۰ نفر

در برنامه تهران ۲۰ مطرح شد؛

مراکز معاینه فنی خودروها فاقد استاندارد هستند

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 705283
مراکز معاینه فنی خودروها فاقد استاندارد هستند

به گفته معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، بزرگترین مشکل ما در بررسی استاندارد خودروها مراکز معاینه فنی هستند، چون اکثر دستگاه‌هایشان قدیمی است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا درگاهی، معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با حضور در برنامه «تهران ۲۰» به گفت‌و‌گو پیرامون شاخص‌های استاندارد در کشور پرداخت و گفت: استاندارد به معنای قاعده‌مند کردن کالا و خدمات است. قانون توسعه استاندارد سال ۹۶ در کشور مصوب شد و شرکت ملی استاندارد وظیفه اطمینان بخشی در حوزه کالا و خدمات به مردم را دارد.

درگاهی افزود: استاندارد سازی، اندازه شناسی، ارزیابی و تایید صلاحیت کالاها از وظایف شرکت ملی استاندارد است. استاندارد به دو نوع اجباری و تشویقی توسط شرکت ابلاغ می‌شود. در استاندارد اجباری زیر کالا کدی قرار گرفته است و خریداران می‌توانند با ارسال کد تمام مشخصات کالا را دریافت کنند.

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت براجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه تمام استانداردها کارخانه‌ای و تابع اصولی است، گفت: طرح طاها در سازمان ملی استاندارد به طور مستمر از مراکز تولید، توزیع و عرضه نمونه‌برداری می‌کند و صحت کالا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نظر داریم با ایجاد نظام رتبه بندی استاندارد رقابت بین تولید کنندگان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور ۸۵ استاندارد اجباری در حوزه خودرو وجود دارد، گفت: تا استاندارد تاییدیه ندهد ماشینی شماره گذاری نمی‌شود. بعد از کنترل‌های بسیار قوی در یک سال گذشته ۵ خودرو تیبا، تیبا ۲، ساینا، پژو جی ال ایکس و سمند را خارج کردیم و الان هم در کشور تولید نمی‌شود و این تولیدات فعلی تعهدات خودروسازان به مردم است. در حال حاضر تاییدیه نامه‌ها سه ماهه است و ‌یک نظارت جامع به حوزه خودرو داریم.

درگاهی با بیان اینکه استانداردهای خودروسازی در دیگر کشورها به دلیل رقابت بالاتر است گفت: در تلاشیم تا در کشورمان استاندارد ۸۵ گانه را به بالای ۱۲۰ عدد برسانیم. ۲۰۰ استاندارد در حوزه قطعات خودرو داریم و ۵۰ عدد از آن اجباری است. به دنبال این هستیم که استاندارد قطعات را به ۵۰۰ قطعه برسانیم.

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: بزرگترین مشکل ما در بررسی استاندارد خودروها مراکز معاینه فنی هستند، چون اکثر دستگاه‌هایشان قدیمی است. در جلسه اخیر شورای استاندارد یکی از مواردی که مطرح شد، اجباری کردن استاندارد دستگاه‌های معاینه فنی است. از ابتدای سال استاندارد دستگاه‌های معاینه فنی اجباری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استاندارد خدمات پس از فروش خودرو در کشور ما اجباری نبود، اما طبق مصوبات جلسه اخیر شورای عالی استاندارد، از ابتدای سال استاندارد کلیه مراکز خدمات پس از فروش اجباری است.

درگاهی پیرامون اینکه کیفیت گوشت‌های تنظیم بازار مورد رضایت مردم نبوده است، گفت: متولی واردات و نظارت گوشت وزارت جهاد و کشاورزی است. اما سازمان ملی استاندارد به همراهی اداره کل استاندارد استان تهران بعد از رسانه‌ای شدن موضوع از ۵۱ مرکز تره‌بار تهران نمونه برداری کردند و از لحاظ شیمایی و میکروبی آزمایشاتی انجام دادند. ظرف ده روز آینده نتایج اعلام می‌شود.