۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس؛

ممنوعیت واردات ضد توسعه است / در بسیاری از تصمیمات افراط و تفریط می کنیم

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵
کد خبر: 673328
ممنوعیت واردات ضد توسعه است / در بسیاری از تصمیمات افراط و تفریط می کنیم

یک نماینده مجلس با بیان اینکه اگر مسیر هایی که کشورهای پیشرفته از آن عبور کرده اند را مطالعه کنیم می بینیم که آنها زمانی در رقابت با بقیه کشورها بودند و به همین طریق توانستند، رشد کنند معتقد است که به همین دلیل ممنوعیت واردات را اصلاً قبول نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین، درباره فلسفه ایجاد ممنوعیت برای واردات ماشین آلات معدنی به کشور گفت: به طور کلی در بسیاری از تصمیمات در کشور افراط و تفریط و تصمیمات خلق الساعه وضع می کنیم. به یکباره اقدامی انجام می دهیم ولی متوجه تبعات این چنین تصمیماتی نیستیم. در زمینه خودرو و یا تجهیزات و امکانات معدنی و موارد این چنینی ما نمی توانیم یک تصمیم واحد برای آن بگیریم، بلکه باید یک تصمیم کارشناسی برای آن اخذ شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: از زمانی که ممنوعیت واردات خودرو وضع شد خودروسازان ما خودروی با کیفیت به مردم تحویل ندادند و باعث ایجاد نارضایتی عمومی در سطح کشور شدند. خودروساز داخلی به دلیل اینکه رقیبی ندارد هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد و با مردم به هر نحوی رفتار می کند. 

خانی با بیان اینکه امکانات معدن و تجهیزات معدنی و ماشین آلات مورد استفاده آنها زمانی می‌تواند پویا و به روز باشد که رقابت در این بازار وجود داشته باشد، ادامه داد: هم اکنون در دنیا نیز همین شرایط وجود دارد. کشورهای پیشرفته هم یک روزی این مسیر را طی کردند و به این صورت نبوده که یک بار پیشرفته شود بلکه آرام آرام در این مسیر حرکت کرده‌اند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر مسیر کشورهای پیشرفته را مطالعه کنیم می بینیم که آنها زمانی در رقابت با بقیه کشورها بودند و به همین طریق توانستند، رشد کنند لذا به همین دلیل ممنوعیت واردات را اصلاً قبول نداریم. البته تاکید می کنم اینکه مرز را هم باز بگذاریم تا هر جور که دلشان خواست امکانات تولید کشورهای خارجی را وارد کنند را هم قبول نداریم، بلکه باید یک تعادل در این مسیر به وجود بیاید.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: هم اکنون بعد از گذشت چندین سال از  وضع ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی و خودروی سواری به این نتیجه رسیدیم که خودروسازی ما و شرکت های سازنده ماشین آلات سنگین و معدنی معیوب هستند و کیفیت ندارند و مردم و تولیدکننده‌ای که از این وسایل استفاده می کنند ناراحت هستند. ولی در مقابل خودروهایی که از خارج وارد کشور می‌شوند با کیفیت است.

وی ادامه داد: معادن جز مراکز حساس کشور است. اما متاسفانه با در اختیار داشتن این حجم از ذخایر معدنی هنوز در این حوزه خودکفا نشده ایم تا بتوانیم از ۰ تا ۱۰۰ کار را خودمان انجام دهیم. وقتی که نمی توانیم این نیازها را در داخل تامین کنیم، معدن داری که کار استخراج را برعهده دارد، با مشکل مواجه شده و به همین دلیل این معدن داران مسیر های دیگری را انتخاب میکنند مثل خام‌فروشی که این مسائل برای کشور آسیب زا است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ما هر مقدار که بتوانیم کل عملیات معدنی را در کشور انجام دهیم به نفع مان است. کشوری که خام‌فروشی می‌کند دچار یک مصیبت است. در حال حاضر طلا را استخراج می‌کنیم ولی صادر می‌کنیم و از کشورهای خارجی مس و روی در مقابل آن دریافت میکنیم. ولی معدن داری که خودش بتواند کارش را به طور تمام و کمال انجام دهد، بهترین وضعیت ممکن است خیلی از کشورهای پیشرفته هم همین کار را می کنند. اما خام فروشی حداقل ترین کاریست که در حوزه معادن انجام می شود کم فروشی یعنی ساده ترین راه حداقل ترین راه و آسیب زننده ترین مسیر به کشور.

به گفته این مقام مسئول، مواد خام معدنی که به کشورهای خارجی فروخته می‌شود را باید با ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت بار دیگر از آن ها بخریم صرفا برای اینکه یک عملیات کوچک روی آنها انجام داده‌اند.