۰ نفر

در نشستی با حضور مدیران و کارشناسان مطرح شد؛

بررسی طرح تامین مالی زنجیره ای در صنعت خودرو

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۵
کد خبر: 635091
بررسی طرح تامین مالی زنجیره ای در صنعت خودرو

در همایشی که روز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه در بانک تجارت با حضور جمعی از خودروسازان و قطعه سازان و در حضور مشاور وزیر صمت برگزار شد، طرح جدید و ویژه ای که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدنش بر روی آن تاکید داشت به بحث گذاشته شد.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ این طرح که تامین مالی زنجیره ای یا  SCFنام دارد، جایگاه ویژه ای در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم دارد، رویکردی است که شرکت­ها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه­ سازی جریان­های مالی در زنجیره تامین از آن استفاده می­کنند. این رویکرد کاهش هزینه­ ها، افزایش سودآوری و کارآیی هرچه بیشتر سازمان را به دنبال دارد و با ارائه گزینه ­های انتخابی برای پرداخت­ها، باعث بهینه­ سازی نقدینگی در شبکه می­شود.

امار خودرو

 

در این نشست مدیرعامل این بانک اعلام کرد که با تمام توان برای پیشبرد این طرح حرکت خواهند کرد و همچنین اظهار داشت که به دلیل نوپا بودن این طرح در کشور قطعا مشکلاتی در اجرای تامین مالی زنجیره ای وجود خواهد داشت که با تلاش تمام ارگان های مجری طرح قطعا بر آنها پیروز خواهیم بود.

مشاور وزیر صمت هم در این نشست چند دقیقه ای صحبت کرد که عمده آن ها مربوط به توضیح و تاریخچه اجرای آزمایشی این طرح در کشور بود.

به گفته وی این طرح از سال ۱۳۹۹ تحت عنوان شرکتی به صورت آزمایشی و بدون حضور بانک‌ها در حال اجرا بود که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم که یکی از ارکان اصلی برنامه‌های اقتصادی، این طرح بوده است، طرح به صورت جدی‌تر و با حضور بانک‌ها اجرا شده و صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی است که این طرح بر روی آن اجرا خواهد شد.

او همچنین یکی از مشکلات صنعت در کشور را سفارشی نبودن محصولات بیان کرد. مشاور وزیر صمت همچنین نقش تامین مالی در صنایع را پررنگ تر از سایر جنبه های پیشبرد صنعت نامید که یکی از دلایل اصلی پیاده سازی این مدل در کشور است.

حالا باید دید که صنعت خودرو که به عنوان یکی از پیشگامان برای اجرای این طرح معرفی شده است چه واکنشی نسبت به آن نشان می دهد و آیا بدون اصلاح سیاست های سنتی دیگر این سیاست و طرح نوین راه به جایی می برد یا خیر؟