۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

بازار خودرو پس از برجام؛ منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 618005
بازار خودرو پس از برجام؛ منتظر کاهش قیمت ها باشیم؟

با وجود کاهش قیمت دلار، بازار خودرو آنچنان که انتظار می‌رفت کاهش قیمت را تجربه نکرد؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است که آنچه باعث عدم کاهش محسوس قیمت خودرو می‌شود، کاهش عرضه خودرو است و تا زمانی که این موضوع مرتفع نشود، حتی با احیای برجام نباید انتظار کاهش قیمت‌ خودرو را داشته باشیم.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ کاهش قیمت دلار این توقع را در همه بازارها ایجاد کرده است که روند کاهش قیمت ها شروع شود و در بازارهایی که این روند شروع شده سرعت بیشتری بگیرد. بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و رکود در این بازار که حتی خرید و فروش را به صفر رسانده تاییدی بر این موضوع است.

اما دلیلی که موجب ثبات نسبی قیمت در این بازار شده است کمبود عرضه نسبت به تقاضا است. جایی که بنا به گفته خود مسیولان سالانه چیزی حدود یک میلیون خودرو برای رفع نیاز بازار، نیاز داریم. برای حل این موضوع مجلس طرحی را تصویب کرد که با توجه به جزییات آن بعید است بتواند دوای دردی برای این بازار آشفته باشد.

لایحه واردات هفتاد هزار خودرو که در مجلس تصویب شد، به گفته کارشناسان حتی اگر تاثیرگذار باشد، تاثیرش آنچنان چشمگیر نخواهد بود که بتوانیم شاهد کاهش قیمت مطلوب مصرف کنندگان باشیم.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت و گو با اقتصاد آنلاین و در توضیح وضعیت فعلی بازار گفت : « این روزها شاهد کاهش قیمت خودرو هستیم ولی آن طور که باید و انتظار می رود نیست؛ همانطور که دلار از کالانال ۲۸ به ۲۵هزار تومان کاهش پیدا کرده، انتظار خریداران این بود که کاهش قیمت  خودرها نیز چشمگیری باشد؛ اما باید در نظر داشت که این‌ها قیمت اعلامی فروشندگان خودرو است و اگر کسی وقت بگذارد، می‌تواند کمتر از این قیمت ها هم پیدا کند.»

او در مورد تاثیر کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان بر عدم کاهش قیمت خودروهای داخلی گفت: «اینکه قیمت خودرو داخلی پایین نیامده، به علت عرضه پایین است. الان قیمت‌ها را که نسبت به فوروردین و اسفنند گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم خودروهای خارجی نسبت به گذشته افزایش قیمت نداشتند؛ اما خودروهای داخلی ۳۰ الی ۳۵درصد افزایش قیمت داشتند و این به خاطر عرضه کم خودرو بود.»

اما مشکل اصلی در بازار که اکثرا فروشندگان را آزار می دهد، رکود است؛ جایی که فعالان بازار می‌گویند در دو ماه اخیر خرید و فروش عملاً به صفر رسیده است و خریداران و فروشندگان منتظر اعلام نتیجه قطعی مذاکرات هستند.

سعید موتمنی در اینباره می گوید: « وضعیت کلی بازار ماه‌هاست که در رکود کامل است و این روزها معامله‌ای انجام نمی‌شود. مگر اینکه کسی نیاز مبرم به خودرو داشته باشد و همه منتظر نتایج برجام هستند و می‌دانند در صورتی که قیمت دلار کاهش یابد، روی تمام بازارها تاثیر خواهد داشت..» 

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو راه حل این وضعیت بازار را افزایش سقف واردات خودرو و همچنین صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم می داند. او این مسیله را حتی مشوقی برای خودروسازان برای افزایش کیفیت و کمیت محصولات خود عنوان می کند و در اینباره می گوید: « باید مقطعی اجازه دهند برای احترام به حقوق مصرف کننده خودرو وارد شود، حتی دست دوم و در نتیجه تعادل در بازار صورت گیرد. اگر بازار رقابتی شود، خودروساز نیز به فکر بهینه کردن تولید خواهد رفت تا کیفیت را بهتر و قیمت را مناسب کند.» 

او همچنین درباره تاثیر مذاکرات بر قیمت خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: « اگر نتایج مذاکرات به ثمر بنشیند، روی اقتصاد ما و بازار خودرو موثر خواهد بود و افزایش قیمت خودرو نخواهیم داشت؛ اما کاهش قیمت به شرطی است که نیاز بازار تامین شود. خودرو اکنون جز کالاهای ضروری است و باید به اندازه‌ای تولید و عرضه شود که نیاز بازار تامین شود. اگر خودروسازاران داخل نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، این نیاز باید از طریق واردات تامین شود.»