۰ نفر

وزیر صمت؛

سال آینده میزان واردات خودرو چقدر خواهد بود؟

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
کد خبر: 619953
سال آینده میزان واردات خودرو چقدر خواهد بود؟

رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه شبکه یک ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود و با توجه به شرایط کنونی، دیگر این محدودیت وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما ابراز کرد: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح‌ها شش‌ماهه و یک‌ساله می‌باشد.

فاطمی امین در خصوص واردات خودرو گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود.

وی درباره واردات خودرو افزود: واردات خودرو در سال 97 به‌دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یک‌سری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به‌نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به‌طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.

فاطمی امین عنوان کرد: تراز ارزی کشور روند بسیار خوبی دارد و امسال به بیش از 47 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم رسید، سال گذشته این رقم 35 میلیارد دلار بود بنابراین یک کار جهشی و بزرگ در حوزه صادرات اتفاق افتاد و در سال آینده نگران تراز ارزی نخواهیم بود و دیگر لازم نیست به‌خاطر اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات خودرو ممنوع گردد و از طرفی به‌لحاظ رقابت و این‌که شائبه انحصار نباشد لازم است این کار صورت پذیرد.

وی با یادآوری اینکه "در سنوات گذشته تا یکصد هزار خودرو واردات داشتیم" ادامه داد: فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود. 

وی خاطرنشان کرد: در کشور حدود یک‌میلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال‌ها به یک‌میلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد. وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات خودرو ضوابطی دارد که آیین‌نامه دولت است گفت: افرادی که واردات خودرو می‌کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.