۰ نفر

با وجود وعده های برای افزایش تولید؛

افت تولید خودروسازان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبر: 620737
افت تولید خودروسازان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

مطابق آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن‌ماه ۹۰۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه انواع خودروهای سواری، ون، وانت و تجاری در کشور تولید شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  این تیراژ در مقایسه با میزان تولید در مدت مشابه پارسال (تولید ۹۰۸ هزار و ۶۴۷ دستگاه خودرو) افت هفت دهم درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، ۸۱۵ هزار و ۵۴۸ دستگاه (معادل ۹۰.۳ درصد) از این خودروها مربوط به تولید خودروهای سواری بوده که در هم‌سنجی با پارسال افت ۱.۴ درصدی داشته است.

در این مدت، ۷۳ هزار و ۵۵۰ دستگاه وانت (افت ۱.۵ درصدی)، ۱۰ هزار و ۷۹۹ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده (رشد ۱۰۲.۲ درصدی)، یک‌هزار و ۱۰۲ دستگاه ون (رشد ۳۴۹.۸ درصدی)، ۹۷۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۳۳.۸ درصدی) و ۵۹۸ دستگاه اتوبوس (کاهش ۳۳.۱ درصدی) تولید شد.

خودروسازان داخلی بهمن‌ماه امسال ۷۱ هزار و ۸۱۴ دستگاه خودرو تولید کردند که در مقایسه با ۱۱ ماهه پارسال کاهش ۲۳.۷ درصدی داشته است.

افت ۵ درصدی تولید ایران‌خودرو

بر اساس این گزارش، در ۱۱ ماهه امسال ۴۴۱ هزار و ۵۸۲ دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شد که حاکی از کاهش پنج ‌درصدی در مقایسه با ۱۱ ماهه ۹۹ است.

این تولیدات مشتمل بر ۴۳۵ هزار و ۲۱۴ دستگاه خودروی سواری، چهار هزار و ۷۶۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، ۶۷۲ دستگاه وانت، ۵۴۸ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و ۳۸۳ دستگاه ون بود.

آبی‌پوشان جاده مخصوص در بهمن‌ماه امسال ۳۷ هزار و ۹۸۷ دستگاه خودرو تولید کردند.

کاهش ۱.۶ درصدی تولیدات سایپا

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص نیز تا پایان بهمن‌ماه امسال ۳۷۸ هزار و ۶۹۰ دستگاه خودرو تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۱.۶ درصدی نشان می‌دهد.

این تولیدات شامل ۳۲۱ هزار و ۲ دستگاه خودروی سواری، ۵۶ هزار و ۴۲۰ دستگاه وانت، ۹۳۸ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده و ۳۳۰ دستگاه ون است.

گروه صنعتی سایپا در بهمن‌ماه امسال نیز ۲۱ هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو تولید کرده بود.

شامگاه دوشنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری گفت: سال آینده از نظر سخت‌افزاری تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو قابل تحقق است و به‌منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال آینده برنامه دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا اخذ شده است.