۰ نفر

سخنگوی وزارت صمت خبر داد:

برخی اگر از کیفیت خودرو انتقاد نکنند، صبحشان شب نمی شود / وزارت صمت در تدوین آیین نامه واردات خودرو تخلف کرده است؟

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵
کد خبر: 662541
برخی اگر از کیفیت خودرو انتقاد نکنند، صبحشان شب نمی شود / وزارت صمت در تدوین آیین نامه واردات خودرو تخلف کرده است؟

سخنگوی وزارت صمت گفت: با افزایش تولید خودرو، ۵۰ درصد از فروش خودرویی ما از شمول قرعه کشی خارج شده و همین موضوع موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ امید قالیباف، مشاور وزیر و سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری در خصوص عملکرد یک ساله دولت و وزارت صمت گفت: در بخش تجارت خارجی به خصوص در بخش صادرات حدود ۲۷.۳ درصد رشد داشته‌ایم و از ابتدای مرداد ماه تاکنون میزان صادرات ما به ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. 

قالیباف با بیان اینکه افزایش صادرات موجب اتفاقاتی همچون رشد اقتصادی و بهبود فرآیند می شود، افزود: در بهار امسال صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر شده که نشان از قدرت گرفتن مبحث دانش بنیان در کشور دارد. 

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر اینکه رشد بخش صنعت در سال ۱۴۰۰ و طبق آمار بانک مرکزی، ۶ درصد بوده ادامه داد: این در حالی است که در چهار ماهه ۱۴۰۱ رشد بخش معدن ۵ درصد بوده است.

وی افزود: در حوزه شهرک‌های صنعتی ۶ هزار و ۶۳۵ قرارداد حق بهره برداری منعقد شده و هدف گذاری سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار قرارداد است و در ۴ ماهه حدود ۶۰۰ قرارداد سرمایه گذاری نیز منعقد شده است.

قالیباف با بیان اینکه ۲۰۴۷ واحد صنعتی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده که بیانگر حدود ۱۳ درصد رشد در این بخش است، عنوان کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۵۶۹ واحد به بهره‌برداری رسیده و تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های واحدهای صنعتی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو تولید ۱میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو هدف قرار داده شده که ۷۵۰ هزار خودرو برای ایران خودرو، ۶۵۰ هزار دستگاه سایپا و مابقی هم از شرکت‌های خصوصی است که این شرکت‌ها با این عدد فاصله دارند و از همین ابتدا یک عقب ماندگی در رسیدن به این هدف وجود دارد.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: شاخص‌های کیفیت در خودروسازان با اصلاح خطوط تولید و به صفر رسیدن خودروهای ناقص می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند.

وی افزود: با افزایش تولید، ۵۰ درصد از فروش خودرویی ما از شمول قرعه کشی خارج شده و همین موضوع موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.

به گفته قالیباف واردات ماشین آلات معدنی در سه ماهه اول سال جاری با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۹۳ درصد رشد داشته است.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص مشکلات فولاد مبارکه و رسیدگی وزارت صمت به این مشکلات گفت: صرف نظر از اینکه حجم تخلف چه میزان بوده، ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم تا یک ریال هم فساد وجود نداشته باشد. وزارت صمت از وزارت دادگستری خواسته است تا با بررسی کامل جزئیات گزارش نسبت به تخلفات اقدامات لازم را انجام دهد.

مشاور وزیر صمت در خصوص تفکیک وزارت صمت و فرآیند آن توضیح داد: ما به دلیل اینکه در این مساله ذینفع هستیم اظهارنظری در این باره نخواهیم کرد. اما باید بدانیم که افزایش قیمت ها ناشی از مشکلات اقتصادی کشور است و ارتباطی با وزارت بازرگانی ندارد.

قالیباف در خصوص عقب ماندگی خودروسازان از برنامه تولید و همچنین کاهش‌های احتمالی قیمت در صورت احیای برجام گفت: دلیل این عقب افتادگی را می‌توان اصلاح فرآیندهای تولید دانست و برای رسیدن به هدف تولید سال ۱۴۰۱ باید جهشی در تولید صورت بگیرد.

تحریم‌ها تا ۲۵ درصد، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند تا ۲۵ درصد هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: بعضی از مسئولان تا زمانی که از کیفیت خودروسازان انتقاد نکنند صبحشان شب نمی‌شود. باید در نظر داشت که بهبود کیفیت خودرو بحثی زمان‌بر است.

وی ادامه داد: تمام مراحل واردات خودرو انجام گرفته و به زودی می‌توانیم شاهد واردات خودروهای اقتصادی برای دهک‌های کم درآمد باشیم. در واردات خودرو کف ۱۰ هزار دلاری و سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفته شده است.

قالیباف در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در خصوص رانت اطلاعاتی توزیع شده در مبحث واردات خودرو و همچنین عدم مشورت این وزارتخانه با انجمن واردکنندگان واردات خودرو که خلاف قوانین است، تصریح کرد: هیچ شرکتی در جریان آیین نامه واردات خودرو نبوده و این شرکت‌ها تنها برآوردی از بازار پس از آزادسازی واردات بدست آورده‌اند.

وی در خصوص خلاف قانون عمل کردن وزارت صمت در تدوین آیین نامه نیز عنوان کرد: باید ببینیم که آیا انجمن واردکنندگان نسبت به این موضوع شکایت می‌کند یا خیر؟!

سخنگوی وزارت صمت درباره مخالفت بانک مرکزی با آیین نامه واردات خودرو بیان کرد: بانک مرکزی با هر موضوعی که ارزبری داشته باشد مخالف است که البته امری طبیعی است و وظیفه تنظیم بازاری خود را اجرا می‌کند.