۰ نفر

استانداردهای ایران در ساخت خودرو اجرا می شود؟

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبر: 599471
استانداردهای ایران در ساخت خودرو اجرا می شود؟

رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص چگونگی اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه در صنعت خودرو توصیحاتی داد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا مسئولیت استاندارد خودرو بر عهده شماست؟

اسلام پناه: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان حاکمیتی جهت اعتبار بخشی به تولید کالا، واردات و صادرات، طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودروساز و قطعه‌ساز است. ضمانت اجرای تعهدات را مدیران مالی پروژه‌ها بر عهده دارند که البته در تعارض منافع ملی قرار دارد و این تعارض منافع باعث عدم بهبود کیفیت خودرو‌ها شده است.

خودرو‌ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش کیفیت داشتند. مخصوصاً در ۸ سال گذشته محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند تولید نشده است.

بی کیفیتی خودرو مسئله‌ای است که صدای ما را هم درآورده است. مسئولیت ما کیفیت است و در جهت اعتماد عمومی و حقوق مردم با هیچ دستگاهی و با هیچ بنگاهی مسامحه نخواهیم کرد. ما دستگاه نظارتی هستیم و تدوین ترویج به وسیله خود دستگاه‌های اجرایی کار ماست.

مسئول استاندارد ایمنی خودرو کدام نهاد است؟

۵ دستگاه ناظر داریم که شامل ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست ،سازمان بهینه سازی سوخت و خودروسازان به عنوان عامل و بنگاه اصلی است.خودروسازان باید در میدان کار را به جلو پیش ببرند.مطلب اصلی این است که در انواع آزمون هایی که تعریف می کنیم سرپیچی هایی صورت گرفته است.

از استانداردهای ۸۵ گانه در دولت قبل ۹ مورد تعلیق شده که سبب آسیب به مردم شده است. متولی صدور و اعلام استانداردهای اجباری در صنعت خودرو سازمان استاندارد است.

آیا استانداردها را به صورت بین المللی تدوین کرده اید؟

اسلام پناه: استاندارد کف کیفیت است. در نظام ارزیابی کیفی خودرو مجموعه‌ای از عوامل و مولفه ها دخیل است .ما کف کیفیت را در نظر گرفته‌ایم که اجرا نمی‌شود.

چرا استاندارد‌های تدوین شده رعایت نمی‌شود؟

اسلام پناه: خودروسازان مجاب به اجرا هستند اما به بهانه‌های مختلف از آن سر باز می زنند مثلاً می‌گویند تحریم هستیم .

در نامه‌ای که به طور رسمی به وزارت صمت از طریق سازمان ملی استاندارد صادر شده به مدت یک ماه فرصت داده شده تا گزارشات کنترل کیفی شرکت‌های خودروساز آماده شود،  این فرصت قابل تمدید نیس. ما از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت تا نسبت به بسیاری از استانداردهای اجباری مکلف شوند و حق الناس مردم را ادا کنند. اگر استاندارد‌ها رعایت نشود جلوی پلاک گذاری خودرو را خواهیم گرفت.

تکلیف وزارت صمت در رابطه با استاندارد چیست؟

اسلام پناه: وزارت صمت در بهبود کیفی سازی برنامه‌های تولید خودرو می‌تواند تکلیف خوبی داشته باشد اما با تناقضات جدی مواجه هستیم.

نظر وزیر صمت بر این است که بحث ایمنی و کیفیت با تحول جدیدی در رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد به جلو پیش برود و ما در ادامه راه نظارت ها و مطالبات مردمی را طرح خواهیم کرد.

پلیس در رابطه با حادثه بهبهان هنوز اعلام نظر نکرده لذا فعلاً نظری به ما ارسال نشده است. قاعدتا وقتی گزارش به دست ما رسید در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ترک فعل ها باید برخورد شود تا برای همیشه در تاریخ درس عبرت شود.

در هزارتوی چرخه تامین و تولید خدمات پس از فروش قرار داریم. قاچاق و تولید قطعات بی‌کیفیت تقلبی در چرخه خدمات پس از فروش می آید و نظارتی نمی شود.

چه کسی مسئول نظارت است؟

اسلام پناه:  بازار یک سویه ای را ایجاد کرده‌ایم که در آن وضعیت رقابتی وجود ندارد و مصرف‌کننده محکوم به خرید است. زمانی که سنگ آهن ورق هنوز در معدن است ما خودرو را فروخته ایم .ضمانت اجرای تعهدات بر عهده شرکت‌های خودروساز است.باید انحصار شکسته شود.

ما نه تنها بر روی خودرو بلکه بر روی سایر کالاها هم نظارت خواهیم داشت و اعتماد را به مردم بر می گردانیم به طوری که نظارت مستمر خواهیم داشت و شرکت های بازرسی که عملیات بازرسی را انجام می دهند به عنوان مجموعه بخش خصوصی دستورالعمل ها را بازنگری و اصلاح خواهند کرد.

ما اقیانوسی از تکالیف را داریم. سازمان ملی استاندارد ایران زیر نظر مستقیم شخص رییس جمهور طبق ماده ۲ اداره می‌شود. ما برنامه‌های کوتاه‌مدت ،میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار داریم.

فرایندهای صدور ،تمدید گواهی، نوع خودرو ، کیفیت ها و تمدید اعتبار استانداردها ؛ ملاک استاندارد است. دوشنبه هفته پیش‌رو با مقامات حاکمیتی وزارت صنعت جلسه ای خواهیم داشت و سعی می‌کنیم مباحث مربوطه را عملیاتی کنیم.