۰ نفر

هفت خان تصویب آیین نامه به پایان رسید؟؛

خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور می رسند؟ شهریور یا آذر و یا ...

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳
کد خبر: 661994
خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور می رسند؟ شهریور یا آذر و یا ...

پس از حدود ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو بالاخره در بهار امسال این ممنوعیت پایان یافت؛ ممنوعیتی که به عقیده کارشناسان در آن زمان با توجه به شرایط اقتصادی کشور در نتیجه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها اجتناب ناپذیر بود اما کارشناسان معتقدند که بخشی از شرایط ملتهب کنونی بازار خودرو به خصوص خودروهای خارجی ناشی از این ممنوعیت است.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ اواسط خردادماه و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط محمد باقر قاالیباف به دولت، مسئولان وزارت صمت وعده دادند که در سریعترین زمان ممکن یعنی تا آخر همان ماه، آئین نامه واردات خودرو نهایی و اعلام شود. در همان زمان هم منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بر روی شهریورماه به عنوان زمان ورود اولین محموله خودروهای اقتصادی به کشور تاکید می کرد. هرچند که حالا حدود ۲ ماه از زمان تعیین شده می گذرد، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنان بر شهریور ماه و ورود اولین محموله خودروهای وارداتی در آن زمان تاکید داشت.

در این مدت دوماهه نیز مسئولین وزارت صمت زیر بار تاخیر و خلف وعده خود نمی رفتند و بارها توپ این تاخیر در تصویب و اعلام این آئین نامه را در زمین هیات دولت می انداختند. به گونه ای که توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت خبر از نهایی بودن این آئین نامه در وزارت صمت از اردیبهشت ماه می داد و سخنگوری وزارت صمت هم زمان تدوین این آئین نامه در وزارت صمت را خردادماه اعلام می کرد.

هرچند هنوز به طور رسمی آئین نامه واردات خودرو اعلام نشده و خبری هم از دستورالعمل آن نیست اما اخبار رسیده از هیات دولت و مجلس خبر از گذر این آئین نامه از گلوگاه هیات دولت می دهد و درصورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد باید به زودی شاهد اعلام رسمی آئین نامه واردات خودرو باشیم.

اما موضوع مهمی که در طول مدت آزاد شدن واردات خودرو همواره مطرح بود تعیین مدت زمان سه ماهه برای ورود خودروهای وارداتی و به اصطلاح اقتصادی به کشور است. منوچهر منطقی که تا همین چند هفته پیش هم بر روی شهریور ماه تاکید داشت و حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه حداکثر تا یک ماه آینده به جمع بندی نهایی در خصوص آئین نامه واردات دست خواهیم یافت گفت: با دستیابی به آئین نامه اجرایی در خصوص واردات خودرو بهره برداری از اولین محموله خودروهای وارداتی آذر ماه اتفاق خواهد افتاد.

اما سوال اصلی این است که آیا ۳ ماه زمان مناسبی برای مذاکره با شرکت های خارجی و همچنین ورود خودرو به کشور توسط شرکت های دولتی و خصوصی است؟

واردات خودرو تا شهریور یا حتی آذر ماه در حالی توسط مسئولین وزارت صمت تکرار می شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان این فرآیند زمان بر بوده و ورود خودروهای وارداتی به کشور تا آن زمان ممکن نیست

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو حدود یک ماه قبل در این خصوص به خبرنگار اقتصادآنلاین گفته بود: حتی اگر همین امروز هم آیین نامه واردات خودرو اعلام و دستورالعمل آن هم به شرکت های واردکننده ابلاغ شود، بعید است تا بهمن ماه خودروهای وارداتی به کشور برسند.

علیرضا اقصایی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی تهران نیز از جمله کارشناسانی است که حدودا دو ماه قبل در خصوص واردات خودرو به اقتصاد آنلاین گفته بود که با وجود این تاخیر بنا بر تجربه سالیان گذشته ورود اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور در بهترین حالت در پاییز خواهد بود.

در این صورت و تنها با یک حساب سرانگشتی از گذشت حداقل دوماه از صحبت های مهدی دادفر و علیرضا اقصایی می توان گفت احتمال ورود خودروهای وارداتی به کشور تا زمستان امسال اندک خواهد بود

اما علت این همه تاکید بر شهریور و آذر ماه چیست و در چه صورتی ممکن است این وعده عملی باشد؟

بنا به عقیده مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تنها در صورتی می توان شاهد ورود خودروهای وارداتی در شهریور و یا آذر ماه بود که شرکت ها و یا واردکننده هایی پیش از تصویب و اعلام آئین نامه واردات، از شرایط و نحوه واردات خودرو مطلع بوده باشند که این به معنای تخصیص رانتی به این شرکت ها به نام رانت اطلاعاتی است.