۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

آفریقایی‌ها چقدر به خودروی ایرانی علاقه دارند؟

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۲۲
کد خبر: 598641
آفریقایی‌ها چقدر به خودروی ایرانی علاقه دارند؟

بعد از حدود ۱۵سال از راه اندازی سایت تولیدی ایران خودرو در سنگال حالا حدود ۲هزار سمند وارد بازار این کشور شده که البته آن هم طی یک قرارداد دولتی و برای نوسازی تاکسی‌های این کشور آفریقایی بوده است.

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ ایران خودرو در آذر ماه سال ۸۶ خط تولید خود را در سنگال راه‌اندازی کرد. سایتی که گفته می‌شد قرار است صادرات خودروی ایرانی به آفریقا را توسعه بدهد اما با گذشت حدود ۱۵ سال از این اتفاق بازار خودروی ایرانی در آفریقا گرم نشد. همین چند وقت پیش مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل نود مجلس نقدی به ماجرای صادرات به سنگال زد و در گردهمایی سراسری قطعه‌سازان کشور با انتقاد از کیفیت خودروی ایرانی گفت: نمی‌گوییم که به ژاپن خودرو صادر کنیم اما به سنگال و عراق که می‌توانیم صادرات داشته باشیم، البته الان وضعیت طوری شده که حتی آنها هم از ما ناراضی می‌شوند.

حالا پس از ۱۵ سال بازار صادرات خودروی ایرانی به آفریقا به سفارش‌های محدودی منحصر شده است که گهگدار خبری می‌شود. به عنوان مثال در آذرماه امسال در سفر مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به شهر داکار، اعلام شد که قرارداد تولید دو هزار دستگاه تاکسی به امضا رسیده است و حالا عصر ایران به نقل از ایکو پرس خبر داده است که ۲ هزار خودروی سمند به عنوان تاکسی در سنگال خریداری شده‌اند.

هرچند که حسن ذاکری، مدیرعامل سایت ایرانخودرو در آفریقا گفته است سیستم سوخت تاکسی‌های سمند به‌صورت گاز و بنزین است و سنگال جایگاه گاز برای سوخت‌رسانی به تاکسی‌های سمند ندارد و البته خدمات؛ به همین منظور در گام نخست، به زودی یک جایگاه گاز در شهر سنت‌لویی ایجاد خواهد شد، گفت: در کنار این جایگاه گاز، واحد خدمات پس از فروش و خدمات سریع نیز راه‌اندازی خواهد شد تا پس از واگذاری تاکسی‌ها، مشکلی در تامین قطعه، خدمات و گازرسانی وجود نداشته باشد.

حسن خسروجردی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا اعلام کرد: وضع همکاری‌ خودرویی ایران و آفریقا اصلا مناسب نیست و استقبالی برای واردات خودرو از ایران وجود ندارد چون فکر می‌کنند در مورد لوازم یدکی به مشکل برمی‌خورند.

البته باید گفت که خودروسازان برخلاف انحصاری که در بازار داخلی دارند، در بازار خارجی نتوانسته‌اند توفیقی به دست آورند. بر اساس اعلام گمرک ایران درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی در سال ۹۹ فقط حدود ۵.۷ میلیون دلار بوده است و روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۰ هم خودروسازان تا پایان مهر ماه فقط حدود ۷ میلیون و ۲۱۷ هزار دلار خودرو صادر کرده‌اند که در این میان واردات خودروهای سواری تا ۱۵۰۰ سی.سی از سوی سنگال فقط ۶۳ هزار و ۶۰ دلار خودرو از ایران بوده است.

رقم ناچیز صادرات خودروسازان در شرایطی است که آنها بیش از چهار دهه است که انحصار بازار داخلی را در اختیار دارند و با وجود برخورداری از تسهیلات و رانت‌های مختلف نتوانسته‌اند نه در بازار داخلی و نه در بازار خارجی جایگاه و اعتبار مناسبی پیدا کنند.