۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۱۲
کد خبر: 605366
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

سال گذشته در کنار انتشار اخباری از عرضه محصولات جدید برند کی ام سی در ایران، تصاویری به بیرون درز کرد که از حضور چند نمونه سدان جک j7 در شرکت کرمان موتور به منظور انجام تست‌های فنی جهت عرضه این خودرو به بازار ما حکایت داشت. حالا این خبر توسط کرمان موتور تایید شده و قرار است سدان جک جی ۷ نیز به دایره تولیدات کرمانی‌ها اضافه شود. بنابراین تصمیم داریم در این مقاله به بررسی جک j7 محصول جدید کرمان موتور بپردازیم.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ همان‌طور که اطلاع دارید، این روزها بیشتر خودروسازان و شرکای کمپانی‌های چینی در ایران به سمت عرضه تولیدات شاسی بلند یا همان کراس اوورها تمایل پیدا کرده‌اند و هر دو سه ماه خبر عرضه یک خودروی جدید از این نوع در کشور شنیده می‌شود. البته این تب‌وتاب حرکت به سوی کراس اوورها کاملا جهان‌شمول است و در سایر بازارهای دنیا هم مشاهده می‌شود. اما به هر حال هنوز سدان ها و هاچبک هایی هم وجود دارند که نمی‌خواهند به راحتی میدان را برای خودروهای بلندقامت‌تر خالی کنند.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
شرکت جی ای سی موتورز که در کشور ما به اسم جک شهرت پیدا کرده است، در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ محصولی به نام جک جی ۷ را روی خط تولید خود داشت، اما پس از آن دیگر سراغی از این خودرو نگرفت تا آنکه در سال ۲۰۱۹ یک سدان جدید لیفت‌بک با نام جیائو a5 را وارد میدان کرد. بهتر است بدانید که جیائو A5 در کشورهای دیگر نظیر مکزیک، روسیه، قزاقستان و... به عنوان نسل جدید جک جی ۷ معرفی شده و با همین نام به دست مشتریان رسیده است.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
شرکت کرمان موتور که بعد از عرضه جک جی ۵ توانسته بود موفقیت قابل توجهی را در عرصه خودروهای سدان تجربه کند، حالا تصمیم گرفته تا با رو کردن ورق جدیدی به نام جک جی ۷ روند بازی را تغییر دهد و خط و نشانی معنادار برای دیگر رقبا بکشد. گفته شده جک جی7 از سال ۱۴۰۱ در ایران به فروش خواهد رسید. بنابراین در ادامه به بسط و بررسی ویژگی‌های فنی و ظاهری این محصول پرداخته و اصطلاحا پته جک جی ۷ روی آب می‌ریزیم.
 
 ناگفته نماند که با توجه به سیاست‌های شرکت کرمان موتور مبنی بر عرضه محصولات جدید تحت برند کی ام سی، احتمالاً این سدان چینی نیز با لوگوی اختصاصی کرمان موتور در کشور عرضه خواهد شد.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

نگاهی به طراحی جک j7

جک جی7 یک سدان لیفتبک است که پیکره آن توسط طراحانی در مرکز طراحی جک در کشور ایتالیا تراش ‌خورده و نمایی نسبتا سیال و اسپرت را به نمایش گذاشته است. چراغ‌های کشیده جلو به همراه جلوپنجره نسبتا بزرگ کرومی رنگ و نیز طرح تهاجمی سپر در کنار قاب‌های مه شکن، از مهم‌ترین شاخصه‌های فرم چهره این ماشین چینی شمرده می‌شوند.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
  
در نمای بغل، خط منحنی سقفی به نحوی جذاب و دلنشین از ابتدای ستون‌های جلو تا انتهای درب صندوق تداوم پیدا کرده که در کنار طول کوتاه درب صندوق عقب، حکایت از لیفت بک بودن این محصول کمپانی جک دارد. یک خط شانه‌ای به طرزی جذاب از انتهای چراغ عقب تا حوالی گلگیر جلو کشیده شده که در مجاورت سایر حجم پردازی‌های پروفیل جانبی، فرمی کاملا عضلانی و خوش‌تراش را برای jac j7 به وجود آورده است.

 بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

 
نمای عقب نیز طراحی جذابی دارد و چراغ‌های به هم پیوسته نمایی دلنشین برای قسمت پشت این محصول آتی کرمان موتور پدید آورده است. البته جانمایی چراغ‌های مه شکن در سپر عقب خیلی مناسب به نظر نمی‌رسد اما با این حال، مجموعه المان‌های نمای پشت جک جی۷ شامل چراغ‌های سراسری به همراه دیفیوزر زیر سپر و سراگزوزهای کروم رنگ دایره‌ای شکل، در مجموع فرمی اسپرت و مناسب را برای بخش پشت جی ۷ ایجاد کرده‌اند.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
به طور کلی می‌توان چنین گفت که با وجود آنکه حداقل سه سال از طراحی بدنه جک j7  می‌گذرد، اما این خودرو همچنان به نوبه خود از چهره‌ای جذاب و گیرا سود می‌برد؛ البته وجه تشابهاتی نیز با برخی محصولات کیا و یا حتی مازراتی در قسمت چهره جی7 احساس می‌شود. 
 
لازم به ذکر است کمپانی جک نسخه پلاس این خودرو را با طراحی بسیار جذاب و جوان‌پسندتر در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی کرده است و اگر کرمان موتور نمونه جدیدتر را در کشور عرضه کند، قطعا میزان استقبال از این خودرو بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال به نظر نمی‌رسد پای نسخه پلاس جک جی ۷ در آینده نزدیک به بازار ایران باز شود.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
طراحی درون کابین جک جی ۷ تقریبا مدرن و البته تا حدی ساده به تقلید از محصولات تسلا انجام گرفته و یک نمایشگر بزرگ عمودی به همراه پشت آمپر دیجیتال، ازجمله ویژگی‌های فناورانه کابین جی۷ به شمار می‌روند. کیفیت متریال و مواد به‌کاررفته در کابین هم در نوع خود مناسب به نظر می‌رسد و به دلیل فاصله محوری ۲۷۶۰ میلی‌متری، می‌توان گفت کابین جک j7 فضایی جادار و راحت برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال را ارائه خواهد داد. البته به دلیل شیب زیاد سقف در قسمت عقب، احتمال آن می‌رود که سرنشینان ردیف دوم در صورتی که قد بیش از ۱۸۵ سانتی‌متر داشته باشند، با محدودیت‌هایی از ناحیه سر مواجه شوند.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
 درون صندوق عقب محصول جدید کرمان موتور هم ظرفیتی حدود ۵۴۰ لیتر یافت می‌شود که نوید محفظه‌ای جادار را برای کاربردهای خانوادگی می‌دهد. ناگفته نماند که در صورت تا شدن صندلی‌های عقب، ظرفیت محفظه بار تا ۱۶۵۰ لیتر هم افزایش پیدا خواهد کرد.
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

مشخصات فنی جک J7

 
کمپانی سازنده تنها یک موتور توربو شارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را برای این سدان لیفت‌بک در نظر گرفته است. همچنین گیربکس‌های ۶ سرعته دستی و اتوماتیک سی وی تی نیز وظیفه انتقال قدرت موتور به سمت چرخ‌های جلو را بر عهده گرفته‌اند. البته هیچ بعید نیست که شرکت کرمان موتور بخواهد گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک را در این محصول خود به کار بگیرد تا شاخصه‌های رانندگی با جک جی۷ را کمی ارتقا بخشد‌. در غیر این صورت جعبه دنده اتوماتیک سی وی تی مامور انتقال قدرت خواهد بود.
 
جک جی ۷ اتوماتیک حدود ۱۴۴۰ کیلوگرم وزن دارد و بر این اساس می‌توان حدس زد که شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۱ الی ۱۲ ثانیه به طول بینجامد. همچنین میانگین مصرف سوخت نسخه اتوماتیک این خودرو هم به طور ترکیبی می‌تواند چیزی در حدود ۶.۵ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد. به هر حال هنوز کرمان موتور اطلاعات رسمی محصول جدید خود را بیرون نداده و باید تا آن زمان منتظر ماند و دید که در نهایت این سدان جذاب چینی با چه پیکربندی فنی به دست مشتری ایرانی می‌رسد. 
 
با مطالعه جدول زیر مشخصات فنی جک جی۷ را یکجا مشاهده می‌کنید.

b912166f-a12e-4fa8-a6d5-3395a7979c95

امکانات رفاهی و ایمنی جک جی ۷

همان‌طور که اشاره کردیم جک جی۷ هنوز به طور رسمی در ایران معرفی نشده و درنتیجه سطح امکاناتی که کرمان موتور برای آن در نظر خواهد گرفت، هنوز برای ما نامشخص است. با این حال می‌توان احتمال داد که امکاناتی به شرح زیر در این ماشین چینی موجود باشد تا J7 بتواند عملکرد مناسبی در برابر رقبا داشته و رضایت مشتریان را تا حد امکان جلب کند:
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱
 
صفحه نمایش ۱۰.۴ اینچی عمودی داشبورد، صفحه آمپر ۷ اینچی پشت فرمان، چهار عدد کیسه هوا، تنظیمات برقی صندلی‌های جلو به همراه سیستم گرمکن صندلی، دوربین ۳۶۰ درجه و عقب، سقف شیشه‌ای پانوراما با سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، روکش صندلی چرمی، پایش باد تایرها tpms، حسگر پارک جلو عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم تثبیت کننده سرعت یا کروز کنترل و....
بررسی جک j۷ سدان جدید کرمان موتور برای سال ۱۴۰۱

قیمت جک جی ۷ و رقبای این خودرو در ایران

 
جک جی ۷ اتومات در بازارهای جهانی قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار دارد که با توجه به قیمت سایر محصولات کرمان موتور و در صورت ثبات شرایط اقتصادی، می‌توان قیمتی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان را برای این سدان نیمه لوکس چینی در ایران مدنظر قرار داد. نزدیک‌ترین رقیبان جک j7 در ایران نیز محصولاتی مثل چری آریزو ۶ پرو , بهمن موتور ریسپکت خواهند بود که از سال آینده وارد بازار کشورمان می‌شوند.‌ بنابراین رقابت جذابی در کلاس خودروهای سدان نیمه لوکس بازار کشور به وجود خواهد آمد که می‌تواند شور و شوق بیشتری به این بخش تقریبا فراموش شده بازار ایران ببخشد و کمی از های‌و‌هوی کراس اوورها در این رنج قیمتی بکاهد.