۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا برخی نمایندگان مجلس مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند؟

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 696293
چرا برخی نمایندگان مجلس مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند؟

برخی نمایندگان مجلس به عرضه خودرو در بورس اعتراض دارند؛ آنها می‌گویند اجرای این طرح باید با شرایط خاصی صورت بگیرد.

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی؛ در حالی که وزارت صمت و اقتصاد، رییس سازمان بورس، دو خوروساز بزرگ و کارشناسان صنعت خودرو موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند؛ مخالفت‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد.

نمایندگان مجلس که خود از موافقان عرضه خودرو در بورس کالا بودند و طرحی هم در این زمینه آماده کرده بودند؛ اکنون به نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اعتراض دارند و می‌گویند دولت به جزییات مدنظر آنها توجهی نکرده است.   

روح الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس از منتقدان وضعیت فعلی عرضه خودرو در بورس است. او گفته است که «عرضه خودرو در بورس باید شرایط و قواعدی داشته باشد و شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس را ما قبول نداریم.»

ایزدخواه همچنین از اختصاص درآمد اضافه بر قیمت پایه خودروها در بورس کالا به خودروسازان انتقاد کرده است.  

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس نیز به تندی از برنامه دولت برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا انتقاد کرده و دست‌های پشت پرده را عامل عرضه خودرو در بورس با هدف گران‌ شدن قیمت خودرو دانسته است. او گفته تا زمانی که خودرو با تعرفه پایین و خودروی کارکرده وارد نشود؛ مشکلات این بخش رفع نخواهد شد.

در همین زمینه رحمت‌الله فیروزی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی به اقتصادآنلاین گفت: بازتاب عرضه خودرو در بورس کالا خوب نبوده و رضایتمندی ایجاد نشده و باعث گرانی خودرو شده است. این افزایش قیمت قابل قبول نیست، دولت باید این وضعیت را مدیریت و مهار کند.

فیروزی با بیان این که از موافقان این طرح بودم اما تجربه خوبی نشده؛ افزود: دولت باید براساس نیازهای واقعی جامعه برنامه‌ریزی کند؛ این رهاشدگی درست نیست.  

آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا 

در حالی برخی نمایندگان مجلس انتقادات و مخالفت‌های خود را با نحوه فعلی عرضه خودرو در بورس آغاز کرده‌اند که به گفته کارشناسان و مسئولان این روش در شرایط فعلی بهترین گزینه ممکن است.

از جمله آثار مثبت عرضه خودرو در بورس تا به امروز حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت و دلالی بوده است. 

با فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی، تقاضاهای کاذبی شکل گرفت که حاکی از دلالی‌های گسترده بود. پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین گفته بود که بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در حوزه فروش خودرو در ۵ سال گذشته تولید شده است.

حالا آن طور که رییس سازمان بورس گفته عرضه خودرو در بورس کالا در این چند ماه گذشته با وجود این که محدود هم بوده باعث حذف رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی و مانع سوداگری دلالان شده است. 

همچنین عرضه خودرو در بورس باعث حذف قیمت‌گذاری دستوری شده است. در حال حاضر با وجود افزایش قیمت نسبت به نرخ کارخانه‌ای خودرو در فضای رقابتی بورس، باز هم خودرو با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به بازار آزاد به دست متقاضی می‌رسد. 

به اذعان کارشناسان، عرضه خودرو در بورس هم به نفع مصرف کننده و هم خودروساز است؛ در فضای رقابتی شکل گرفته متقاضی خودرو را با قیمت واقعی خریداری می‌کند و زیان خودروساز هم از قیمت‌گذاری دستوری کاهش می‌یابد. همچنین شرایط خرید خودرو از بورس هم به صورتی است که باعث کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان از این بازار خواهد شد.