۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه لاماری و چری تیگو ۷ / کدام کراس اوور یک میلیاردی ارزش خرید بالاتری دارد؟

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 616073
مقایسه لاماری و چری تیگو ۷ / کدام کراس اوور یک میلیاردی ارزش خرید بالاتری دارد؟

بسیاری از کراس اوورهای کامپکت چینی که اخیرا به بازار کشور راه پیدا کرده است، محدوده قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان دارد و از همین رو رقابت در این رنج قیمت روزبه‌روز پرحرارت‌تر از قبل دنبال می‌شود. لاماری ایما و تیگو ۷ IE دو خودرو کراس اوور رقیب حاضر در این رنج قیمت هستند و ما در این مطلب به مقایسه لاماری ایما و چری تیگو ۷ خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام‌یک با بودجه یک میلیارد تومان ارزش خرید بالاتری دارد.

 لاماری و چری تیگو ۷

مقایسه طراحی لاماری ایما و چری تیگو ۷

اقتصاد آنلاین - روزبه راد ؛ چری تیگو ۷ چند سالی می‌شود که پا به بازار ایران گذاشته و با وجود آنکه به دلیل بهره‌گیری از المان‌های خاص، از ظاهر نسبتا منحصربه‌فرد و ویژه‌ای برخوردار است، اما به‌تدریج گرد زمان روی چهره این خودرو نه‌چندان قدیمی نیز نشسته و استایل آن در حال حاضر نسبت به دیگر خودروهای جدید چینی، به ویژه لاماری ایما تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد.

 لاماری و چری تیگو ۷

در سوی دیگر لاماری ایما با نگاه به اصول مدرن طراحی خودروها در سال ۲۰۲۰ ترسیم شده و انحناهای نوین و جذاب‌تری در نمای بیرونی آن به چشم می‌خورد. طرح جلوی آن نیز تقریبا اسپرت‌تر بوده و هیجان بیشتری را در ذهن بیننده به وجود می‌آورد. البته هنوز هم شاید بعضی افراد ظاهر چری تیگو ۷ را به فرم مدرن بدنه ایما ترجیح دهند، اما درمجموع باید گفت که محصول آرین موتور ظاهر جذابتر و متناسب با سلیقه مشتریان امروزی ارائه می‌دهد و احتمالا اکثر مشتریان استایل آن را بر چری تیگو ۷ ترجیح بدهند و ایما را خودرویی زیباتر بدانند؛ به نظر ما هم لاماری با توجه به طراحی اسپرت و مهیج‌تر خود برنده این بخش از رقابت خواهد بود.

 لاماری و چری تیگو ۷

در مورد طراحی کابین هم وضعیت ایما مقداری برتر بوده و فضای داخل آن زیباتر ارزیابی می‌شود؛ چراکه داشبورد و رودری‌ها و نمایشگرهای دوگانه آن جلوه‌های بصری چشم‌نوازتری را به نمایش می‌گذارد و حس و حالی نزدیک‌تر به خودروهای لوکس امروزی را به ذهن منتقل می‌کند. در سمت دیگر طراحی فضای داخلی به ویژه داشبورد تیگو ۷ ساده و اصطلاحا مینیمالیستی به نظر می‌رسد که گرچه همچنان جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما باز هم در مقایسه با لاماری احتمالا مشتریان کمتری را به طرف خود جذب کند.

 فاصله بین محورهای محصول کراس اوور آرین موتور حدود چند سانتی‌متر بزرگتر از کراس اوور مدیران خودرو بوده و به همین دلیل نیز فضای بیشتری به ویژه در صندلی‌های ردیف عقب برای کاربران لاماری وجود خواهد داشت و این افراد راحتی افزون‌تری را تجربه خواهند کرد.

 لاماری و چری تیگو ۷

مقایسه فنی لاماری ایما و تیگو ۷

برتری اصلی محصول آرین موتور نسبت به دیگر رقبای هم‌رده و از جمله چری تیگو ۷، به توان فنی این خودرو مربوط است که در حال حاضر حریفان چندانی برای آن در کشورمان، به ویژه در کلاس کراس اوورها یافت نمی‌شود. ایما از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری قدرتی برابر با ۱۹۵ اسب بخار به اضافه ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو انتقال می‌دهد.

لاماری پری تیگو 7

 در سوی دیگر چری تیگو ۷ همچون بسیاری دیگر از تولیدات مدیران خودرو، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۷ اسب بخار به علاوه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را با یک جعبه دنده دو کلاچه شش سرعته خشک پیوند داده تا قدرت موتور به چرخ‌های جلو رسانده شود. بنابراین واضح است که عملکرد فنی لاماری به ویژه در بحث شتاب و چابکی در مقایسه با حریف رضایت‌بخش‌تر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ لاماری حدود ۹ تا 9.5 ثانیه برآورد می‌شود. این در حالی است که محصول مدیران خودرو حداقل ۱۰ تا 10.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان نیاز خواهد داشت. بنابراین هر چند که شتاب چری تیگو ۷ نسبت به بسیاری دیگر از کراس اوورهای موجود در بازار کاملا رضایت‌بخش و نسبتا چابک خواهد بود، اما به هر حال توان فنی لاماری می‌تواند این مزیت تیگو ۷ را به چالش بکشد و آن را شکست دهد.

لاماری پری تیگو 7

میانگین مصرف سوخت لاماری ایما و تیگو ۷ به ترتیب برابر6.6 و 6.7 لیتر در 100 کیلومتر است که از این جهت اختلاف چندانی بین آنها وجود ندارد. محصول آرین موتور حدود 110 کیلوگرم سنگین‌تر از شاسی بلند شهری مدیران خودرو بوده و در مجموع از لحاظ فنی، به خصوص در زمینه شتاب می‌تواند مهیج‌تر ظاهر شود.بنابراین برنده مقایسه لاماری ایما و چری تیگو ۷ از لحاظ فنی تا اینجا کاملا مشخص است.

 البته کیفیت سواری چری تیگو ۷ کمی نسبت به رقیب نرم‌تر بوده و آسایش سواری بیشتری را برای سرنشینان به همراه می‌آورد. در بحث تعادل و پایداری هر دو خودرو مناسب عمل می‌کنند اما شاید عملکرد لاماری اندکی بهتر از حریف باشد و حرکات گهواره‌ای کمتری در آن احساس شود. در جدول زیر کلیه مشخصات فنی این دو رقیب در مقایسه با یکدیگر به صورت یکجا به اطلاعتان رسیده است.

نام خودرو

چری تیگو 7

لاماری ایما

نوع موتور

1.5 لیتری توربو – چهار سیلندر – 16 سوپاپ

1.5 لیتری توربو – چهار سیلندر – 16 سوپاپ -GDi

توان موتور

147 اسب بخار – 210 نیوتن متر

195 اسب بخار – 285 نیوتن متر

نوع گیربکس

شش سرعته دو کلاچه خیس

7 سرعته دو کلاچه تر (WDCT)

شتاب 0-100

10.2 ثانیه

9.5 ثانیه

بیشترین سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

-

میانگین مصرف سوخت

6.7 L/100KM

حدود 6.6 لیتر در 100 کیلومتر

وزن ( کیلوگرم)

1440

1550

ابعاد بدنه (میلی متر)

4432-1837-1670

4565 - 1860 - 1690

فاصله بین دو محور (میلی متر)

2650

2715

سیستم تعلیق

جلو مستقل مک فرسون ، عقب کشنده چندگانه با فنر پیچشی

جلو: مستقل مکفرسون/ عقب: مستقل مولتی لینک

 

 

مقایسه امکانات رفاهی

در مورد امکانات و آپشن‌های رفاهی شرکت آرین پارس موتور تصمیم گرفته تا کمی دست‌بسته‌تر عمل کند و میزان تجهیزات رفاهی لاماری ایما را تا حد امکان کاهش دهد تا بتواند در بحث قیمت‌گذاری، رقم رقابت‌پذیرتری را برای این محصول خود در نظر بگیرد و آن را قربانی قیمت غیرمنطقی نکند. بنابراین سطح امکانات این خودرو گرچه متقاعدکننده است اما در مواردی مثل دوربینهای 360 و جانبی، تهویه دوگانه، گرمکن صندلی و...، کمی ضعیف‌تر ظاهر شده و در مجموع می‌شود گفت که امکانات تیگو ۷ ie نسبت به لاماری ایما اندکی رضایت‌بخش‌تر است.

لاماری پری تیگو 7

امکانات لاماری ایما

سیستم تثبیت سرعت یا کروز کنترل، شش عدد کیسه هوا جلو-جانبی و پرده ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، استارت و ورود بدون کلید، اتولایت، چراغ روز یا دیلایت، روکش چرمی صندلی، مسیریاب، حالت رانندگی اکو و اسپرت، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی، پورت USB، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال 10.25 اینچی، بلوتوث، صندلی‌ راننده با تنظیمات برقی شش حالته، سانروف برقی پانوراما، پرده برقی عقب، دوربین دید عقب، تصفیه هوای کابینaqs ، حسگر پارک عقب، کول باکس، قابلیت اتصال وای فای، دوربین ثبت وقایع رانندگی، آینه‌های برقی با گرم‌کن، ترمز کمکی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سیستم کنترل سرعت در شیب، کنترل توقف در سربالایی و...

لاماری پری تیگو 7

امکانات چری تیگو ۷

ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در سرپایینی، سانروف پانوراما، خروجی برق ۱۲ ولت، دو حالت رانندگی اکو اسپرت، نمایشگر 4.8 اینچی صفحه آمپر و دوربین جلو، کروز کنترل، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترل، تهویه اتومات دوگانه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی داشبورد، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ ، دیلایت، اتولایت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های بغل تاشونده برقی با گرمکن، شش کیسه هوا و...

نتیجه‌گیری: لاماری ایما بخریم یا چری تیگو7 IE

در حال حاضر نمونه‌های صفرکیلومتر ایما توسط شرکت آریان پارس موتور حدود ۹۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که البته در صورت بهبود شرایط ارزی و همچنین رفع تحریم‌ها، احتمالا در بازار آزاد قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و یا حوالی آن برای این خودرو می‌توان متصور بود. چری تیگو هفت ie نیز در حال حاضر در بازار آزاد قیمتی نزدیک به یک میلیارد و چهل میلیون دارد. بنابراین هر دو خودرو از جهت قیمت تقریبا نزدیک به هم بوده و دارای قیمتی مشابه هستند.

 اما جهت پاسخ به این سوال که لاماری ایما بخریم یا چری تیگو ۷ ، لازم است به مزیت‌های این خودروها به صورت جداگانه بپردازیم تا ببینیم ملاک‌های شما به کدام‌یک نزدیک‌تر است.

لاماری پری تیگو 7

 از یکسو اگر توان فنی مهیج‌تر، شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسبتا سریع‌تر، طراحی ظاهری مدرن با پرستیژ بالاتر، نمای داخلی زیباتر و همچنین کابین جادارتر، جزو اولویت‌های شما در خرید یک کراس اوور شهری است، به نظر می‌رسد که لاماری ایما بهتر می‌تواند پاسخگوی نیازهایتان باشد. ضمنا ایما به گیربکس دوکلاچه خیس مجهز است که نسبت به نمونه‌های خشک، معمولا در طول زمان استهلاک پایین‌تری داشته و مشکل داغ شدن بیش از حد در ترافیک‌های سنگین نیز تا حد زیادی در آنها مرتفع شده است.

در سمت دیگر چری تیگو ۷ با وجود آنکه از لحاظ شتاب نسبت به لاماری ایما کمبود دارد اما همچنان یکی از کراس اوورهای سریع و چابک در بازار ایران به‌حساب می‌آید و از این لحاظ می‌تواند تا حد زیادی لبخند رضایت را روی لب‌های شما بنشاند. بنابراین عملکرد فنی آن کاملا قابل قبول است، ضمنا سواری تیگو سون کمی نرم‌تر است و از همه مهمتر خدمات پس از فروش این خودرو به‌واسطه نمایندگی‌های گسترده شرکت مدیران و همچنین فعالین بخش خصوصی، در حال حاضر بسیار وسیع‌تر از محصولات جدیدی مثل لاماری ایما بوده و بازار خریدوفروش دست دوم آن نیز همچنان نسبتا گرم و مناسب دنبال می‌شود.

11

 در یک کلام بگوییم که چری تیگو ۷ خودروی جاافتاده‌تری است و لوازم فنی و بدنه آن به‌وفور در بازار یافت می‌شود. به ویژه که موتور و گیربکس این خودرو در دیگر محصولات چری نیز به کار رفته و بنابراین از این جهت مالک تیگو ۷ با خیال بسیار راحت‌تری می‌تواند به خرید این محصول بپردازد و آن را راحت‌تر به فروش برساند. بنابراین بازار دست دوم نسبتا پررونق‌تر، خدمات پس از فروش بسیار گسترده، عملکرد فنی متقاعدکننده و سواری نرم‌تر، از مزیت‌های تیگو ۷ است که شاید بعضی مشتریان را به سوی این خودرو بکشاند و آنها را از خرید لاماری منصرف کند.