۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بعد از لاتاری، نوبت به قیمت گذاری خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت رسید!

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 704567
بعد از لاتاری، نوبت به قیمت گذاری خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت رسید!

اگرچه دولت اعلام کرده که هر متقاضی برای خرید خودروهای وارداتی باید با واریز ۵ میلیارد ریال وجه نقد، آمادگی خود را برای حضور در لاتاری خودروهای وارداتی اعلام کند، حالا خبرها حکایت از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به پروسه قیمتگذاری خودروهای وارداتی دارد؛ سازمانی بی اثر که مطمئنا ورودش به این فضا، بازار را هم همچون روال گذشته تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بازار خودرو چشم انتظار سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارتخانه ای که مهمترین پروژه اش از زمان سر کار آمدن سیدرضا فاطمی امین، بازار خودرو است و متاسفانه هر روز که می گذرد، بازار با آشفتگی های بیشتری مواجه می شود و قیمتها با سرعت بیشتری به مسیر خود ادامه می دهند.

چند روزی است که به موازات مجموعه تصمیماتی که این وزارتخانه برای بازار خودرو کشیده و اتفاقا هیچ یک هم مثمرثمر نبوده، موضوع ثبت نام برای حضور در لاتاری خودروهای وارداتی ذهن ها را به خود مشغول ساخته است. هر چند که این طرح، همچنان ابهامات زیادی دارد و شرایط را به گونه ای پیش برده که بازار حتی برای ساماندهی قیمتها، اندکی هم درنگ نکند؛ چراکه مطمئن نیست که خودروهای وارداتی با چه قیمت و چه کیفیتی یا زمانی عرضه خواهند شد.

در واقع، ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی اکنون به یک هندوانه دربسته تبدیل شده است که مشخص نیست ثبت نام کنندگان در آن، چه وضعیتی را پیش روی خود خواهند دید، اما امروز خبرها حکایت از آن دارد که قرار است تا پیش از عید، بخشی از خودروهای وارداتی به مردم تحویل داده شوند.

حالا مردمی که ۵ میلیارد ریال از دارایی خود را برای سنجش شانس و اقبال خود در بانکها بلوکه کرده اند، منتظرند که وزارت صنعت، معدن و تجارت کم و کیف بیشتری از واگذاری خودروهای وارداتی را به آنها ارایه دهد و مشخص کند که خودرو را با چه قیمتی و چه زمانی به آنها تحویل خواهد داد.

اما نکته حائز اهمیت باز شدن پای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به قیمتگذاری خودروهای وارداتی است. آنگونه که ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: ۵۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند. این گفته ضیغمی به معنای آن است که ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول از سوی مردم در حساب بانکها بلوکه شده است که هنوز هم مشخص نیست آیا سودی به آنها تعلق می گیرد یا خیر و این فقط، گردش حساب بانکها را رونق می دهد.

او حالا می گوید که در تعیین قیمت خودروها، سازمان حمایت وارد خواهد شد و با توجه به اینکه نرخ ارز و تعرفه متفاوت بوده است، قیمت علی الحساب محاسبه و پس از بررسی، قیمت نهایی اعلام می شود.

حالا قیمتگذاری خودروهای وارداتی وارد فاز جدیدی شده است که باید دید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر روی آنها چه برنامه مشخص و خاصی دارد؛ اما تجربه نشان داده که این سازمان ناکارامد، جز اینکه بازار را بر هم ریخته و با قیمتگذاری های دستوری و به دور از فضای واقعی، حتی اگر در کوتاه مدت بازار را کنترل کند، اما به دلیل سیاست های دستوری، حتما در درازمدت بازار را از چیزی که هست آشفته‌تر خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت آن است که به گفته مقامات وزارت صمت، هنوز ترخیص خودروها آغاز نشده است. در واقع به گفته ضیغمی، ترخیص خودروها باید با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد و پس از آن، عرضه با برنامه خاصی صورت گیرد.

اظهارات مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از آن دارند که شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو ورود خودروی چانگان CS35 پلاس و CS55 گرفته و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته شده است؛ ضمن اینکه مجوزهای هیوندا نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده که این عدد حداکثر قرار است در روزهای ابتدایی هفته جاری تأیید شود.

در عین حال، خبرها حکایت از آن دارند که بخش عمده‌ای از مجوزهای خودروی فیات نیز اخذ شده و این خودرو به عرضه اولیه خواهد رسید، هر چند به نظر می‌رسد شاید عرضه این دو خودرو یعنی هیوندای النترا و فیات نسبت به عرضه اولیه یکی دو هفته به تأخیر بیفتد؛ اما به هر حال، در حال حاضر شرکت‌های سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال خودرو عرضه خواهند کرد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار خریداران خودروهای وارداتی است و سازمان حمایت چطور از پس این آزمون سخت برخواهد آمد؟