۰ نفر

۲روز فرصت برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی باقی مانده است؛

جزییات محاسبه معافیت مالیاتی اجاره مسکن

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴
کد خبر: 468029
جزییات محاسبه معافیت مالیاتی اجاره مسکن

طبق اعلام مسئولان سازمان مالیاتی پایان شهریور آخرین مهلت صاحبان املاک اجاری برای پرداخت مالیات است که در این بین مؤدیان بدانند تا باید به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه تسلیم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیات مستقیم است که انواع درآمدهای حاصل از ملک را شامل می‌شود و مالیات بر اجاره املاک یکی از سه نوع مالیات بر درآمد املاک است که به درآمد حاصل شده اشخاص حقیقی و حقوقی بابت اجاره املاک و مستغلات در ایران تعلق می‌گیرد.

درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود شامل کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۰ درصد بابت هزینه‌ها، استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره می‌شود.

لازم به ذکر است که محل سکونت پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک، اجاری تلقی نمی‌شود و در صورتی که چند واحد مسکونی، محل سکونت مالک یا افراد مذکور باشد یک واحد برای سکونت مالک و یک واحد برای هریک از افراد مذکور از شمول مالیات بر درآمد اجاره خارج می‌شود.

۳۱ شهریور، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه صاحبان املاک اجاری

علاوه براین، مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شوند در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف هستند.

با الکترونیکی شدن ارائه اظهار نامه مالیاتی، مؤدیان این نوع مالیات باید تا پایان شهریور ماه جاری با مراجعه به سامانه tax.gov.ir پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی نرم افزار مذکور را دانلود و با تکمیل اظهارنامه، آن را ارسال کنند.

چگونگی محاسبه معافیت اجاره برای املاک مسکونی

در این بین، نکته مهم این است که در اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر مؤدی مشمول باید به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه تسلیم کند اما درصورتی که برای بیش از یک ملک، یک کد پستی وجود داشته باشد برای ارائه بیش از یک اظهارنامه، مالک می‌تواند با مراجعه به اداره امور مالیاتی، کد رهگیری ثبت نام جدید دریافت کند و در غیر اینصورت، محاسبات مربوطه به صورت تجمیعی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، محاسبه خودکار معافیت اجاره برای املاک با کاربری و مورد استفاده مسکونی براساس مساحت ملک صورت می‌گیرد و این معافیت شامل املاک با کاربری‌های دیگر چون تجاری، نمی‌شود؛ بنابراین برای املاک در شهر تهران تا سقف ۱۵۰ متر و برای سایر شهرستان‌ها تا سقف ۲۰۰ متر قابل استفاده است و به متراژ مازاد آن مالیات تعلق می‌گیرد.