۰ نفر

مدیران شهری منکر ترافیک؟

۵ آبان ۱۴۰۰، ۶:۴۵
کد خبر: 575066
مدیران شهری منکر ترافیک؟

ترافیک سنگین در هفته‌های اخیر آن هم در شرایطی که هنوز بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی به شکل حضوری بازگشایی نشده است، به حدی برای شهروندان سوال‌برانگیز شده که نمایندگان مردم در پارلمان شهری از مدیران شهری درباره علت آن درخواست پاسخ کردند. با این حال به نظر می‌رسد برخی مدیران شهری مرتبط با امر مدیریت ترافیک در تهران معتقدند این ترافیک روند کاهشی پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران در صحن شورا با اشاره به گره‌های ترافیکی روزهای اخیر در معابر پایتخت، به عدم توضیح مدیران شهری در این خصوص اعتراض و خود از مردم عذرخواهی کرد.

ناصر امانی خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که برای ارائه برنامه چهار ساله این معاونت در صحن شورای شهر حضور پیدا کرده بود، گفت: دست‌کم دو هفته است که مردم تهران گرفتار ترافیک وحشتناکی شده‌اند و مرکز شهر عملا در ساعات پیک قفل است. اما نه اعضای شورا و نه مقام مسوولی از شهرداری عامل ترافیک این روزها را توضیح نداده است.

وی از اینکه معاون شهردار تهران در جلسه اخیر شورا در این رابطه توضیحی نداد، انتقاد کرد و در حالی که مدیران را مقصر وضعیت فعلی ترافیک دانست، از شهروندان بابت این موضوع عذرخواهی کرد.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اما از برگزاری جلسه شورای ترافیک تهران برای بررسی وضعیت ترافیک این روزها و اصلاح ساعات طرح ترافیک خبر داد. وی درباره ترافیک سنگین روزهای اخیر گفت: بر اساس برداشت اطلاعات از سامانه‌های ترافیکی پایتخت، حدود یک ماه و نیم است که ترافیک روند افزایشی داشته، اما در روزهای اخیر شاهد روند کاهشی بودیم.

وی در حالی از کاهشی شدن بار ترافیک خبر داد که هنوز هیچ مداخله‌ای چه به لحاظ تغییر ساعات اجرای طرح‌های ترافیکی یا ساعات کار شاغلان و چه به هر شکل دیگری صورت نگرفته است و مشاهدات میدانی شهروندان نیز نشان می‌دهد بار ترافیک معابر به ویژه در پیک عصرگاهی به طور محسوس کاهش پیدا نکرده است.

در واقع مدیران شهری در حالی مدعی کاهش بار ترافیک در روزهای اخیر شده‌اند که هنوز در معابر چنین وضعیتی به طور ملموس مشاهده نشده است و از نگاه بسیاری از شهروندان چنین اظهاراتی به منزله انکار ترافیکی است که در هفته‌های اخیر سبب اتلاف وقت زیادی از شهروندان شده است.

در عین حال شهرداری تهران بنا دارد با توجه به خنثی شدن اثر اجرای طرح ترافیک بر وضعیت بار تردد خودروها در معابر، در زمان اجرای این طرح نیز بازنگری کند؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر مورد درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بوده است.

بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است، شفیعی دیروز در صحن شورای شهر عنوان کرد: اخیرا جلسه‌ مفصلی با متخصصان ترافیک داشتیم که بی‌اثر شدن طرح ترافیک به واسطه اجرا در بازه زمانی۳۰: ۸ تا ۱۶ است را علت ازدحام خودروها دانستند. وی اظهار کرد: ممکن است وزارت بهداشت موافق اصلاح ساعت اجرای طرح ترافیک و افزایش این بازه زمانی نباشد؛ اما امیدواریم با اصلاح ساعات اجرای طرح ترافیک به نحوی که هم صبح زودتر آغاز شود و هم در زمان عصرگاهی دیرتر تمام شود، بتوانیم بخش عمده مشکل ترافیک تهران را حل کنیم.

ایده اصلاح طرح ترافیک برای کنترل بار تردد خوردوها در معابر در حالی مطرح شده که مشخص نیست ستاد مقابله با کرونا با این موضوع موافقت خواهد کرد یا نه.در عین حال کارشناسان معتقدند تنها اعمال محدودیت‌های هوشمندانه است که می‌تواند از بار سفرهای غیرضروری با خودروی شخصی - که با توجه به تعطیلی مدارس، عامل اصلی ترافیک این روزهای پایتخت شناخته می‌شود - بکاهد.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تامین ۲هزار دستگاه اتوبوس و ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در اولویت است و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت گرفته است، در عین حال گفت: تحویل نخستین سری واگن‌ها از این تعداد دست‌کم دو سال زمان می‌برد و به فوریت میسر نیست. از طرفی با توجه به شرایط کرونا توصیه می‌شود که حضور مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی فشرده نباشند و به همین دلیل مردم بیشتر از خودروی شهری استفاده می‌کنند که نتیجه آن ترافیک سنگین روزهای اخیر است.

   پیشنهاد برای لغو منع تردد شبانه

پیشنهاد لغو محدودیت تردد شبانه در پایتخت که با هدف کاهش شیوع کرونا صورت گرفته است نیز قرار است مطرح و دنبال شود. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اخیرا اعلام کرده این محدودیت در حالی که اثر چندانی روی کاهش شیوع بیماری کرونا نداشته است، اما در عمل به فشرده شدن بار ترافیک در ساعات قبل از ۲۲ منجر می‌شود و عملا بار ترافیک در بازه عصرگاه و ابتدای شب تشدید شده است. با این حال موافقت با این قبیل طرح‌ ها منوط به اقناع ستاد مقابله با کرونا خواهد بود و بدون جلب نظر اعضای این شورا، بعید است مداخله جدی درباره اصلاح ساعات طرح‌های ترافیکی صورت گیرد.