۰ نفر

استاندار یا افزایش تولید؛

استانداردهای ۸۵ گانه مانع افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو می شود؟

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۹:۵۶
کد خبر: 675457
استانداردهای ۸۵ گانه مانع افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو می شود؟

در هفته گذشته رییس سازمان ملی استاندارد در چند نوبت در جمع خبرنگاران بر لزوم پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه در تولیدات داخلی و همچنین خودروهای وارداتی تاکید کرد؛ موضوعی که نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان در خصوص تحقق هدف ۵۰ درصدی رشد تولید خودرو به وجود آورده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جلوگیری از تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد از حدود سال ۱۳۸۲ در دستور کار قرار گرفت و در آغاز ۱۱ استاندارد به طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به ۶۳ مورد رسید و اکنون به ۸۵ مورد افزایش یافته است.

ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی، یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد و از اول دی ماه ۹۸ استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها اجباری شد. استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

«سید مهدی اسلام‌پناه» رییس‌ سازمان ملی استاندارد ایران پیش‌تر در خاتمه مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران افزود: در خصوص استانداردهایی که تولیدکنندگان خودرو برای تولیدات داخلی خود باید رعایت کنند، پیش‌تر مواضع خود را صریح و روشن اعلام کرده‌ایم و با قاطعیت در جهت احقاق حقوق مردم ایستاده‌ایم.

وی گفت: انتظار دولت، سازمان ملی استاندارد و ارکان تصمیم گیرنده در این زنجیره این است که خودروسازان داخلی حق‌الناس و رضایت مردم را تحصیل کنند که یک امر اخلاقی و قانونی و شرعی است.

اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: اینکه با در پیش گرفتن این سیاست تیراژ تولید مدنظر امسال خودروسازان محقق می‌شود یا خیر، بحث دیگری است، اما مطلعیم خودروسازان همه تلاش خود را به‌منظور ارتقای کیفی تولیدات به‌کار بسته‌اند.

تیراژی که محقق نمی‌شود

در همین زمینه رییس انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: برخی از استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو که شامل چهار عنوان استاندارد خودروهای سواری و چهار عنوان استاندارد خودروهای تجاری است، در سال‌های گذشته متاثر از مساله تحریم‌ها و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم با تعلیق مواجه شد.

«احمد نعمت‌بخش» افزود: برخی از این استانداردها نظیر ترمز اضطراری خودروهای تجاری یا انحراف خودرو از مسیر در خودروهای سواری به دلایل یاد شده، امکان اجرا کردن‌شان در داخل وجود ندارد.

وی گفت: با این حال در جلسه گذشته شورای عالی استاندارد مصوب شده که زمان‌بندی برای اجرای این استانداردهای تعلیقی با هماهنگی وزارت صمت در نظر گرفته شود، با این حال رییس‌کل سازمان ملی استاندارد به‌تازگی تاکید کرده که این استانداردها هرچه زودتر باید اجرایی شوند.

این مقام صنفی یادآور شد: در سال جاری خودروسازان نسبت به حذف پنج محصول قدیمی از خطوط تولید خود اقدام کرده‌اند که به معنای همراهی با سیاست‌های کلان کشور است، با این حال به دلیل تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودروسازی کشور انتظار می‌رود زمان‌بندی مناسبی برای اجرایی کردن این استانداردها در نظر گرفته شود تا تیراژ تولید دچار مشکل نشود.

وی اظهار داشت: برای مثال، استاندارد برخورد با عابر پیاده یکی از آن استانداردهای تعلیقی بود که امروز در محصولات جدید خودروسازان از جمله تارا و شاهین تعبیه شده است، اما اگر بخواهیم آن را روی محصولاتی همچون پژو پارس یا پژو ۲۰۶ نصب کنیم علاوه بر نیاز به انتقال فناوری از خارج، نیازمند تغییراتی در درب، داشبورد، برف‌پاک‌کن‌ها و غیره است.

نعمت‌بخش تصریح کرد: چنین تغییراتی با در نظر گرفتن شرایط تحریم‌ها که انتقال تکنولوژی را دشوار کرده، منجر به حذف این خودروها از خطوط تولید خواهد شد و در نتیجه دستیابی به افزایش تیراژ ۵۰ درصدی وعده داده شده را با مشکل مواجه می‌کند.

 در بند نخست از فرمان هشت ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو آمده است: تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۵۰ درصد افزایش یابد.

جریان پایدار تولید خودرو حفظ می‌شود

در این پیوند، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت بیان‌ داشت: مطابق جلسه یکصد و پانزدهم شورای عالی استاندارد، مقرر شد رفع تعلیق برخی از موارد مربوط به استانداردهای ۸۵گانه خودرویی طی برنامه زمان‌بندی مشترک بین وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد باشد.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» معتقد است: این برنامه باید به نحوی طراحی شود که علاوه بر تحقق خواسته‌های سازمان ملی استاندارد به عنوان یک نهاد حاکمیتی، ضربه‌ای به تولید داخل نیز وارد نکند.

وی خاطر نشان‌ کرد: به‌طور قطع این‌گونه نخواهد بود که به‌ یکباره جلوی تولید خودروهایی که توان پاس کردن این استانداردها را ندارند گرفته شود، زیرا در سال‌های اخیر و مطابق منویات رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید و رفع نیازمندی‌های مردم توصیه و تاکید فراوان شده است.

توکلی لاهیجانی تصریح‌ کرد: بر این اساس برنامه‌ای که طراحی می‌شود به‌طور قطع به تولید خودروسازان به‌ویژه در رده خودروهای پرتیراژ که نقش مهمی در تنظیم بازار نیز دارند لطمه نخواهد زد و روند جریان پایدار تولید که پس از چند سال شاهد آن هستیم، حفظ خواهد شد.

کارخانجات خودروسازی از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه موفق به تولید ۵۱۶ هزار و ۲۰۶ دستگاه انواع خودروی سواری، وانت، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده شدند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۶ درصدی نشان می‌دهد.

این آمارها دربرگیرنده تولید خودروهای کامل و ناقص است.

بررسی آمار تولید، تحویل و تعهدات خودروهای سبک (سواری و وانت) دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد تولید خودروهای کامل در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۳۸۸ هزار و ۸۵۵ دستگاه بوده که حاکی از رشد ۲۸۴ درصدی است.