۰ نفر

ماسک اولین کامیون تسلا را به شرکت پپسی تحویل داد

۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۳۷
کد خبر: 687696
ماسک اولین کامیون تسلا را به شرکت پپسی تحویل داد

ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا نخستین محصول نیمه سنگین این شرکت را روز پنجشنبه عرضه کرد و بدون ارائه توضیح درخصوص قیمت کامیون، برنامه‌های تولید یا میزان باری که می‌تواند حمل کند، تعدادی از این نوع خودرو را به شرکت پپسی تحویل داد.

اقتصادآنلاین – مهدیه قاسمی؛ در شرایطی که سرمایه گذاران از حواس پرتی ماسک بعد از خرید توئیتر می‌ترسند؛ این نخستین رونمایی تسلایی وی پس از تصاحب توییتر است.

ایلان ماسک در این رابطه گفت که تسلا از سال ۲۰۱۷ در حال ساخت یک کامیون نیمه تمام الکتریکی است. در آن زمان، ماسک هدف اولیه را برای وارد کردن کامیون به جاده تا سال ۲۰۱۹ تعیین کرد. با این حال، عواملی منجر به شکست و تغییر در این جدول زمانی شد.

پس از مدت‌ها تاخیر، تسلای نیمه آماده رونمایی شد. به تازگی، این شرکت نتایج موفقیت آمیز یک تست رانندگی ۵۰۰ مایلی را به اشتراک گذاشته است. در حالی که ساخت سمی بیش از حد انتظار طول کشید، اما راه اندازی آن نقطه عطفی بزرگ در توسعه گزینه‌های حمل و نقل طرفدار محیط زیست است.

ماسک در ۱۵ دسامبر، در رویدادی در کارخانه تسلای نوادا حاضر شد و ادعا کرد که این کامیون با باتری پرقدرت و مسافت‌های طولانی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بزرگراه خواهد شد؛ این خودرو عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های دیزلی موجود در قدرت و ایمنی دارد و فناوری شارژ سریع تسلا را ارائه می‌کند؛ همان فناوری که تسلا قرار است در پیکاپ سایبرتراک آینده از آن استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، تسلا گفته بود که نسخه ۳۰۰ مایلی سمی، ۱۵۰ هزار دلار و نسخه ۵۰۰ مایلی آن، ۱۸۰ هزار دلار قیمت دارد، اما قیمت خودروهای برقی سواری تسلا از آن زمان به شدت افزایش یافته است.

رابین دنهوم، رئیس هیئت مدیره تسلا اخیراً گفته است که این خودروساز احتمالاً ۱۰۰ دستگاه سمی در سال جاری تولید خواهد کرد و آن‌طور که ماسک گفته است، تسلا قصد دارد ۵۰ هزار دستگاه از این کامیون‌ها را در سال ۲۰۲۴ تولید کند.

پپسی که نخستین محموله بار خود را با کامیون تسلا برای تحویل تنقلات برای کسانی که در مراسم راه اندازی نوادا شرکت کرده بودند به مقصد رساند، ۱۰۰ دستگاه از این نوع کامیون را در سال ۲۰۱۷، سفارش داده بود.

ماسک در گذشته در مورد چشم انداز کامیون‌های کاملاً خودران صحبت کرده بود، با این حال تسلا جزئیاتی در خصوص نحوه عملکرد سیستم‌های کمک راننده تسلا در سمی که به تازگی رونمایی شده بود یا نسخه‌های بعدی ارائه نکرد.

همچنین وی می‌گوید که سمی قادر به شارژ با یک مگاوات است و دارای فناوری خنک کننده مایع در کابل شارژ در نسخه به روز سوپرشارژر تسلا است که در دسترس سایبرتراک قرار خواهد گرفت. اولین نسخه از سایبرتراک قرار است در سال ۲۰۲۳ تولید شود.

بر اساس اعلام تسلا، سایر خودروهای آینده از فناوری پیشرانه توسعه یافته برای سمی، بدون ارائه جزئیات استفاده خواهند کرد. طبق گفته ماسک، سمی از سه موتور الکتریکی توسعه یافته برای نسخه عملکردی تسلا از مدل S  خود استفاده می‌کند که تنها یکی از آنها با سرعت بزرگراه و دو موتور ذخیره برای زمانی که کامیون نیاز به شتاب گرفتن دارد، استفاده می‌شود؛ ویژگی‌ای که کامیون را از نظر انرژی کارآمدتر می‌کند.

رئیس جدید توئیتر گفت: «این محصول نسبت به یک کامیون‌های دیزلی قدرت دیوانه‌واری دارد و اساساً مانند فیلی است که همانند یک یوزپلنگ حرکت می‌کند!»

همچنین در این رویداد ماسک در قالب یک اسلاید، تصویری از یک «روباتاکسی» آینده در حال توسعه را با ماکتی از خودروی آینده که زیر یک برزنت پوشانده شده بود، نشان داد.