۰ نفر

معمای فوران آب از چال آسانسور مسکن مهر ماهدشت

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 454701
معمای فوران آب از چال آسانسور مسکن مهر ماهدشت

مسکن مهر ماهدشت با آنکه خیلی‌ها را خانه دار کرد اما از همان ابتدا با حاشیه‌های زیادی همراه بود. اهالی آنجا یک روز آب ندارند و ساعت‌ها با بی‌آبی می‌گذرانند و روز دیگر هم چاله آسانسورهایشان لب به لب پر از آب می‌شود و ترس فروریختن خانه‌هایشان، خواب آرام را از آنها می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خانوار ساکن در بلوک های 29 تا 32 مسکن مهر ماهدشت پروژه «ماراب ماهبد»بیش از 5 ماه است که نگران هستند یک از همین روزها پی های ساختمان نتواند تاب بیاورد و مجتمع فرو بریزد، ساکنان مجتمعی که تا سال گذشته آب برای شست وشوی روزانه نداشتند و مدام گلایه می کردند که در زمان اوج مصرف، آب مجتمع قطع می شود. حالا می بینند که ساختمانشان غرق آب می شود.  یک پمپ کف کش  هر سه الی چهار ساعت روشن می شود تا آب چال آسانسور را که با زمین لب به لب شده است تخلیه کند. « رضایی » خانم خانه داری که ساکن یکی از واحدهای مجتمع است می گوید: « هیچکس جوابمان را نمی دهد. آتش نشانی آمده و گفته ساختمان باید تخلیه شود چون هر لحظه ممکن است فرو بریزد. ما در این وضعیت کجا برویم. خونه آشنا و فامیل که نمی شه رفت. با این قیمت کرایه ها وسعمان نمی رسد تا جایی را اجاره کنیم. »

« رضا» کارگر یک شرکت  قطعه سازی   هم از پیگیری های بدون جوابی می گوید که در این چند ماه همراه با همسایگان خود داشته اند. پرسش او و دیگر ساکنان این مجتمع این است که چطور هیچکس نمی داند که این آب از کجا می آید و منبع و منشا آن چیست؟ او می گوید: لطفاً مسئولان حال و وضعیت ما را در نظر بگیرند و برای یک لحظه هم خودشان را جای ما قرار دهند. با حرف هایی که کارشناسان آتش نشانی زده اند،شب خواب هم نداریم . آنها می گویند این مجتمع باید تخلیه شود. از طرف دیگر از شهرداری و فرمانداری و بنیاد مسکن می آیند و می گویند باید جلسه بگذاریم ببینیم علت چیست. از شهرسازی آمده اند گفته اند اصلاً اینکه در اینجا مسکن مهر ساخته شده غلط بوده و نباید می ساختند . شهرداری می گوید مشکل از فاضلاب است. اداره آب می گوید لوله ها از جای دیگری آمده است و مربوط به شبکه لوله کشی ما نیست. خلاصه فقط می آیند نگاه می کنند و نظر می دهند. انگار منتظرند این ساختمان فرو بریزد تا باورشان شود که قضیه جدی و بحرانی است.  

در پیگیری های خبر نگار ما از مسئولان منطقه ای ماهدشت معلوم می شود که این گرفتاری های اهالی این مجتمع هنوز برای مسئولان چندان جدی نشده است و اختلاف نظرها در منشا این آبگرفتگی هنوز به اتفاق نظر تبدیل نشده است.

یک مسئول: علت نشتی، سفره‌های آب‌های زیرزمینی است

«محمدرضا صفایی»، معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به آبگرفتگی چاهک‌های آسانسور در برخی بلوک‌های مسکن مهر ماهدشت اظهار داشت: تیم‌های کارشناسی در حال بررسی دقیق این حادثه هستند و به‌زودی نتیجه این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

 صفایی ادامه داد: استان البرز چند سالی است که با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه بوده اما بارش‌های مناسب امسال و سال گذشته موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی استان شده است. منطقه ماهدشت هم در پایین دست شیب آب‌های سطحی قرار دارد از این‌رو این احتمال دارد این آبگرفتگی ناشی از بالا آمدن تراز آب سفره‌های زیرزمینی باشد.

«خلیل تاریقلی»، شهردار ماهدشت نیز با تأیید این مشکل  گفت: برای بررسی این مشکل به منطقه رفته‌ام اما شهرداری به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص نظر بدهد و باید این موضوع با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آن اقدام شود. البته قرار است چنین نشستی بزودی در فرمانداری کرج برگزار شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که این نشتی چند ماه ادامه داشته این احتمال وجود دارد که پی ساختمان آسیب دیده باشد پس کارشناسان سازمان نظام مهندسی باید موضوع استحکام بنا را مورد رسیدگی قرار دهند. بعد از بررسی هرکجا هزینه یا اقدامی از سوی شهرداری لازم باشد ما آن را بر عهده می‌گیریم. البته در حال حاضر یافتن علت نشتی آب بسیار مهم‌تر است.

تاریقلی خاطرنشان کرد: چندی پیش که یکی از شبکه‌های آب آشامیدنی این منطقه دچار ترکیدگی شده بود این احتمال را دادیم که نشتی آب به علت ترکیدگی لوله باشد اما از آنجا که بعد از ترمیم این لوله‌ها از میزان آب چاهک‌های آسانسورها کاسته نشده، این احتمال رد شد و موضوع در دست بررسی دقیق‌تر قرار گرفت.

یک مسئول دیگر: سفره‌های آب‌های زیرزمینی دلیل نشتی نیست

«داوود نجفیان»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نیز با بیان اینکه موضوع آبگرفتگی تعدادی از بلوک‌های ساختمانی مسکن مهر ماهدشت به طور دقیق در حال بررسی است، اظهار داشت: گفته شده ممکن است علت این نشتی‌ها بالا آمدن سفره‌های زیرزمینی باشد اما این احتمال بویژه در این ماه از سال که بارندگی رخ نداده، ضعیف است. وی ادامه داد: سفره‌های زیرزمینی استان به علت خشکسالی‌های اخیر و مصرف بی‌رویه بیش از ۲۰۰ متر از سطح زمین دورتر شده اند پس نمی‌توان گفت با یک یا دو سال بارش مناسب این سفره‌ها ترمیم شده‌باشند.

نجفیان تأکید کرد: تیم‌های کارشناسی از سازمان زمین‌شناسی، شرکت آب منطقه‌ای البرز، آبفا و اداره کل راه و شهرسازی استان در حال بررسی این پدیده هستند.

اگر نظر کارشناسان برتخلیه این ساختمان‌هاست و احتمال خطر وجود دارد مسئولان استان البرز سریع‌تر برای اسکان آنها اقدام کنند چون بدون شک ادامه این تعلل‌ها در برطرف کردن مشکل اهالی مسکن مهر ماهدشت کرج و پاسکاری مسئولیت می‌تواند فاجعه‌ای را رقم بزند که جبران آن ممکن نیست.