۰ نفر

رشیدی کوچی در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

با تعرفه‌ های گمرکی دولت، قیمت خودروهای وارداتی ۲ برابر می شود / وزیر صمت نزدیک به استیضاحش می گوید که برای واردات خودروهای کارکرده دستور حاکمیتی گرفته است!

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبر: 713041
با تعرفه‌ های گمرکی دولت،  قیمت خودروهای وارداتی ۲ برابر می شود / وزیر صمت نزدیک به استیضاحش می گوید که برای واردات خودروهای کارکرده دستور حاکمیتی گرفته است!

یک نماینده مجلس با تاکید بر این که دولت هیچ منع قانونی برای واردات خودروهای کارکرده ندارد، گفت: منتظر دولت نیستیم و سعی می‌کنیم با یک طرح خوب و دقیق بحث دوفوریت واردات خودروهای کارکرده را در مجلس بعد از تعطیلات عید فطر به ثمر برسانیم و دولت را مکلف به واردات خودروهای کارکرده کنیم تا این شیرینی بر کام مردم بنشیند.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین درخصوص مخالفت‌ها با واردات خودرو به دلیل کمبود ارز، گفت: به این نتیجه رسیده‌ام که کمبود ارز فقط بهانه است، واردات خودروهای کارکرده ارزبری بسیار بسیار کمتری نسبت به خودروهای نو دارد و قیمت‌اش یک دهم قیمت خودروهایی است که در کشور ما وجود دارد. امروز شرایط کشور ما به گونه‌ای است که خودرو تبدیل به یک نارضایتی گسترده و عمومی شده است. اگر دولت به دنبال جلب رضایت مردم و افزایش پایگاه اجتماعی خودش است، باید بتواند این معضل را مدیریت و حل کند.

رشیدی کوچی افزود: موافق واردات خودروهای کارکرده و صفر هستم به این دلیل که مردم می‌توانند از خودروهایی استفاده کنند که کیفیت و ایمنی قوی‌تر دارد و این باعث کاهش تصادفات جاده‌ای، آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های درمان، افزایش امنیت روانی جامعه و همچنین سبب صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا می‌شود که تمام این موارد می‌تواند بهانه کمبود ارز را پوشش دهد. هر عقل سلیمی حکم به واردات این خودروها می‌دهد تا در کشور ما هم مثل همه جای دنیا خودروهایی با تکنولوژی روز استفاده شود.

وی درخصوص تاثیر تعرفه‌های گمرکی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: با تعرفه‌هایی که دولت برای واردات خودروهای نو گذاشت، عملا باعث شد قیمت خودروهای ۱۰ هزار دلاری که قیمت بالایی هم نیست، به میلیارد برسد و قطعا قیمت خودروهای ۱۰ هزاردلاری به ۲۰ هزار دلار هم خواهد رسید. مجلس در طرحی که در حال آماده کردن برای واردات خودروهای کارکرده است به دنبال این است که با یک تعرفه معقولی دولت را مکلف به این کار کند. 

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان ادامه داد: دولت هیچ منع قانونی برای واردات خودروهای کارکرده ندارد و عملا می‌تواند همین امروز تصمیم به واردات بگیرد. وزیر صمت اخیرا گفته است که برای واردات خودروهای کارکرده دستور حاکمیتی گرفته‌ایم، هر وقت نزدیک به استیضاح ایشان می‌شویم تصمیمات این چنینی گرفته می‌شود و بعد دوباره رها می‌شود و درست رسیدگی نمی‌شود. برای همین منتظر دولت نیستیم و سعی می‌کنیم با یک طرح خوب و دقیق بحث دوفوریت واردات خودروهای کارکرده را در مجلس بعد از تعطیلات عید فطر به ثمر برسانیم و دولت را مکلف به واردات خودروهای کارکرده کنیم تا این شیرینی بر کام مردم بنشیند.

رشیدی کوچی در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر این که واردات خودروی دست دوم در شان مردم ایران نیست، گفت: نظر این افراد برای خودشان محترم است، اما بهتر است به جای مردم صحبت نکنند مردم نظرشان را بارها قبلا به صراحت گفته‌اند.  آنچه در شان مردم ما نیست ماشین مدل ۲۰ سال قبل است که به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و یا پراید ۴۰۰ میلیونی است. خودرو کالایی مصرفی است که متاسفانه با سیاست‌گذاری‌های غلط و اشتباه سال‌های گذشته در قالب حمایت از صنعت داخلی، تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است.

این نماینده مجلس درخصوص استیضاح وزیر صمت نیز گفت: وزیر صمت نشان داده که با افزایش قیمت خودرو موافق است و درد مردم را متوجه نیست. من مطمئن هستم که همکاران ما دغدغه و درد مردم را متوجه هستند و این دفعه به استیضاح وزیر صمت که از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو است رای مثبت می‌دهند.