۰ نفر

سهم ۷/۹درصدی تهران از تولید مسکن

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۴۸
کد خبر: 561762
سهم ۷/۹درصدی تهران از تولید مسکن

آمارها از توقف روند کاهشی تولید مسکن شهر تهران در زمستان گذشته و تداوم رشد تولید مسکن در سایر نقاط شهری حکایت دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، داده‌های آماری از افزایش برنامه‌ریزی سازندگان برای تولید مسکن در فصل‌های گذشته و احتمال بهبود عرضه واحدهای مسکونی نوساز از اواخر امسال و اوایل سال بعد حکایت دارد.

 اطلاعات مرکز آمار ایران از پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در زمستان سال قبل حاکی از این است که به‌طور میانگین میزان تولید مسکن در این فصل نسبت به فصل قبل 20.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 30.6درصد افزایش پیدا کرده است. در این میان روند نزولی تولید مسکن که از تابستان سال قبل در تهران آغاز شده بود نیز در فصل زمستان تقریبا متوقف شده است.

آمارهای حاکی از این است که در فصل زمستان سال گذشته، درمجموع 52هزارو334فقره پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کشور صادر شده که این تعداد نسبت به فصل قبل 26.4درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 12.8درصد افزایش نشان می‌دهد.

 از کل پروانه‌های صادرشده ۴۰۶۵پروانه (7.8درصد) مربوط به افزایش بنا و 48هزار و 269 پروانه (92.2درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است. پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 26.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 11.3درصد افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این فصل تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادره، معادل 137هزارو190واحد بوده که نسبت به پاییز1399 حدود 20.5درصد و نسبت به زمستان1398 حدود 14.2درصد افزایش یافته است. به‌عبارت‌دیگر، برنامه‌ریزی سازندگان مسکن در این فصل حدود یک‌پنجم بیش از برنامه‌ریزی در فصل قبل است. ازآنجا ‌که دوره تولید مسکن حداقل یک تا 1.5سال به طول می‌انجامد، می‌توان انتظار داشت واحدهای نوساز برنامه‌ریزی شده در زمستان گذشته از اواخر امسال و اوایل سال بعد وارد بازار شوند.

از تابستان سال قبل، با بالا رفتن سرمایه مورد نیاز برای تولید مسکن در پایتخت، رغبت سازندگان تهرانی برای دریافت پروانه ساختمانی و آغاز پروژه‌های جدید کاهش پیدا کرد؛ اما در مقابل به‌دلیل اینکه ساخت‌وساز در شهرستان‌ها تحت‌تأثیر رشد قیمت مسکن، صرفه اقتصادی بیشتری پیدا کرده بود، تمایل به تولید مسکن در سایر نقاط شهری نسبت به تهران بیشتر شد. در نتیجه این وضعیت، سهم تهران از تولید مسکن در کشور که در اغلب موارد به حدود 20درصد می‌رسید، در زمستان پارسال تا 9.7درصد افت کرده است. براساس آمارها، در زمستان گذشته با وجود اینکه روند کاهشی صدور پروانه ساختمانی در تهران متوقف شده، اما همچنان تولید مسکن در پایتخت کمتر از قبل است به‌گونه‌ای که در این فصل کلا 1811پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که این تعداد با وجود افزایش 12.8درصدی نسبت به فصل قبل، همچنان 24.9درصد کمتر از تعداد پروانه‌های ساختمانی در زمستان1398 است. این تعداد پروانه، حدود 3.5درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد اما به‌واسطه رواج بلندمرتبه‌سازی در تهران و تراکم بالاتر ساخت‌وسازها، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های تهران معادل 9.7درصد از کل واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی کشور بوده است.