۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فروش فوری ایران خودرو؛ ۵ میلیون متقاضی تنها برای ۱۰ هزار خودرو!

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۵۳
کد خبر: 617643
فروش فوری ایران خودرو؛ ۵ میلیون متقاضی تنها برای ۱۰ هزار خودرو!

مرحله سی و سوم فروش فوری ایران خودرو هم به پایان رسید و برندگان این لاتاری مشخص شدند. در این مرحله در حالی حدود ۵ میلیون نفر متقاضی وجود داشت که تنها ۱۰ هزار خودرو برای عرضه پیش بینی شده بود.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ نتایج قرعه کشی مرحله سی و سوم طرح فروش فوق العاده ایران خودرو اعلام شد. در این طرح حدود چهار میلیون و ۷۰۰هزار نفر برای تنها ده هزار خودروی ثبت نام کرده بودند. پژو پارس TU۵ و پژو پارس سال، ۲۰۷ دنده دستی پانوراما ( سقف شیشه ای) و دنا پلاس توربو اتوماتیک خودروهای عرضه شده در این مرحله بودند.

در این طرح بیشترین تقاضا برای پژو پارس TU۵ بود که دو میلیون و ۴۱۸ هزار نفر برای یک هزار و ۲۵۰ خودروی عرضه شده ثبت تقاضا کرده بودند. شانس برنده شدن پژو پارس نسبت به سایر خودروها، پایین تر بود؛ به گونه‌ای که به ازای هر خودروی عرضه شده تقریبا ۱۹۴۰ نفر متقاضی وجود داشت.

 قیمت این خودرو در حالی در طرح ثبت نامی ایران خودرو ۱۷۶ میلیون تومان بوده که در بازار آزاد قیمت آن به ۳۳۳ میلیون تومان رسیده است؛ به بیان دیگر، اختلاف قیمتی حدود ۱۶۳ میلیون تومانی. در مجموع نیز ایران خودرو با فروش این تعداد خودرو پژو پارس TU۵ با قیمت فعلی حدود ۲۰۴ میلیارد رانت میان برندگان توزیع کرده است.

رتبه بعدی بیشترین تقاضا به پژو پارس سال می رسد، جایی که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای ۲۷۵۰ خودروی عرضه شده، شانس خود را امتحان کردند. به بیان دیگر به ازای هر خودرو پژو پارس سال، چهارصد نفر متقاضی وجود داشت.

قیمت این خودرو در بازار آزاد که امروز با یک میلیون تومان کاهش به ۲۷۶ میلیون تومان رسیده با قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی اعلامی ایران خودرو، اختلاف ۱۰۶ میلیون تومانی دارد. در حقیقت ۲۹۲ میلیارد رانت میان برندگان پژو پارس توزیع شده است.

تعداد متقاضیان ۲۰۷ دنده دستی پانوراما در این مرحله ۹۳۰ هزار نفر بود؛ این در حالی است که ایران خودرو برای این مرحله تنها یک هزار دستگاه از این خودرو را عرضه کرده بود. به بیان دیگر برای هر خودرو، ۹۳۲ نفر متقاضی وجود داشت.

قیمت این خودرو نیز در حالی از سوی ایران خودرو حدود ۲۳۶ میلیون تومان اعلام شده بود که در بازار قیمت آن به ۳۶۷ میلیون تومان رسیده‌است و برندگان این خودرو، سود ۱۳۱ میلیون تومانی را بدست آوردند و در مجموع ۱۳۱ میلیارد تومان رانت در فروش پژو ۲۰۷ توزیع شد.

در نهایت بیش ترین عرضه و کم‌ترین تقاضا برای دنا پلاس توربو اتوماتیک ثبت شد؛ در حالی ایران خودرو برای این مرحله ۵هزار خودرو عرضه کرده بود که حدود ۲۴۳ هزار نفر متقاضی آن بودند. این یعنی به ازای خودروی دنا عرضه شده، تقریبا ۴۹ متقاضی وجود داشت.

همچنین قیمت عرضه شده دنا اتوماتیک توربو پلاس در حالی از سوی ایران خودرو ۳۹۸ میلیون تومان اعلام شده بود که در بازار آزاد با قیمت ۴۸۲ میلیون تومان معامله می شود و برندگان این خودرو، سود ۸۴ میلیون تومانی را به جیب زدند. در مجموع نیز ۴۲ میلیارد رانت در عرضه این خودرو توزیع شد.

 در مجموع مرحله سی و سوم با عرضه بیش از ۶۶۸ میلیارد تومان رانت به پایان رسید و این پرسش باقی ماند که چرا این سیاست همچنان ادامه دارد؛ سیاستی که با قیمت گذاری دستوری کار را به جایی می کشاند که برای ۱۰ هزار دستگاه خودرو،  با تمام محدودیت ها در نظر گرفته شده، حدود ۵میلیون نفر ثبت نام کنند.