۰ نفر

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 713444
معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

بستیون T۷۷ یک کراس اوور کامپکت و جمع‌وجور است که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین شده و حالا قرار است به صورت وارداتی توسط گروه بهمن در بازار ایران عرضه شود. این خودرو تحت نشان لادا در کشور روسیه نیز به فروش می‌رسد و به عنوان یک کراس اوور شهری نیمه لوکس می‌تواند خانواده‌ها و افراد نسبتا ثروتمند ایرانی را به سوی خود جلب کند. در ادامه به معرفی بستیون T۷۷ می‌پردازیم تا بدانید محصول جدید گروه بهمن با چه مشخصات فنی، در چه سطحی از امکانات و همچنین با چه محدوده قیمتی در ایران عرضه خواهد شد.

اقتصاد آنلاین-روزبه راد؛ شرکت بهمن سال‌ها پیش شراکت خود را با کمپانی فاو چین از طریق مونتاژ سدان B50 و سپس B30  آغاز کرد. اما به خاطر شروع تحریم‌ها این همکاری نتیجه چندان مشخصی به دنبال نداشت و شرکت بهمن نیز به سراغ دیگر خودروسازان چینی رفت که در شرایط تحریم حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی هستند.

 

 برای چند سال خبری از همکاری بهمن با فاو به گوش نمی‌رسید تا حالا که ظاهرا دوباره قرار است شاهد حضور یکی دیگر از محصولات گروه فاو در ایران باشیم. برند زیرمجموعه فاو یعنی بسترن طی چند سال اخیر تغییر نام داده و حالا با نام بستیون در مجامع بین‌المللی شناخته می‌شود. یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای این برند مدل T77 است که در کلاس کراس اوورهای جمع‌وجور شهری قرار می‌گیرد و می‌تواند رقیب مناسبی برای دیگر تولیدات چینی موجود در بازار ایران باشد. این خودرو به زودی در جاده‌های کشورمان تردد خواهد کرد.

 

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

بررسی طراحی بستیون T77

نوع طراحی بدنه بستیون T77 نشان می‌دهد که شرکت سازنده قصد داشته این خودرو را به عنوان یک شاسی بلند شهری جوان‌پسند به بازار روانه کند. زوایای تندوتیز و خطوط صاف و بعضا شکسته روی بدنه، این حرف ما را به طور کامل تایید می‌کنند. خصوصا چهره بستیون تی ۷۷ به واسطه جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های هندسی با حالت خشن و قاب‌های مه شکن که بیشتر شبیه به هواکش خودروهای سوپر اسپرت است، به‌گونه‌ای طراحی شده که شمایل T77 را از یک ماشین خانوادگی به یک خودرو جوان‌پسند و تا حدودی اسپرت تغییر دهد.

طراحان این ترفند را به کار گرفتند تا افراد بیشتری خصوصاً جوان‌ترها را نیز به سوی بستیون T77 جذب کنند. نمای جانبی خصوصا نوع شیب سقف و حالت فریم پنجره‌ها ما را به یاد برخی خودروهای مشهور گروه رنجروور خصوصاً مدل ایووک میندازد. شیشه دودی روی ستون انتهایی خودرو نیز بر جذابیت ظاهری نمای کنار این خودرو اضافه کرده و جلوه چشم‌نوازتری به این ناحیه بخشیده است.

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

 در قسمت عقب نیز همان‌طور که انتظار داشتیم المان‌های هندسی مختلف روی کاسه چراغ‌ها پیاده شده تا هماهنگی بیشتری با نمای جلو داشته باشد و نیازهای بصری مشتریان جوان در ناحیه پشت خودرو نیز به طور کامل پاسخ داده شود. حالت برآمده و هندسی چراغ‌های به هم پیوسته عقب به علاوه طرح خاص و جذاب چراغ‌های مه‌شکن در نواحی جانبی سپر، مهمترین شاخصه های نمای پشت Bestune T77 به حساب می‌آیند و در نوع خود زیبا و دلنشین به نظر می‌رسند.

طراحی داخلی بسترن T77 کماکان گیرا و غرا به نظر می‌رسد. با اینکه چند سال از ارائه طرح اولیه کابین این خودرو می‌گذرد، اما همچنان شاهد زیبایی و چشم‌نوازی خاصی به ویژه در طرح داشبورد هستیم. نمایشگر مالتی مدیا و صفحه پشت آمپر به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند، دریچه‌های تهویه و مجموعه داشبورد نیز حالتی اسپرت اما درعین‌حال لوکس و مجلل ارائه می‌دهد.

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

 در این بین شاید کمی طرح غربیلک فرمان و دکمه‌های روی پنل اهرم دنده قدیمی احساس شود اما درمجموع می‌توان گفت که طراحی داشبورد و رودری های بستیون T77 زیباست و می‌تواند پاسخگویی توقعات مشتریان ایرانی می‌باشد. نمای داخلی این خودرو از متریال نسبتاً با کیفیت ساخته شده است و بنابراین از این نظر نمی‌توان انتقاد زیادی به بسترن تی ۷۷ وارد دانست.

فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتری باعث شده است تا سرنشینان ردیف دوم فضای کافی و متناسب در اختیار داشته باشند. البته افرادی که بیش از ۱۹۰ سانتیمتر دارند، از لحاظ فضای سر با کمی محدودیت مواجه می‌شوند. پشت صندلی‌های ردیف دوم نیز یک محفظه به حجم ۳۴۲ لیتر وجود دارد که چندان بزرگ نیست اما می‌تواند چمدان‌های مسافرتی سه الی چهار نفر را درون خود جا دهد.

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

مشخصات فنی بستیون T77

بستیون تی ۷۷ در بازارهای جهانی با دو مدل پیشرانه به فروش می‌رسد. موتور کوچک‌تر از نوع ۱.۲ لیتری توربوشارژ است که ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه جهت انتقال نیرو به سمت محور جلو از یک جعبه دنده ۷ سرعت دو کلاچه سود می‌برد.

میانگین مصرف سوخت مدل ۱.۲ لیتری بسترن تی ۷۷ حدود ۵.۹ در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشان از کم مصرف بودن این خودرو دارد. بیشترین سرعت این نسخه نیز تا حدود ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است.

اما بستیون T77 پرو که یک نسخه گران‌تر از این خانواده به حساب می‌آید، با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این پیشرانه می‌تواند ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند‌. جعبه دنده این مدل نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه خیس است. میانگین مصرف سوخت مدل ۱.۵ لیتری این خودرو حدود ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است. نهایت سرعت آن نیز به حوالی ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ناگفته نماند احتمال واردات و مونتاژ مدل ۱.۵ لیتری بستیون T77 در ایران بیشتر از مدل ۱.۲ لیتری است.

امکانات و آپشن های بستیون T77

متاسفانه در زمان نگارش این متن هنوز اطلاعات رسمی در مورد امکانات بستیون T77 بهمن موتور به دست ما نرسیده است اما احتمال می‌دهیم بستیون تی ۷۷ جهت اینکه بتواند در بازار ایران موفق ظاهر شود و نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب کند، به امکانات زیر مجهز شود:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • حسگرهای پارک جلو و عقب، رادار هشدار نقاط کور
  • سانروف پانوراما
  • گرمکن صندلی‌های جلو تنظیم برقی صندلی‌های جلو 
  • شش کیسه هوا 
  • تهویه اتوماتیک دو کاناله
  •  آینه‌های جانبی تاشونده برقی سیستم‌های کنترل کشش و پایداری 
  • استارت دکمه‌ای دوربین ۳۶۰ درجه و...
  • دستیار صوتی هولوگرامی

معرفی بستیون T۷۷ شاسی بلند جدید وارداتی

قیمت و زمان عرضه بسترن T77 در ایران

هنوز دقیقا مشخص نیست گروه بهمن چه زمانی می‌خواهد بسترن تی ۷۷ را در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهد اما آنچه که در این زمینه تاکنون به گوش ما رسیده است، حکایت از این دارد که شرکت ایرانی ابتدا تعداد محدودی از این خودرو را به صورت وارداتی به مشتریان عرضه می‌کند و سپس نسخه‌های مونتاژی آن را در سبد تولیدات خود ارائه می‌دهد. گفته شده که احتمالا تا انتهای نیمه اول سال ۱۴۰۲ شاهد عرضه نخستین نمونه‌های وارداتی بستیون تی ۷۷ در ایران خواهیم بود. قیمت بستیون T77 بین ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار است و در صورت عرضه در ایران، احتمالا ارزشی در رده لاماری ایما و هایما8s  ایران خودرو پیدا خواهد کرد