۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

وضعیت وخیم ساخت و ساز در سال۱۴۰۰ / بخش ساختمان رکورددار بدترین نرخ رشد اقتصادی

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 591932
وضعیت وخیم ساخت و ساز در سال۱۴۰۰ / بخش ساختمان رکورددار بدترین نرخ رشد اقتصادی

ساخت و ساز رکورددار بدترین رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال شد. بنا به گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش ساختمان در این مدت به منفی ۱۶.۲ درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی در ۶ ماهه ابتدای امسال را منتشر کرد و در این میان بخش ساختمان رکوددار رشد منفی شد. بر اساس داده‌های بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی کشور در این مدت به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال ١٣٩٥ از ۷۲۸۹.۱ و گویای نرخ رشـد ۳.۳ درصد بوده است. 

این گزارش حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود داشته است. بانک مرکزی علت بهبود رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال را رشد ارزش افزوده ارزش افزوده فعالیت‌های " نفت و گاز"، " بهداشـــت و مددکاری اجتماعی " ، " اطلاعات و ارتباطات " ، "حمل و نقل و انبارداری" ، " اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی" دانسته است. 

در این میان رشد اقتصادی بخش ساختمان منفی ۱۶.۲ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی بخش ساختمان در ۶ ماهه ابتدای سال گذشته مثبت ۵.۳ درصد بوده است. 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که ساختمان نه تنها رکودداربدترین نرخ رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است که وضعیت رشد اقتصادی بخش ساختمان در فصل تابستان به مراتب بدتر از فصل بهار امسال بوده است و نرخ رشد اقتصادی بخش ساختمان در فصل تابستان امسال منفی ۲۱.۴ درصد به ثبت رسیده‌است. 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در بخش ساختمان، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت‌های جاری در شش ماهه اول سال ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه سال قبل ١/٤٧ درصد افزایش یافته است. با اعمال شاخص‌های قیمت متناظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشــد ارزش افزوده ســاختمان بخش خصــوصــی به قیمت‌های ثابت ســال ١٣٩٥ معادل منفی ٣/١٩ درصد برآورد شده است. در نهایت با احتساب رقم فوق و با در نظرگرفتن ارزش افزوده ساختمان دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٥ در دوره زمانی گفته شده، منفی ۱۶.۹ درصد برآورد می‌شود.