۰ نفر

استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای افزایش وام مسکن روستایی

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبر: 430799
استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای افزایش وام مسکن روستایی

برای تحقق مقاوم سازی 75درصد از واحدهای مسکن روستایی، نوسازی 200هزار مسکن در سال از طریق افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی امری ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عزیز الله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مصاحبه با این خبرگزاری در تاریخ 16 فروردین ماه گفت: «پیشنهاد افزایش 20 درصدی وام مسکن روستایی برای سال 99 به شورای پول و اعتبار ارائه شده است تا سقف تسهیلات مسکن روستایی از 40 میلیون تومان به 50 میلیون تومان برسد».

تا سال 1405، 75 درصد مسکن روستایی کشور مقاوم سازی خواهد شد

همچنین مهدیان در مصاحبه ای دیگر در تاریخ 20 فروردین ماه با بیان این که از سال 84، بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است، گفت: «تاکنون یک میلیون و 850 هزار واحد با بانک ها قرارداد صورت گرفته که از این تعداد یک میلیون و 734 هزار واحد تمام شده و روستاییان در این واحدها ساکن شده‌اند».

وی با اشاره به این که حدود 450 هزار واحد مناطق سانحه دیده از سیل و زلزله بازسازی شده است، اظهار کرد: «از ابتدای آغاز طرح بازسازی و بهسازی مسکن روستایی کشور 2 میلیون و 350 هزار واحد مقاوم سازی شده است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا سال 1405، حدود 75 درصد از واحدهای مسکن روستایی کشور مقاوم سازی خواهد شد».

تکلیف دولت ها برای بهسازی و نوسازی حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال

براساس قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه، دولت ها مکلف به بهسازی و نوسازی حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 5 درصد شده اند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دولت های نهم و دهم، با معرفی بیش از یک میلیون و 630 هزار واحد مسکن روستایی به بانک های عامل تسهیلات لازم برای مقاوم سازی آن ها را فراهم کرد. اما در دولت یازدهم و دوازدهم این روند بسیار کند شد. در حالی که می‌بایست در این 6 سال، یک میلیون و 200 هزار واحد روستایی بازسازی و نوسازی می شد و میزان واحدهای مقاوم شده با وام مسکن روستایی به بیش از 2 میلیون و 800 هزار واحد می رسید، تاکنون یک میلیون و 850 هزار واحد با بانک ها قرارداد صورت گرفته است.

لازم به ذکر است بنابر سرشماری سال95، 5 میلیون و 378 هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد، این در حالی است که تعداد خانواده های روستایی کشور 6 میلیون و 52 هزار واحد روستایی است. بنابراین کمبود 674 هزار واحدی در مناطق روستایی وجود دارد.

در همین راستا مقداد همتی کارشناس اقتصادی گفت: در سال جهش تولید، روستاهای کشور به عنوان قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی و دامپروری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند و تامین نیازهای اساسی روستاییان مانند مسکن امری ضروری است. بهبود وضعیت اشتغال در روستاها و همچنین تسهیل تامین مسکن می تواند مشوق بسیاری از جوانان روستایی برای ادامه زندگی در روستاها باشد. در این شرایط تسهیلات ساخت مسکن روستایی می توان نقش مهمی ایفا کند.

کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی با نوسازی واحدهای غیرمقاوم روستایی

همتی به خسارات ناشی از غیر مقاوم بودن واحدهای مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشورمان، مقاوم سازی واحدهای آسیب پذیر اهمیت بسیاری دارد، چنانچه واحدهایی که بازسازی شده اند، معمولا در حوادثی چون سیل و زلزله آسیب ندیده اند و خسارات جانی نداشته اند. عموما بعد از هر حادثه و خسارات مادی و جانی بسیار، دستگاه های مختلف با زحمت و دشواری شروع به بازسازی واحدهای تخریب شده می پردازند. در حالی که اگر به موقع اقدام شده بود، خسارات جبران ناپذیر مالی رخ نمی داد و با هزینه کمتر بازسازی ها صورت می گرفت.

پیشنهاد استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر برای افزایش وام مسکن روستایی

مشاور وزیر مسکن در دولت های نهم و دهم افزود: افزایش قیمت نهاده های تولید در سال جاری هزینه ساخت مسکن را افزایش داده است و تسهیلات 40 میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی دیگر کفاف نوسازی یک واحد روستایی را نمی دهد و بهتر است این رقم تا 60 میلیون تومان افزایش یابد.

همتی در مورد منابع لازم برای این تسهیلات گفت: سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی مسکن مهر به بانک مسکن توسط مردم برگشت داده می شود و تاکنون این رقم باید به بیش از 28 هزار میلیارد تومان رسیده باشد. لذا تخصیص 12 هزار میلیارد تومان از این اقساط برای مسکن روستایی کاملا امکان پذیر است و بار مالی بر دوش دولت ندارد. بر همین اساس و با استفاده از این منابع می توان صندوقی تشکیل داد که اقساط وام های مسکن روستایی به این صندوق برگردند و از همان صندوق جریان بازسازی مسکن روستایی ادامه داشته باشد.

برای تحقق مقاوم سازی 75 درصد مسکن روستایی بازسازی سالانه 200 هزار واحد ضروری است

همتی در مورد هدف گذاری مقاوم سازی 75 درصد واحدهای روستایی تا پایان سال 1405 نیز گفت: این هدف دور از دسترس نیست؛ به شرط آن که میزان مقاوم سازی واحدهای روستایی مانند سال های اخیر نباشد و تکلیف نوسازی 200 هزار واحد در سال اجرا شود. متاسفانه در سال های اخیر توجه لازم به این امر نشد و در بعضی از سال ها سهمیه ای برای وام های قرض الحسنه مسکن روستایی تخصیص داده نشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به نقش تولید مسکن در رونق سایر بخش های اقتصاد گفت: تولید مسکن هم ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد و هم می تواند سایر بخش های اقتصاد را به تحرک وادارد، زیرا پیوندهای گسترده بسیاری با سایر صنایع تولیدی کشور دارد. مخصوصا اینکه نهاده های مورد نیاز برای تولید مسکن داخلی است و در شرایط تحریمی کشور به عنوان یکی از اولویت های سیاستگذاری می تواند مورد توجه قرار گیرد. در این بین تولید مسکن روستایی بدون دخالت دولت، توسط خود روستاییان انجام می شود و نیازی به ایجاد خدمات روبنایی و زیر بنایی ندارد. لذا اگر تسهیلات مورد نظر تامین شود و در اختیار روستاییان قرار گیرد، هم از خسارات ناشی از حوادث طبیعی جلوگیری می شود و هم اقتصاد کشور از مزایای تولید مسکن بهره مند خواهد شد.