۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

جنجال حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده/ از مخالفت مجمع تشخیص و انتقادات دنباله دار نمایندگان مجلس تا ابهامات درخصوص نقش میرسلیم

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبر: 709451
جنجال حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده/ از مخالفت مجمع تشخیص و انتقادات دنباله دار نمایندگان مجلس تا ابهامات درخصوص نقش میرسلیم

نمایندگان مجلس در سالی که گذشت طرح های مختلفی را برای سامان دادن به وضعیت بازار خودرو مطرح و پیگیری کردند، یکی از این موارد، واردات خودروهای کارکرده با عمر ۵ سال بود.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی؛ واردات خودروهای دست دوم که از ابتدای طرح موافقان و مخالفانی همچون انجمن خودروسازان داشت و همچنین با ممنوعیت قانونی مواجه بود، در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس رسید. اما این مصوبه که به تایید شورای نگهبان هم رسیده بود، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام از بودجه امسال حذف شده است.

البته فقط واردات خودروهای سواری کارکرده حذف شده و کشنده ها و... باقی مانده است. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، درخصوص این که گفته می شود مجلس خودش بند مربوط به واردات خودروهای سواری را حذف کرده، گفته است که «مجلس موضوعی را که به نفع مردم است و برای آن وقت گذاشته را بدون جهت حذف نمی کند.»

زارع گفته است که «هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را خلاف سیاست‌های کلی دانست و صلاح دید این موضوع حذف شود و از آنجاکه روزهای پایانی سال بود، و برای جلوگیری از تصویب بودجه به صورت چند دوازدهم و به تبع تصمیم مجمع، این بخش را حذف کردیم.»

وی همچنین به تصمیم وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد اشاره کرده و این موضوع را در صورت اراده این وزارتخانه و انجام هماهنگی های لازم قابل اجرا دانسته است.

اما این تصمیم مجمع تشخیص، باعث واکنش نمایندگان مجلس شده است. در حالی مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از این تصمیم استقبال کرده که نمایندگان دیگر در انتقاد از رویکرد مجمع توییت زدند.

میرسلیم در این باره نوشت: «در مقابل اراده نظام که با شعار سال و مواضع دقیق رییس جمهوری مبنی بر مهار تورم و‌ رشد تولید داخلی دیگر به دنبال تعبیر خواب آشفته واردات محصولات مستعمل خارجی نباید ماند.»

جلال رشیدی کوچکی از موافقان سرسخت واردات خودرو نوشت: «چرا با واردات خودروهای دست دوم مخالفند؟ اپتیمای ۲۰۱۷ در ایران ۳ میلیارد تومان است همین خودرو همین مدل در امارات ۳۰۰ ال ۴۰۰ میلیون! از این مثال ها زیاد است. خودروهای خارجی که تا ۲۰۱۷ وارد ایران شدند همگی حداقل ۹ تا ۱۰ برابر خودروهای دست دوم خارجی هم مدل قیمت‌گذاری می شوند.»

نظام‌الدین موسوی، عضو هیات رئیسه مجلس هم نوشت: «یک راه عقلانی کنترل مصرف بنزین، جایگزینی خودرو‌های کم مصرف با این هیولا‌های بنزین خوار است. وقتی رهبر انقلاب در سخنان نوروزی سال قبل، خودروساز‌ها را بدلیل کیفیت پایین تولیدات، مورد انتقاد شدید قرار دادند؛ مجمع تشخیص مصلحت با کدام حجت رای به حذف مصوبه مجلس برای واردات خودرو داد؟»

سید محسن دهنوی نیز دیگر نماینده مجلس بود که به این موضوع واکنش نشان داد. او نوشت: «مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ وارادت خودروی کارکرده را آزاد کرده بود اما این بند به دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد. هزاربار هم از ما بپرسند باز هم به هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند رای مثبت می دهیم. آلودگی هوا، مصرف دو برابر بنزین و قتل هزاران نفر در جاده ها کافی نیست؟»

انتقادها از میرسلیم

موضع گیری رشیدی کوچی به این موضوع با واکنش به توییت میرسلیم ادامه یافته است. او نوشت: «آقای میرسلیم شما را به مناظره دعوت میکنم تا برای مردم بهتر مشخص شود چه کسانی با تصمیمات خود باعث شدند سوار شدن بر خودرو روز دنیا برای مردم عزیز ما تبدیل به رویای غیر قابل تحقق شود. و البته با تمام توان در برابر شما و امثال شما خواهم ایستاد حتی به قیمت از دست دادن آبرویم باشد.»

همچنین احسان ارکانی دیگر نماینده مجلس ضمن بیان این که تصمیم گیری در مجمع تشخیص شفاف نیست، انگشت اتهام را به سمت میرسلیم گرفته است. او گفته است که «شاید آقای میرسلیم که مخالف واردات است و عضو مجمع تشخیص نیز هست موثر واقع شده‌باشد و در توییتی هم ابراز خوشحالی کرده است.»

میرسلیم هم در گفتگویی با خبرآنلاین به انتقادات از خودش در رابطه با بحث خودرو که مسبوق به سابقه است، پاسخ داده است، او گفته است که «کسانی که کاهش واردات سود آنها را کم می کند، متاسفانه از هیچ کذب و افترا و هتاکی و آبروریزی علیه من خودداری نکرده‌اند که این خود حکایت از فساد و ویژه‌خواری گسترده آنها است. اظهار نظر های من جنبه فنی و مهندسی دارد؛ این‌جانب هیچ‌گاه نزد هیچ خودروسازی سهام و سمتی نداشته ام و ندارم و کار من همواره تحقیق و تدریس بوده.»

او همچنین گفته است که در شرایط عادی، مخالفت با واردات معنا ندارد، اما در شرایط تحریم و با وجود محدودیت ارزی و مشکلات انتقال پول باید واردات به اقلام ضروری اختصاص یابد و واردات خودرو توجیه اقتصادی ندارد.

نکته قابل توجه درخصوص انتقادات نمایندگان مجلس این است که بند مربوط به واردات خودروهای سواری کارکرده با مخالفت مجمع تشخیص و توسط خود مجلس حذف شده و طبیعتا نمایندگان باید از این موضوع اطلاع داشته باشند، اما شاهد موضع گیری و انتقادات نمایندگان از این موضوع پس از رسانه ای شدن مخالفت مجمع بودیم.