۰ نفر

فروش فوری محصول جدید ایران خودرو از امروز ۲۲ آبان

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
کد خبر: 680787
فروش فوری محصول جدید ایران خودرو از امروز ۲۲ آبان

پس از توقف تولید وانت‌های آریسان گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای سال گذشته با هدف بهبود مسائل زیست‌محیطی و ارتقا کیفی، قرار بود نسل جدید این محصول از مهر ۱۴۰۰ تولید و از دی ماه ۱۴۰۰ عرضه شود و تا پایان سال آمار فروش ۵۰۰۰ دستگاهی را ثبت کند؛ این وعده پس از ۱۰ ماه تاخیر محقق شده و ایران‌خودرو مهلتی دو روزه برای ثبت درخواست این محصول که از امروز (یکشنبه) آغاز شده، تعیین کرده است؛ منتخبان به روش قرعه‌کشی تعیین و ۳۰ روز بعد از عقد قرارداد خودرو را تحویل می‌گیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ابتدای سال گذشته، تولید وانت آریسان در گروه صنعتی ایران‌خودرو به جهت بهبود مسائل زیست‌محیطی متوقف و مقرر شد این خودرو با کیفیت و قوای محرکه ارتقاءیافته به سبد محصولات ایران‌خودرو بازگردد و مجدد از دی ماه ۱۴۰۰ عرضه شود.

در حقیقت آخرین آریسان‌های تولیدی متعلق به اسفندماه سال ۱۳۹۹ بود که در سطح کیفی دو ستاره در ایران‌خودرو دیزل تولید شده بود؛ برهمین اساس ایران‌خودرو تولید این محصول با کیفیت حداقلی را متوقف کرد تا نسلی جدید از وانت‌های خود را وارد بازار کند.

تابستان سال گذشته، فرشاد مقیمی- مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، علت توقف تولید محصول آریسان را مسائل زیست محیطی و اقدام مسئولانه ایران خودرو اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های بهبود برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی اجرا می‌شود تا ظرف ماه‌های آینده این محصول با تغییرات و موتور XU۷ پلاس به تولید انبوه برسد.

همچنین مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان هم از آغاز پروژه راه‌اندازی خط تولید وانت آریسان بهبودیافته با موتور دوگانه‌سوز XU۷ ارتقایافته به‌منظور حفظ سهم بازار در حوزه خودروهای کار خبر داد و گفت: ‌براساس راهبردهای تعیین شده در حوزه تولید و توسعه سبد محصولات، از ابتدای اردیبهشت ماه (۱۴۰۰) برای راه‌اندازی خط تولید نسل جدید وانت آریسان اقدام شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در اوایل مهرماه ۱۴۰۰ تولید این محصول در ایران‌خودرو خراسان آغاز و تا پایان سال ۵۰۰۰ دستگاه از آن روانه بازار خواهد شد.

در نهایت نیز شهریور ماه ۱۴۰۰، غلامحسین اخلاقی - مدیر پروژه وانت آریسان- ضمن اشاره به  تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه وانت آریسان  از به‌کارگیری موتور XU۷ در آریسان بهبود یافته خبر داد و گفت: بهره‌مندی از موتور XU۷ پلاس نیز پروژه بهبود دیگری است که در دستور کار قرار دارد و بر مبنای آن محصول آریسان، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نیز کسب می‌کند. همچنین گیربکس این محصول، گیربکس Eb   با درصد داخلی‌سازی ۱۰۰ درصد است که برای انطباق با این محصول، بهینه‌سازی شده است.  

وی با بیان اینکه برای تولید ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است، گفت: برای سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد و پس از عرضه و بر اساس تقاضای بازار، قابلیت ارتقای ظرفیت تولید تا ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه در سال فراهم خواهد بود.

در حالی که مسئولان ایران‌خودرو وعده کرده بودند که مهر ماه ۱۴۰۰ تولید وانت‌ آریسان‌های جدید آغاز، از دی ماه عرضه و تا پایان ۱۴۰۰، ۵۰۰۰ دستگاه روانه بازار شود  اما  پس از هشت ماه توقف تولید وانت‌های آریسان در گروه ایران‌خودرو، از آذر ماه سال گذشته (با دو ماه تاخیر در وعده) مجدد خط تولید این محصول به راه افتاد و  در آذر ماه ۱۲ دستگاه  و  در دی ماه یک دستگاه  با عنوان آریسان‌های توسعه‌یافته به تولید رسید.

در همان برهه زمانی، تولید این ۱۳ دستگاه (تا دی ماه)، این سوال را ایجاد کرد که باتوجه به اینکه وانت‌های جدید ایران‌خودرو تا آن زمان، عرضه به بازار و تجاری‌سازی نداشته، شده‌اند؛ آیا ایران‌خودرو ظرف سه ماهه پایانی سال می‌تواند ۴۹۸۷ دستگاه آریسان دیگر را تولید و در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو عرضه کند؟

البته که روشن بود پاسخ این سوال منفی است؛ آمار تولید تا پایان سال ۱۴۰۰ نشان داد که تا پایان سال (از آذر تا پایان سال)  ۲۱ دستگاه  وانت آریسان توسعه‌یافته تولید شد اما عرضه‌ای‌ نداشت. در آمار فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰، تجاری‌سازی سه دستگاه وانت آریسان ثبت شده که  این سه دستگاه عرضه شده متعلق به وانت‌ آریسان‌های تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ و از دسته آریسان‌های توسعه نیافته بود.

آغاز فروش اولین وانت‌ آریسان‌های جدید ایران‌خودرو به روش قرعه‌کشی

گروه صنعتی ایران‌خودرو از امروز (یکشنبه ۲۲ آبان ماه) فروش وانت آریسان ۲ را در قالب فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز کرده است. این طرح فروش در سه قالب طرح عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (ویژه مادران) و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرا می شود.

متقاضیان از امروز به مدت دو روز (تا ۲۴ آبان ماه) فرصت خواهند داشت با مراجعه به سایت فرشو این گروه خوردوسازی به نشانی  esale.ikco.ir  نسبت به ثبت‌نام اولیه خود اقدام کنند. قرعه‌کشی این طرح فروش، یک روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام، در روز چهارشنبه هفته جاری (۲۵ آبان ماه) در حضور نهادهای نظارتی برگزار و منتخبان مشخص خواهند شد.

وانت آریسان ۲ در اولین دوره فروش خود در سه رنگ نقره‌ای، خاکستری متالیک و مشکی متالیک  با قیمت قطعی ۲۸۵ میلیون تومان  عرضه شده است.

محدودیت‌های ثبت‌نام طبق روال سایر طرح‌های ایران‌خودرو، همچون عدم پلاک انتظامی فعال، تخصیص یک خودرو به هر کدملی، حداقل فاصله خرید ۴۸ ماه از خودروسازان و... در این طرح فروش نیز وجود دارد.

فروش فوری آریسان


گفتنی است، وانت آریسان۲ ایران‌خودرو دارای موتور قوی XU۷P-CNG، گیربکس تقویت شده BE، شاسی یک‌پارچه با کابین بار مجزا، زاپاس‌بند زیر کابین بار در انتهای خودرو، مخزن گاز ۷۵ لیتری و باک بنزین ۴۰ لیتری و افزایش شتاب در کنار کاهش مصرف است