زلزله ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری که در آسمان بودند پیشنهاد دادم که مسافرانشان را پیاده کنند و به بم اعزام شوند و در آن لحظه هیچ چیزی مهمتر از نجات جان زخمی ها نبود و زخمی ها را به استان های دیگر از طریق هواپیما اعزام کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: مراسم کفن و دفن یکی دیگر از مشکلات آن روزها بود و امکان غسل و کندن قبر نبود زیرا هوا گرم بود و فوری اجساد متعفن می شدند لذا با بیل و بلدزر خاک می کندیم و کشته شدگان را دفن می کردیم.

وی از حضور ۴۵ روز خود در بم در زمان زلزله اظهار کرد: تعداد کشته شدگان ۴۶ تا ۵۸ هزار نفر بود و این مصیبت بود.

خرم با اشاره به صحنه های دلخراش زلزله بم تصریح کرد: زلزله های دهه های اخیر به ما آموخت که اگر در مقررات ملی، استاندارد مصالح، بتن و فولاد دقت کنیم زلزله تلفاتش به طور چشمگیر کاهش پیدا می کند.

وی از پیامدهای خوب زلزله بم نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: زلزله بم تحولی در مردم، در سازمان نطام مهندسی، شهرداری ها و ... ایجاد کرد و اگر خوب طراحی، اجرا و آموزش می دادیم و افراد سودجو تخلف نمی کردند، شاهد این همه خسارات جانی و مالی در حوادث نبودیم.

وی ادامه داد: دقت کنید مردم را دچار مشکل نکنید و منافع مردم را جدی بگیرید.

خرم تصریح کرد: متاسفانه در طبقات پایین روی کلاس زمین دقت نمی کنیم و در اجرا از بتن و مصالح با کیفیت استفاده نمی کنیم و باید بازرسی فنی داشته باشیم.

وی به تخلفاتی که در مسیر ساخت و سازها صورت می گیرد، اشاره کرد و افزود: متأسفانه ناظر به نحوه اجرای مقررات دقت نمی کند و مجری سوری کاری می کند و مصداق تخلف را روشن و برخورد جدی نکردیم و بستر تخلف نکردن و سالم زیستن و شفاف سازی ایجاد نکردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: ۲۵ سال است که قانون مقررات ساختمان داریم اما باری به هر جهت آن را اجرا می کنیم.

وی با تاکید برآنکه علمی و درست با مسائل و قضایا برخورد شود، عنوان کرد: صنعتی سازی را جدی بگیرید؛ ما هفت سال پیش به وزیر اسبق راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم با مشارکت بخش خصوصی و ... طرح جامع مسکن را تدوین کنند اما جدی گرفته نشد.