۰ نفر

رییس کمیسیون صنایع مجلس:

تمام ارکان دولت با کاهش دخالت وزارت صمت در خودروسازی موافق است

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 643589
تمام ارکان دولت با کاهش دخالت وزارت صمت در خودروسازی موافق است

رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از انتظارات و اشکالات صنعت خودرو گفت: تمام ارکان دولت با کاهش دخالت وزارت صمت در خودروسازی موافق هستند.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ عزت الله اکبری تالارپشتی در همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان با گروه صنعتی ایران خودرو عنوان کرد: وقتی می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، سلاح و از این دست تکنولوژی ها پیشرفت کرد چگونه در صنعتی همچون صنعت خودرو نمی توان پیشرفت کرد. 

رییس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم تصریح کرد: امید است در آینده با تغییر روندها و برنامه‌ریزی این مشکلات برطرف شود. 

وی در ادامه با بیان نیاز مذاکره و تعامل با برندهای خودروسازی به روز دنیا اعلام کرد: در بخش خصوصی ظرفیت‌های عظیمی داریم که باید به آن توجه شود که یکی از این موارد و ظرفیت‌ها شرکت های دانش بنیان است.

رییس کمیسیون صنایع در نهایت با اعلام اینکه باید تفکر پوسیده دولتی که همواره به دنبال توجیه است را کنار بگذاریم گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با خودباوری به دنبال جلب رضایت ملت باشیم که هم اکنون از این صنعت دل خوشی ندارند.

کیانوش پورمجیب قائم مقام تولید ایران خودرو نیز  در ادامه این همایش تاکید کرد: تکلیف مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از تولیدات داخلی در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ و همچنین دلسرد نشدن از عوامل اصلی پیشرفت در حوزه‌های صنعتی است.

وی در ادامه با اشاره به نیاز این شرکت به روندهای مدیریتی جدید اعلام کرد که روند قدیمی نتیجه‌ای جز همین اتفاقات پیش آمده در صنعت در برنخواهد داشت.

قائم مقام تولید ایران خودرو همچنین از رونمایی از خودروی کراس اوور داخلی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با اعلام پیشرفت در حوزه موتورهای سه سیلندر و طی مراحل توسعه و تحقیق اینگونه موتورها گفت: سال آینده اولین گروه از محصولات ایران خودرو به اینگونه موتورها مجهز خواهند شد.

علی خیرالدین معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم هم در ادامه همایش با تشریح مسیر در پیش گرفته شده و برنامه‌های آتی برای اتصال به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ایده‌ها به کارخانه‌های صنعتی بزرگ همچون ایران خودرو پرداخت که یکی از این موارد سامانه نان بود. در این سامانه محقق و یا صاحب ایده می‌تواند با ثبت ایده خود به دنبال جذب اعتبار باشد که به گفته وی منابع لازم برای تخصیص چنین اعتباراتی در حال تامین است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این مراسم سخنرانی کرد. وی با اعلام اینکه اساس تشکیل شرکت‌های دانش بنیان کاهش هزینه‌های نهایی تولید است از تصویب قانونی با تمام امکانات لازم برای حمایت از چنین شرکت‌هایی خبر داد.

وی همچنین گفت: تمامی صنایع در کشور باید دانش بنیان شوند تا بتوانند بهره وری را افزایش دهند و کسب و کار آنها از بین نرود. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در همین راستا نیاز کشورها را به بهره وری حیاتی دانست. بنا به گفته وی تا سال ۱۴۰۰، ۷۵۰۰ شرکت دانش بنیان با اقتصاد ۴۰۰ هزار میلیارد تومان با فروش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی داشتیم که این مساله خود بیانگر اهمیت چنین شرکت‌هایی است.