۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

خودرو بخریم یا نخریم؟

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 604656
خودرو بخریم یا نخریم؟

معاملات در بازار خودرو متوقف شده و بسیاری از افراد در انتظار امضای دوباره برجام هستند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند اما آیا دست شستن از خرید اقدام درستی است؟

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ مذاکرات وین بازار خودروی ایران را به رکود نشانده است و حالا که اخبار جدی‌تری از وین به گوش می‌رسد فعالان بازار می‌گویند که شمار خرید و فروش خودرو تقریبا به صفر رسیده است؛ اما آیا دست نگه داشتن باعث سقوط قیمت خودرو می‌شود؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر برجام بر بازار خودرو به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: توصیه من به مردم این است که اگر نیاز مصرفی به خودرو دارند و از نظر مالی مشکلی برای خرید ندارند، در خرید خودروی مورد نیاز خود تعلل نکنند.

او تاکید کرد: مردم اگر به دنبال نوسان‌گیری از بازار خودرو باشند، حتما ضرر می‌کنند و اگر برجام احیا شود و نوسان قیمت هم اتفاق بیافتد، این اتفاق کوتاه مدت است و ساختار خودروسازی ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد که متاسفانه حاکمیت در این راستا حرکت نمی‌کند. بنابراین هرگونه تصوری مبنی بر اینکه قیمت خودرو ولو با احیای برجام سقوط می‌کند، اشتباه است و بهتر است کسانی که تصمیم به استفاده طولانی مدت از وسیله نقلیه دارند، حتما برای خرید اقدام کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: کسانی که اسفند سال گذشته به امید برجام از خرید خودرو خودداری کردند، مشمول ۴۰ درصد افزایش قیمت شدند و مردم باید بدانند که دست نگه داشتن برای خرید الزاما به سود منجر نخواهد شد.

تولید خودروی باکیفیت در ایران به صرفه نیست!

بابک صدرایی، دیگر کارشناس صنعت خودرو هم درباره تاثیر برجام بر بازار خودرو به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد: حدود دو سالی است که همه ما چشم انتظار برجام نشسته‌ایم و مدام قیمت خودرو بالا و بالاتر می‌رود! همین توضیح کافی است که کسانی که می‌خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند، تصمیم لازم را بگیرند.

او ادامه می‌دهد: شما محاسبه کنید ببینید از اواخر دولت دوازدهم که قرار بود برجام احیا شود، تاکنون چقدر قیمت خودرو افزایش داشته است؟ ضمن اینکه مشخص نیست زمان احیای برجام چه زمانی باشد و اگر برجام احیا شود با چه شرایطی احیا می‌شود؟ 

این کارشناس تاکید می‌کند: ضمن اینکه بحث اصلی این است که اگر توافقی هم انجام شود و آن توافق موقت نباشد و امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت خودروسازان خارجی در ایران را فراهم کند، حداقل  یک سال تا یک سال و نیم زمان لازم است تا خودرو سازان خارجی وارد کشور شده و کار خود را شروع کنند، تحریم‌های بانکی رفع شود و نقل و انتقالات پول روان شود و زیر ساخت‌های لازم انجام شود. بنابراین تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو آنقدری نیست که برخی تصور می‌کنند.

او در ادامه افزود: نکته دیگر این است که با شرایط پیش آمده قیمت مناسب دلار برای اقتصاد چقدر است؟ دولت به خوبی می‌داند که اگر قیمت ارز سقوط کند، از نظر هزینه و درآمد دچار مشکل می‌شود. زیرا در این صورت برای تسویه گ بدهی‌هایی که به سازمان‌ها دارد با کمبود بودجه رو به رو می‌شود. به عنوان مثال اگر دولت موظف باشد به یک وزارتخانه ۱۰۰۰ میلیارد بپردازد با کم کردن قیمت دلار موجودی خود را کاهش می‌دهد و باید مبلغ بیشتری بپردازد. اگر توافقی هم صورت بگیرد قیمت ارز تقریبا ثابت خواهد ماند و نهایتا شاید تحت تاثیر بازار هیجانی قیمت‌ها کمی نزولی شود اما سریعا به قیمت قبلی یا حتی بالاتر تغییر می‌کند.

صدرایی همچنین گفت: «درباره خودرو نیز همین مسائل مطرح هستند. اگر برجام امضا شود و شرکت‌های خارجی به کشور ورود کنند با دلار ۲۵ هزار تومانی و در بازه قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان قادر نخواهند بود خودرویی به غیر از خودروهای داخلی فعلی تولید نخواهد شد. زیرا نه زیرساخت آن وجود دارد و نه مردم قدرت خرید خودروهای باکیفیت‌تر را دارند.

او در پایان تاکید کرد: یک خودروی ارزان، استاندارد و به روز در سطح جهانی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار قیمت دارد که اگر وارد ایران شود خرید آن ۵۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت برای مردم در بحث خودرو اتفاق شگفت انگیزی رخ نمی‌دهد. به دلیل تورم و هزینه‌های تولید و خیلی از مباحث دیگر ممکن است با افزایش قیمت نیز مواجه شویم. اگر برجام هم به نتیجه برسد باز خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی در ایران تولید نمی‌کنند به این دلیل که بازار ایران به صرفه نیست.