۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دولت باید خسارت کنسلی پروازها را به شرکت‌ها بازگرداند/ صنعت هوایی اولین قطعه دومینوی ضرر کرونا

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 424783
دولت باید خسارت کنسلی پروازها را به شرکت‌ها بازگرداند/ صنعت هوایی اولین قطعه دومینوی ضرر کرونا

کرونا پروازهای شرکت‌های هواپیمایی را کنسل کرد، این کنسلی‌ها همچون آغازگر افتادن اولین تکه دومینو ضرر و خسارت است. صنایع هوایی، بازرگانی، صنعت گردشگری، نمایشگاهی در صف اول خسارت دیدگان قرار دارند.

اقتصاد آنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ در ایران نیز کرونا صنعت هوایی ایران را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. اقتصاد ایران در حالت انقباضی است و  بودجه وابسته به نفت ایران به دلیل تحریم‌ها امروز به دنبال راه‌های دیگر تامین می‌گردد. از طرفی با قرنطیه و دستور به کنسلی پرواز‌ها، دولت باید هزینه کنسلی‌ها را به شرکت‌های هواپیمایی بازگرداند.

کاپیتان هوشنگ شهبازی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: کرونا ویروس، بحرانی است که دنیا را تحت تاثیر قرار داده و به خاطر  ناشناخته بودن آن، دولت‌ها مجبور به قرنطینه شده اند، برای حفظ جان، ایران نیز بهترین راه که همان قرنطینه است را اجرایی کرده است. در راستای اجرایی شدن این امر، به اجبار مردم باید  پروازها را کنسل کنند، جای خوشحالی است که دولت دستور به کنسل شدن پرواز‌ها داده است.

وی افزود: شرکت‌های هوانوردی در آسیای میانه، چین، کره جنوبی، آسیای جنوبی، جنوب هند و نپال از کرونا بیش از 150 میلیارد دلار ضرر کرده اند.

این کاپیتان با تجربه گفت: شرکت‌های هواپیمایی در بسیاری از کشورها که روابط بین المللی آن‌ها محدود نیست، سودآورد است. روش‌های دولت‌ها برای کمک به حفظ و بقای شرکت‌های هوایی متضرر از کرونا، متفاوت است. برخی دولت‌های ثروتمند که می‌توانند جلوی ورشکستگی هوانوردی خود را بگیرند، خسارت‌های ناشی از لغو پروازها را پرداخت می کنند و یا با در نظر گرفتن معافیت‌ها و سوبسیدهایی، در مقام جبران و یا کمک خسارت‌ها بر می‌آیند.

شهبازی در ادامه گفت: زمانی که دولت ابلاغیه‌ای اعلام می‌کند باید به خسارت‌ها نیز توجه داشته باشد، صنعت هوایی ایران ورشکسته است و قبل از کرونا نیز مشکلات بسیاری داشت، بیش از 40 هزار نفر در این صنعت به شکل مستقیم شاغل هستند، هر گونه تصمیم دولت برای پرداخت خسارت‌های ناشی از کنسلی‌ها بر آینده این صنعت تاثیر گذار است.