۰ نفر

اعداد جالب اما غم انگیز؛

با پول یک ۲۰۶ می توانستید ۱۰۶ متر خانه در تهران بخرید!

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۶
کد خبر: 657840
با پول یک ۲۰۶ می توانستید ۱۰۶ متر خانه در تهران بخرید!

اقتصاد ایران طی چهار سال گذشته یکی از شدیدترین دوران تورمی خود را تجربه کرده است؛ موج تورمی که همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه تیر ماه به ۵۴ درصد رسیده است؛ به بیان دیگر، متوسط هزینه خانوار در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش یافته است. در چنین فضایی مقایسه قیمت‌ها طی این مدت از یکسو حاکی از میزان افزایش قیمت ها و از سوی دیگر، افت قدرت خرید خانوارها است. در این گزارش این موضوع را بررسی می کنیم که با هزینه لازم برای خرید یک پژو ۲۰۶ تیپ دو در بهار ۱۴۰۱،‌ چند متر خانه در شهر تهران در بهار ۱۳۹۷ می توانستیم بخریم.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ صحبت از شدت افزایش قیمت ها طی چهار سال گذشته نیاز به آمار ندارد؛ با این وجود اگر ملاک را گزارش مرکز آمار قرار دهیم؛ میانگین قیمت کالاها و خدمات در فاصله زمانی ابتدای سال ۱۳۹۷ تا تیر ماه امسال افزایش حدود ۵ برابری را نشان می دهد. به بیان دیگر،‌ هزینه خانورهای کشور به طور میانگین در این مدت حدود ۵ برابر شده است. با این وجود افزایش قیمت برخی کالاها بیش از این میزان بوده است؛ به عنوان مثال قیمت خانه و خودرو طی این مدت افزایش بیش از سطح تورم را تجربه کرده است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو در بهار سال ۱۳۹۷ قیمتی حدود ۳۵ میلیون تومان داشت که این رقم در بهار امسال به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران هم بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار سال ۱۳۹۷ حدود ۶ میلیون تومان بوده که این رقم در تیر ماه امسال به حدود ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

در این شرایط یکی از نکات جالب این است که با هزینه ای خرید پژو ۲۰۶ تیپ دو در بهار امسال چند متر خانه می توانستیم در بهار سال ۱۳۹۷ بخریم؟

بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار سال ۱۳۹۷،‌ منطقه ۱۸ با میانگین قیمت دو میلیون و ۸۳۲ هزار تومان ارزان ترین منطقه تهران به شمار می رفت؛ این به معنای این است که با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی شما می توانستید در این منطقه حدود ۱۰۶ متر خانه بخرید. این در حالی است که در بهار امسال این هزینه لازم برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ دو است. گزارش اخیر مرکز آمار نشان می دهد که میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۸ در تیر ماه امسال به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

در نقطه مقابل منطقه یک قرار دارد که گرانترین خانه های شهر تهران را در خود جای داده است؛ در بهار سال ۱۳۹۷ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه حدود ۱۴ میلیون تومان بوده است؛ به بیان دیگر با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی شما می توانستید حدود ۲۱ متر خانه در منطقه یک بخرید. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار،‌ میانگین قیمت مسکن در این منطقه در تیر ماه امسال به حدود ۸۵ میلیون تومان رسیده است.

اگر میانگین قیمت مسکن در شهر تهران را در نظر بگیریم؛‌شما با بودجه ۳۰۰ میلیون تومانی می توانستید در بهار سال ۱۳۹۷ یک خانه ۴۸ متری بخرید. نمودار زیر نشان می دهد که با بودجه خرید پژو ۲۰۶ تیپ دو در بهار امسال،‌ چند متر خانه در مناطق مختلف تهران می توانستید در بهار ۱۳۹۷ بخرید.

نمودار پژو