۰ نفر

کسادی و ثبات قیمت ارمغان کرونا برای مسکن

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۲۱:۴۵
کد خبر: 430513
کسادی و ثبات قیمت ارمغان کرونا برای مسکن

این روزها با کسادی معاملات مسکن، قیمت‌ها نیز ثابت مانده است. البته دفاتر املاک می‌توانند از ابتدای اردیبهشت ماه با رعایت اصول بهداشتی کار خود را آغاز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران که در اسفند ماه به علت شیوع ویروس کرونا با کاهش ۲۴ درصدی ماهانه و افت ۲۱ درصدی سالانه تعداد معاملات مواجه شد، در فروردین ماه نیز با رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

هر ساله به طور معمول، در فروردین ماه خرید و فروش ها در بازار مسکن با افت محسوسی مواجه می شود. امسال با شیوع کرونا عمق رکود ماه ابتدایی سال عمیق‌تر شده است. به همین دلیل قیمت‌ها نیز ثابت مانده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی بعضی مالکان از نرخ‌های پیشنهادی اسفند ماه کوتاه آمده‌اند.

مطابق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، دفاتر املاک می‌توانند از پایان ماه جاری با حفظ اصول بهداشتی در جهت مقابله با ویروس کرونا فعالیت خود را آغاز کنند.

بر اساس اعلام وی، به منظور حفظ فاصله اجتماعی و رعایت اصول سلامت و بهداشت عمومی، اتحادیه املاک در پایان ماه جاری فعالیت خود را با حضور یک پنجم نیروها آغاز می کند.

از سوی دیگر بررسی فایل های موجود در بازار مسکن نشان می دهد که نرخ رشد قیمت‌های پیشنهادی در مناطق جنوبی و مناطق پر تقاضا بیش از واحدهای مسکونی عرضه شده در شمال تهران است. به خصوص در بخش املاک لوکس و نیمه لوکس طبق معمول سال های گذشته رکود بیشتر و رشد قیمت کمتری مشاهده می شود.

برآوردها حاکی از آن است که در فروردین ماه، قیمت آپارتمان در مناطق ۱ تا ۵ از ثبات بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهر تهران برخوردار است و این وضعیت دست کم تا زمان ماندگاری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

جدا از کاهش انعقاد قرارداد حضوری در دفاتر املاک، طبق برآوردی که از افت فعالیت ۳۰ کسب و کار آنلاین به علت شیوع ویروس کرونا انجام گرفته، آگهی‌های یک سامانه ملکی ۱۵ درصد کاهش یافته است. البته بررسی‌های غیر رسمی نشان می دهد در برخی سایت‌های فروش املاک، درج آگهی و حتی تعداد بازدیدها از آگهی های موجود تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

عمده ساکنان در واحدهای دارای سکنه به دلیل نگرانی از اپیدمی ویروس کرونا اجازه بازدید از خانه های خود را نمی دهند. در واحدهای خالی نیز با وجود آنکه بعضاً بازدیدهایی انجام می شود با توجه به نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار، به ندرت قراردادی به امضا می‌رسد.

بنابراین گزارش، آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسکن رونق چندانی نداشت و معاملات نسبت به بهمن ماه ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در اسفند ماه سال های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن ماه بودیم. با این حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن ماه ۸.۷ درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل ۴۲ درصد بالا رفت. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه از اردیبهشت ماه تا کنون بوده است.