۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت خودرو امروز ۲۸ شهریور / پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۴۶
کد خبر: 669040
قیمت خودرو امروز ۲۸ شهریور / پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

درحالیکه انتظار می رفت و یا حداقل سیاست گذار بر این باور بود که با انتشار آیین نامه واردات خودرو و برگزاری چند مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، بازار خودرو اندکی از رکود خارج شود و قیمت ها نیز روند نزولی به خود بگیرد، اما عملاً آنچه که در بازار اتفاق می افتد، ‌تشدید رکود و نوسان قیمت ها است. مشخص نبودن موارد مهمی همچون تعرفه در این آئین نامه رکود بازار را دو چندان کرد و آنگونه هم که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به اقتصادآنلاین گفته تا مشخص نشدن این موارد بعید است بتوان در بازار تغییری مشاهده کرد. در گزارش های قبلی هم اشاره شده بود که متغیر اصلی نه تنها در بازار خودرو بلکه در تمام بخش های اقتصاد ایران آینده برجام و قیمت دلار است و تا زمانی که این عدم اطمینانی از میان نرود نباید انتظار داشت که تغییر در روند بازار شکل بگیرد

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هم مطابق روزهای گذشته بسیاری از محصولات ایران خودرو تغییر قیمت نداشتند و محصولات این گروه خودرویی پس از افزایش قیمت در هفته گذشته به سبب اخبار منفی برجامی، این روزها روزهای نسبتا با ثباتی را پشت سر می گذارند و تنها تعداد معدودی از محصولات این گروه خودرویی با کاهش های اندک قیمت مواجه شدند. (گزارش بازار خودرو هفته چهارم شهریور را از اینجا بخوانید)

قیمت ایران خودرو

پژو ۲۰۷ دنده ای با سقف شیشه ای با ۱ میلیون تومان کاهش به قیمت ۴۰۳ میلیون تومان معامله شد؛ قیمت این خودرو از ابتدای شهریور ماه همواره بین دو قیمت ۴۰۳ و ۴۰۴ میلیون تومانی در حال نوسان بوده است.

پژو ۴۰۵ SLX که اواسط هفته گذشته ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشت، امروز با جبران این ۲ میلیون افزایش و کاهش ۲ میلیون تومانی به ۳۳۳ میلیون تومان رسید.

مابقی خودروهای گروه خودرویی ایران خودرو، مطابق چند روز گذشته بدون تغییر بودند و به نظر می رسد سکون قیمت ها تا رسیدن خبر دیگری از برجام تداوم داشته باشد.

قیمت ایران خودرو

قیمت سایپا

محصولات سایپا که طی چند ماه گذشته کمترین تغییر را از خود نشان داده اند و برخلاف محصولات ایران خودرو تغییرات عجیب و غریبی ثبت نکرده اند و مدتی است که بدون تغییر قیمت قابل ملاحظه ای در بازار فعالیت می کنند.

دیروز هم تنها خودرویی که از گروه محصولات سایپا تغییر قیمت داشت تیبا هاچبک بود که با ثبت کاهشی ۱ میلیون تومانی به ۲۰۴ میلیون تومان رسید.

قیمت سایپا

پیش بینی قیمت خودرو

باتوجه به ماهیت خودرو، متغیر اصلی در تعیین روند آتی قیمت ها، آینده نرخ دلار در بازار آزاد است؛ به بیان دیگر،‌ تا زمانی که آینده برجام به قطعیت نرسد احتمالا شاهد نوسان قیمت دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان خواهیم بود. همانگونه که در گزارش قبلی اشاره شد، در این بازه قیمتی دلار،‌ بسیاری از خودروهای داخلی در محدوده قیمت تعادلی خود معامله می شوند و نباید انتظار داشت که قیمت خودرو حتی با نهایی شدن واردات کاهش محسوسی داشته باشد. از سوی دیگر،‌با توجه به فضای سیاسی کشور که احتمال احیای برجام را در کوتاه مدت به حداقل رسانده است،‌ شانس کاهش قیمت خودرو را بیش از گذشته کم کرده است. بنابراین به نظر می رسد که قیمت خودرو به ویژه برای خودروهای بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون، کاهش قیمت دور از انتظار باشد.