۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ محصولات لوکس و گران قیمت گروه بهمن

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 633819
مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ محصولات لوکس و گران قیمت گروه بهمن

در این مطلب به مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ دو شاسی بلند لوکس و جدید گروه خودروسازی بهمن موتور می‌پردازیم. این دو کراس اوور شهری نسبت به نسخه‌های پرایم خود دستخوش تحولات اساسی به‌ویژه در بخش فنی شده‌اند که در ادامه به طور مفصل به آنها اشاره خواهیم کرد.

معرفی فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ شرکت بهمن طی یکی دو سال گذشته با همکاری کمپانی دانگ فنگ و گروه جتور (از زیرمجموعه‌های شرکت چری)، دانگ فنگ ix5 و جتور x70s را با تغییر برند به بازار ایران تحویل داد.

جتور ایکس ۷۰ با نام فیدلیتی پرایم و دانگ فنگ آی ایکس ۵ تحت عنوان دیگنیتی پرایم به دست مشتریان ایرانی رسید. حالا نیز قرار است نسخه‌های جدید و البته پرتوان این خودروها روانه جاده‌های کشورمان شوند. جتور x70 پلاس محصول سال ۲۰۲۱ است و در ایران با نام فیدلیتی پرستیژ طی سال ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.

1

دیگنیتی پرستیژ نیز در واقع نمونه به‌روز شده نسخه پرایم است که گرچه از نظر ظاهری خیلی نسبت به گذشته تفاوت پیدا نکرده اما بخش فنی آن به طور کامل متحول شده و یکی از پرقدرت‌ترین پیشرانه‌های ۲ لیتری توربوشارژ در آن به خدمت گرفته شده است. این کراس اوور کوپه نیز سال ۱۴۰۱ آسفالت جاده‌های ایران را لمس خواهد کرد.

2

مقایسه طراحی

هر دو شاسی بلند مورد بحث در این مقاله جزو خودروهای زیبای بازار به حساب می‌آید. خصوصا فیدلیتی پرستیژ که نسبت به نسخه پرایم تغییرات ظاهری قابل توجهی را تجربه کرده است. از جمله تفاوت های فیدلیتی پرستیژ با فیدلیتی پرایم می‌توان به تغییر کامل المان‌های نمای چهره شامل چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر اشاره کرد. در نمای عقب نیز شاهد اضافه شدن سپر جدید، سراگزوزهای چهارگانه اسپرت، چراغ‌های جدید و ... هستیم که در مجموع استایلی بسیار شیک و اسپرت برای این خودرو به وجود آورده‌اند.

تفاوت دیگنیتی پرستیژ با دیگنیتی پرایم در نمای بیرونی خیلی زیاد نیست، چرا که در اینجا تنها سپرها و سراگزوزها تغییر کرده‌اند. به هر صورت با توجه به بهره‌مندی از استایل کوپه مانند، دیگنیتی پرستیژ یکی از زیباترین کراس اوورهای کشور به حساب خواهد آمد و بسته به سلیقه مشتریان، هر دو محصول بهمن موتور می‌توانند نیازهای بصری خریداران را به‌خوبی برآورده سازند.

در مورد نمای داخلی نیز باید گفت که فیدلیتی پرستیژ به طور کامل متحول شده و از داشبوردی لوکس، مدرن و البته باکیفیت‌تر از نسخه پیشین بهره می‌برد.

3

داشبورد و نمای داخلی دیگنیتی پرستیژ خیلی نسبت به نسخه فعلی متحول نشده و تقریبا همان طراحی گذشته را به نمایش می‌گذارد. با وجود نمای نسبتا مدرن و زیبای داشبورد و سایر بخش‌های داخلی دیگنیتی، باید گفت که کابین فیدلیتی پرستیژ از لحاظ زیبایی و جذابیت یک سطح بالاتر از حریف به نظر می‌رسد و در مجموع محیطی دلربا و البته جدیدتر را به نمایش می‌گذارد.

4

میزان فضای صندلی‌های ردیف های اول و دوم هر دو خودرو کاملاً جادار و دلباز به نظر می‌رسد اما با این حال، به دلیل فاصله محوری بزرگتر در ماشین دیگنیتی ، شاهد کمی فضای بیشتر برای سرنشینان این خودرو هستیم. البته فضای صندوق عقب پرستیژ کوپه حدود ۷۸۰ لیتر ظرفیت دارد این رقم برای فیدلیتی پرستیژ نزدیک به ۱۶۸۰ لیتر عنوان شده است.

در مجموع باید گفت که طراحی کابین هر دو خودرو زیبا و امروزی به چشم می‌آید اما با توجه به طرح کاملا جدید و لوکس‌تر نمای داخل فیدلیتی پرستیژ، قطعا این خودرو بیشتر می‌تواند نیازهای روحی روانی سرنشینان خود را برآورده سازد و حس لذت بیشتری به آنها انتقال دهد.

مقایسه فنی فیدلیتی پرستیژ و دیگنیتی پرستیژ

 مهمترین تفاوت فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ با مدل‌های قبلی، بخش فنی آن‌هاست. بر این اساس فیدلیتی پرستیژ موتور ۱.۵ لیتری را کنار گذاشته و در عوض از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه بهره می‌برد. جالب است بدانید که بخش فنی فیدلیتی پرستیژ با چری تیگو ۸ پرو مدیران خودرو اشتراک کامل دارد و جزو پرقدرت‌ترین قوای فنی در ایران به شمار می‌رود.

با وجود توان مطلوب فیدلیتی پرستیژ، باید گفت که این خودرو در مقابل دیگنیتی پرستیژ از لحاظ فنی در سطوح پایین‌تری قرار می‌گیرد؛ چراکه پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم به کار رفته در دیگنیتی جدید، قدرتی معادل ۲۳۰ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که بر همین اساس می‌توان لقب قوی‌ترین کراس اوور بازار ایران را به این خودرو داد.

5

گفته شده که شتاب صفر تا صد دیگنیتی پرستیژ کمتر از ۹ ثانیه است؛ همچنین می‌توان حدس زد که شتاب صفر تا ۱۰۰ فیدلیتی پرستیژ نیز چیزی حدود ۱۰ ثانیه یا کمتر خواهد بود. بنابراین با وجود شایستگی فنی فیدلیتی پرستیژ، باید اذعان کرد که توان فنی حریف کوپه آن یک سر و گردن بالاتر خواهد بود.

میانگین مصرف سوخت فیدلیتی پرستیژ معادل ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و این در حالی است که میانگین مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ احتمالا بیش از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. جدول زیر مشخصات فنی فیدلیتی و دیگنیتی پرستیژ را به طور کامل به اطلاع می‌رساند.

6

7

مقایسه پرستیژ با فیدلیتی پرستیژ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی

متاسفانه در زمان نگارش این مطلب هنوز کاتالوگ رسمی این خودروها از سوی گروه بهمن به دست رسانه‌ها نرسیده است. با این وجود احتمال می‌رود که سطح امکانات کامل‌تری نسبت به نسخه‌های پرایم برای هر دو کراس اوور در نظر گرفته خواهد شد و آپشن‌های رفاهی و ایمنی متنوعی در آنها موجود خواهد بود. با این تفسیر می‌توان حدس زد که آپشن ها و تجهیزات زیر در لیست امکانات دو ماشین پرستیژ بهمن موتور موجود باشد:

امکانات فیدلیتی پرستیژ

کروز کنترل تطبیقی، سیستم رادار هشدار نقطه کور و هشدار تصادف، رادار هشدار تغییر مسیر و خروج از خط، حسگر پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات جداگانه ردیف عقب، سانروف پانورامیک، نمایشگرهای دوگانه، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربینهای عقب و جانبی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تودوزی چرمی، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی و مموری، نویگیشن، آینه‌های بغل تاشونده برقی گرمکن دار، در برقی و هوشمند صندوق عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، شش کیسه هوا، کنترل کششTCS، کنترل پایداریESP، سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، ترمز اضطراری و...

امکانات دیگنیتی پرستیژ

کروز کنترل هوشمند، سامانه های کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، رادارهای هشدار حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، شش عدد کیسه هوا، آینه‌های کناری تاشونده برقی به همراه گرمکن، سانروف برقی و سقف پانوراما، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرمکن، نمایشگر لمسی به اضافه دوربین عقب و مسیریاب، سنسور نور و باران، حسگر فشار باد تایرهاTPMS، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرمی، درب صندوق برقی، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در شیب و...

8

قیمت فیدلیتی پرستیژ

قیمت فیدلیتی پرستیژ هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما قطعا باید چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به قیمت رسمی فیدلیتی پرایم بالاتر باشد. بر این اساس می‌توان حدس زد که احتمالا فیدلیتی پرستیژ با قیمت مصوب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان یا بالاتر به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

قیمت دیگنیتی پرستیژ

قیمت دیگنیتی پرستیژ هم فعلا برای ما مشخص نیست اما احتمالا باید منتظر افزایش بهای حدودا ۳۰ درصدی آن در مقایسه با دیگنیتی پرایم باشیم. بنابراین به احتمال قوی محدوده قیمت دیگنیتی پرستیژ به حوالی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خواهد رسید. البته فعلا چیزی مشخص نیست و باید تا زمان عرضه و معرفی رسمی این خودروها منتظر بمانیم تا ببینیم چه قیمتی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد

9

نتیجه‌گیری: فیدلیتی پرستیژ بهتر است یا دیگنیتی پرستیژ؟

فارغ از بحث قیمت که فاکتوری بسیار مهم در ارزش خرید یک خودرو به حساب می‌آید، می‌توان گفت که هم فیدلیتی پرستیژ و هم دیگنیتی پرستیژ در ظاهر کراس اوورهایی مطلوب و مناسب بازار فعلی ایران هستند.

با توجه به تحولات ظاهری و همچنین بهره‌مندی از کابین متفاوت و کاملا لوکس‌تر، فیدلیتی پرستیژ می‌تواند مشتریان بیشتری نسبت به گذشته به طرف خود جذب کند. ضمنا با توجه به ارتقای توان فنی در کنار استفاده از گیربکس دو کلاچه خیس که استهلاک کمتری نسبت به مدل قبلی دارد، این شاسی بلند شهری از نکات مثبت بیشتری در بخش فنی برخوردار شده که قطعا مورد پسند کاربران واقع خواهد شد.

10

اما دیگنیتی پرستیژ از لحاظ ظاهری و به ویژه طرح چهره و نمای کابین نسبت به فیدلیتی پرستیژ کمی ضعف نشان می‌دهد و تا حدی قدیمی به نظر می‌رسد؛ ولی با این حال استایل بدنه کوپه‌مانند تمام این کمبودهای ظاهری را جبران می‌کند و همین نکته کافی است تا در کنار توان فنی بسیار مهیج‌تر این خودرو، بسیاری از مشتریان همچنان به طرف خرید دیگنیتی پرستیژ تمایل به داشته باشند .

11

در مجموع همان‌طور که اشاره کردیم هر دو محصول بهمن موتور نکات مثبت فراوانی دارند و به طور کلی باید گفت که اگر چهره جدید و کابین لوکس‌تر مد نظر مشتری باشد، به نظر می‌رسد فیدلیتی پرستیژ گزینه بهتری برای او خواهد بود. در غیر این صورت دیگنیتی پرستیژ با فرم خاص کوپه مانند خود به همراه توان فنی کاملا مطلوب، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به حریف محسوب شود.