۰ نفر

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

سهم بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی افزایش می‌یابد

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۵۸
کد خبر: 451471
سهم بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی افزایش می‌یابد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی سهم بنیاد مسکن از طرح ملی تولید حدود ۲۰۰هزار مسکن روستایی بود که مقرر شد سهم بنیاد در این حوزه تولید به حدود ۴۰۰هزار واحد مسکونی افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیدالبرز حسینی روز سه شنبه در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون عمران مجلس با دستورکار بررسی وضعیت بازار مسکن اظهارداشت: امروز سومین جلسه کمیسیون عمران برگزار شد و مهمانان جلسه از همکاران وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، بانک مسکن و بنیاد مسکن بودند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره ه وضعیت حوزه مسکن در شرایط فعلی افزود: در شرایط حاضر که بازار مسکن به‌شدت ملتهب است، کمیسیون عمران بحث مسکن را از اولین تا سومین جلسه، از مهمترین برنامه‌های خود قرار داده و مسئولین امر در حوزه دولت و منابع تامین کننده مالی در حوزه بانک‌ها، به کمیسیون دعوت شدند.

حسینی عنوان کرد: طی این سه جلسه و همچنین ادامه آن در جلسه فردا صبح، قرار بر این شد که دولت برای وضعیت مسکن به‌خصوص در وضعیت فعلی تصمیماتی اتخاذ کند و برنامه‌های خود را در اختیار کمیسیون قرار دهد. توضیحاتی که درخصوص طرح مسکن ملی به کمیسیون ارائه شد، مشخص شد با این وضعیت، التهاب ساختار جریان مسکن با شرایط حاضر خیلی تسکین پیدا نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران طرحی را در حال اجرا دارد که  هدفگذاری ۲ میلیون واحد مسکونی در شهرهای مختلف خصوصا در کلانشهر و شهرهای بزرگ برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است. بخشی از این طرح هم مربوط به بنیاد مسکن و حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که تصمیم گرفته شد به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برسد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت های بنیاد مسکن نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه تولید مسکن، مسکن روستایی ، تولید مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، بازبینی در طرح هادی روستایی و مدت‌دار بودن آن است که در نشست امروز مقرر شد برای حل این موضوع، جلسه‌ای تشکیل شود تا برای الحاق حریم‌ها به اراضی روستایی تصمیم گرفته شود تا در یک پروسه کوتاه‌مدت این کار حل شود.

حسینی یادآور شد: با این تصمیم تا حدودی مشکل این حوزه از لحاظ زیرساخت‌های اجرایی حل می‌شود و مشکل خاصی در بحث تامین منابع مالی در حوزه بنیاد مسکن وجود نخواهد داشت. به عبارتی تامین منابع مالی از طریق وام‌های ارزان‌قیمت با نرخ بهره کم، تا حدودی مشکل این حوزه را حل می‌کند.

وی درخصوص مشکلات مسکن در کلانشهر و شهرهای بزرگ، با هدفگذاری تامین ۲ میلیون مسکن نیز اظهار داشت: همانگونه که وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه کمیسیون عمران عنوان کرد، ۲۵۰ هزار هکتار اراضی حریم شهرها که محل اختلاف میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی است در صورت‌مجلسی تعیین تکلیف شد و به مرحله اجرا رسیده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درخصوص مسکن ارزان‌قیمت هم یادآورشد: برای تامین مسکن ارزان‌قیمت از آنجایی که زمین در یک واحد مسکونی، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت تمام شده را به خود اختصاص می‌دهد، اولین بحث، بحث تامین زمین بود که مقرر شد وزارت مسکن و شهرسازی تمامی مستقلاتی را که در اختیار دولت و خودش دارد ظرف ۲ یا ۳ روز آینده زمین برای ساخت ۲ میلیون مسکن تامین کند. به‌طور حتم مکانیزم آن نیز در قالب یک طرح یکشنبه هفته آینده ارائه خواهد شد و این موضوع در جلسه روز چهارشنبه و پنجشنبه کمیسیون عمران مورد بحث قرار می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه دستورکار دیگر جلسه امروز کمیسیون بحث تامین منابع مالی ساخت مسکن بود. افزود: بانک‌ها رغبت چندانی به ارائه وامی که بازگشت سرمایه آن با نرخ ۱۷ و ۱۸ درصد در حال حاضر است را ندارند و از طرف بخش خصوصی هم رغبیتی که به‌دنبال وام برای ساخت و ساز باشد، وجود ندارد. لذا مقرر شد که منابع مالی برای وام‌های با نرخ بهره کم، فردا در یک نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مورد بحث قرار بگیرد. درباره مدل‌های مختلف آن نیز بحث شده که انشاءالله در جلسه فردا صبح، نتیجه نهایی آن مشخص خواهد شد و به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه مسکن بحث تامین مصالح ارزان‌قیمت و کنترل‌شده‌ قیمتی است که وزارت صنعت و معدن در این زمینه این موضوع را پیگیری می‌کند و ظرف دو سه روز آینده بحث چگونگی مکانیزم کنترلی و تامین مصالح آن تعیین تکلیف خواهد شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هدف این طرح کمک به شرایط حال حاضر بخش مسکن است. قرار است این طرح یکشنبه هفته آینده جمع‌بندی و نهایی ‌شود و به صحن مجلس برود که قاعدتا به کمیسیون بازخواهد گشت و ما مسائل جزیی آن را نیز بررسی خواهیم کرد تا طرح پخته‌ای شود و به وضعیت فعلی مسکن کمک کند.