۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

کدام پیش‌بینی مسکنی به وقوع می‌پیوندد؟/ زمان پایان کرونا؛ تاثیر‌گذار در تحقق پیش‌بینی‌ها

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 432923
کدام پیش‌بینی مسکنی به وقوع می‌پیوندد؟/ زمان پایان کرونا؛ تاثیر‌گذار در تحقق پیش‌بینی‌ها

پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی تولید و افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رکود ساخت‌وساز، افزایش و یا تثبیت اجاره بها از جمله پیش‌بینی‌های متفاوتی است که در ارتباط با تحولات بازار مسکن بعد از کرونا وجود دارد. مشخص نبودن زمان دقیق پایان کرونا به عنوان عاملی مهم برای به چالش کشیدن این پیش‌بینی هاست.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، این مرکز در بخش مربوط به ساختمان متمرکز است، اظهار کرد: مهندسی‌سازی یکی از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان است و ما به عنوان بازوی وزارتخانه با بازنگری مباحث ۲۲ گانه ساختمان به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌ها در ارتباط با ساخت‌وساز و قیمت گذاری‌های مسکن بعد از کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنی؟، گفت: کرونا سیاست و اقتصاد کلان کل کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در ایران با وجود تحریم‌ها این تاثیرگذاری بیشتر است.

شکرچی زاده با اشاره به بازار مسکن، افزود: پیش‌بینی‌های متفاوتی در ارتباط با تحولات مسکن بعد از کرونا وجود دارد. عامل زمان در پیش بینی تاثیر بسزایی دارد.  به شکل کلی پیش‌بینی‌های مسکنی چندان مبنای علمی ندارد چرا که مشخص نیست  بحران کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کرد: امسال طرح اقدام ملی مسکن، برای تولید مسکن بیشتر برای متقاضیان خرید مسکن، توسط معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی اجرایی می‌شود و ثبت نام‌ها و اجرای آن نیز بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود. این طرح برای افزایش تولید مسکن تاثیرگذار است.